נתניהו מינה את ביטן לשר החקלאות ואת חוטובלי לשרת התפוצות

השרה יפעת שאשא ביטון תמונה לשרת הרווחה וסגן השר יצחק כהן ימונה לשר השיכון והבינוי • ביטן חשוד בקבלת שוחד, ואם הפרקליטות תחליט להעמידו לדין, הוא יצטרך להתפטר מתפקיד השר

דוד ביטן / קרדיט: מטה ביטן
דוד ביטן / קרדיט: מטה ביטן

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט היום (א') למנות את סגנית השר ציפי חוטובלי לשרת התפוצות, השרה יפעת שאשא ביטון תמונה לשרת הרווחה והעבודה סגן השר יצחק כהן ימונה לשר השיכון והבינוי וח"כ דוד ביטן ימונה לשר החקלאות.

ההחלטה מגיעה אחרי מספר עתירות שהוגשו נגד נתניהו בנוגע לכך שהוא ממשיך להחזיק בתיקי שרים, וזאת על אף שעומד נגדו כתב אישום. בחודש אוגוסט התפטר ח"כ חיים כץ מתפקיד שר הרווחה והעבודה, לאור הגשת כתב האישום נגד כץ וזאת על פי הלכת פנחסי-דרעי המחייבת התפטרות שרים שהוגש נגדם כתב אישום.

בסיעת דגל התורה קיבלו הצעה למינוי ח"כ מקלב לתפקיד שר, אולם מן המפלגה מסרו שקיימת עבורם הוראה של גדולי התורה לקחת רק תפקידים שיש בהם כדי להשפיע ולסייע. "לאור נבצרות ראה"מ להאציל סמכויות לסגני שרים, הודענו לראה"מ שבשלב הנוכחי אנו דוחים את ההצעות שהוצעו", אמרו במפלגה.

הליך מינוי השרים מתקיים ללא אישור מליאת הכנסת וזאת אחרי שהיועץ המשפטי אישר לנתניהו לקיים את המינויים הללו ללא מליאת הכנסת, לפני כחצי שנה בעת מינוי השרים רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ'. אף אחד מן השרים שהתמנו במהלך התקופה האחרונה, לרבות שר המשפטים, שר הביטחון, שר החינוך, לא זכו לאמון הכנסת ומכהנים מכוח ממשלה שלא זכתה לאמון הכנסת.

בנוסף, לפי חוק היסוד, על הממשלה של נתניהו חלה מגבלה במינוי שרים ל-18 שרים, אולם היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט אישר לנתניהו להמשיך ולמנות שרים נוספים, וזאת כיוון שבמהלך הכנסת ה-20 הייתה בתוקף הוראת שעה שאיפשרה למנות יותר מ-18 איש.

מחויבות כלפי ביטן

כעת מעביר נתניהו את תיקי השרים למגוון שרי ליכוד, ש"ס וכולנו-לשעבר ובין השאר ממנה גם את ח"כ דוד ביטן, שחשוד בקבלת שוחד עם המלצה משטרתית להעמדה לדין, לתפקיד שר החקלאות.

מסביבת נתניהו מסבירים את ההחלטה בנוגע לביטן בשל המחויבות של נתניהו כלפי ביטן מזה זמן ארוך. הקידום של ביטן, חשוד בפלילים בעבירות חמורות, מצטרף לבעיות שחיתות ומוסר קשות בזירה הפוליטית הישראלית בראשית 2020. רק לפני שנה המליץ נתניהו על חשוד אחד, ראש לשכתו לשעבר דוד שרן, כמי שהוא רוצה שיזכה בפריימריז בליכוד. נתניהו לא המליץ על אף, מועמד אחר, למעט שירן.

כעת, בנוסף לראש ממשלה העומד בפני 3 כתבי אישום, מצטרף גם שר החשוד בפלילים. במידה והפרקליטות תקבל החלטה להעמיד את ביטן לדין בחודשים הקרובים, ביטן יצטרך להתפטר.

באשר למינוי ח"כ ביטן מכחול לבן נמסר בתגובה: "ראש ממשלה שהפך לעבריין נמלט ממשפט, ממנה כעת חשוד בשוחד למי שיהיה אחראי על מחירי המזון של כולנו. ממשלת נתניהו הופכת לארגון פשע שכל מטרתו היא לדאוג לחסינות לעומד בראשו".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, התייחס למינוי כהן לשר השיכון והבינוי. "מינויו של ח"כ יצחק כהן מש"ס לתפקיד שר השיכון בתקופת מעבר זה לא פחות ממחטף פוליטי, במטרה לקבוע עובדות בשטח. לא מספיק שש"ס מחזיקה במשרד הפנים שמעביר תקציבים לטובת ערים חרדיות על חשבון הפריפריה, עכשיו משרד השיכון יעביר שטחי קרקע ירוקים וחקלאיים מהמועצות האזוריות לערים חרדיות. אני קורא לראשי המועצות האזוריות לגלות ערנות ולא להסס ללכת לערכאות משפטיות במידת הצורך. בכל מקרה, לאחר הבחירות 'ישראל ביתנו' תדרוש את משרד הפנים ותבחן את כל ההחלטות שהתקבלו בתקופת ש"ס".

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ח"כ דוד ביטן בתיק עדיין בראשיתם, והוא טרם הורשע בכל עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.