מנדלבליט לא יחכה לחסינות? שוקל משפט נפרד לנוני מוזס ולשאול ואיריס אלוביץ'

היועץ המשפטי לממשלה מעדיף לנהל משפט אחד נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגד הנאשמים האחרים בתיקים 2000 ו–4000 - אולם אם הדיונים לגבי סוגיית החסינות יתארכו הוא עשוי לפצל את התהליך • פרשת "ישראל ביתנו" פוצלה לשני משפטים שנוהלו כמעט במקביל

אביחי מנדלבליט / צילום: רפי קוץ
אביחי מנדלבליט / צילום: רפי קוץ

אם הדיונים בבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו יתעכבו בצורה משמעותית, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ישקול לפצל את כתבי האישום בין החשודים בתיקים 2000 ו-4000. במקרה כזה משפטם של שאול ואיריס אלוביץ' ושל ארנון (נוני) מוזס יוקדם וינוהל בנפרד ממשפטו של נתניהו - כך נודע ל"גלובס" מגורמים בסביבת היועץ המשפטי.

עם זאת, מנדלבליט מעדיף להגיש לבית המשפט כתב אישום ולנהל משפט אחד נגד נתניהו, מוזס והזוג שאול ואיריס אלוביץ'.

לניהול משפט נפרד נגד נתניהו יש חסרונות משמעותיים, שהמרכזי שבהם הוא הצורך לזמן פעמיים לעדות את כל או את מרבית עדי התביעה. בכלל, המשאבים שיצטרכו הפרקליטות ומערכת המשפט להשקיע בתיקי 2000 ו-4000, במקרה של פיצול, יהיו גדולים יותר באופן משמעותי. מדובר ביותר תובעים, יותר שופטים, יותר דיונים וכו'. 

למרות זאת, מנדלבליט חושש ממצב שבו הדיונים בבקשת החסינות של נתניהו יחלו רק אחרי הבחירות ויסתיימו בעוד חודשים רבים.

היועץ המשפטי מוטרד ממצב שבו סחבת בקיום הדיונים בבקשת החסינות של נתניהו תשפיע על מצבם של הזוג אלוביץ' ומוזס ותגרור התמשכות מיותרת של ההליכים המשפטיים נגד השלושה.

פרשה אחת, שני משפטים

נציין כי לפיצול המשפט בין הנאשמים במתן או הצעת שוחד (הזוג אלוביץ' ומוזס) לבין הנאשם בקבלת שוחד (נתניהו) יש חסרונות גדולים, אך יכולים להיות לו גם יתרונות. ניהול משפט אחד לחשודים שמואשמים במתן שוחד לאיש ציבור - ומשפט שני, נפרד, לאיש הציבור המואשם בקבלת שוחד, קורה כשהפרקליטות רוצה להשתמש בעדות של נותן השוחד נגד מקבל השוחד. 

במצב שבו הפרקליטות רוצה שנאשם אחד יעיד נגד אחר - היא מגישה נגדם שני כתבי אישום נפרדים ומנהלת שני משפטים נפרדים.

כך קרה וקורה למשל במשפט פרשת ישראל ביתנו (תיק 242). המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה רצתה להשתמש בעדויות ובחקירות במשטרה של הנאשמים במתן שוחד לסגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, שמשפטה עדיין מתנהל; ולראש מטה ישראל ביתנו לשעבר, דאוד גודובסקי, שהורשע בקבלת שוחד, ונגזרו עליו שש שנות מאסר. הפרקליטות החליטה להגיש שני כתבי אישום נפרדים ולנהל כמעט במקביל שני משפטים נפרדים באותה פרשה.

התקדים של אהוד אולמרט

נזכיר כי ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, זוכה בסבב הראשון של משפט פרשת טלנסקי מהאישומים בתיק. בין היתר לאור העובדה שמזכירתו לשעבר, שולה זקן, שאף היא הייתה נאשמת באותו משפט, סירבה למסור עדות במשפט. רק מאוחר יותר הורשע אולמרט בסבב ב' של משפט פרשת טלנסקי, לאחר שזקן חתמה על הסכם עד מדינה והסכימה להעיד נגדו. לו זקן הייתה עומדת לדין בנפרד מאולמרט, מלכתחילה ניתן היה לכפות עליה להעיד, וייתכן כי המצב היה שונה. 

החלטתו של מנדלבליט בסוגיית פיצול המשפטים בין נתניהו לבין שלושת הנאשמים האחרים, תלויה בקצב ניהול הדיונים בבקשת החסינות שהגיש נתניהו. בימים האחרונים, בעיקר לאור עמדת היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, התברר כי הקצב אמור להיות מואץ, וכי הדיונים בבקשת החסינות של נתניהו עשויים להתחיל ולהסתיים כבר בכנסת הנוכחית, תוך שבועות ספורים. 

במקרה כזה צפוי להיות מגש כתב האישום נגד נתניהו ושלושת הנאשמים הנוספים לבית המשפט המחוזי בירושלים במהלך חודש פברואר.

סוגיית החסינות של ראש הממשלה ממשיכה להעסיק את המערכת הפוליטית. יושב-ראש הכנסת, יולי אדלשטיין מהליכוד, נפגש אתמול (א') עם חבר הכנסת אבי ניסנקורן מכחול לבן, אך השניים לא הצליחו להגיע להסכמה לגבי הקמה של ועדת הכנסת. בפגישה השתתף גם עו"ד איל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת. 

מלשכת יו"ר הכנסת נמסר כי "היו"ר שמע בקשב רב את עמדת חבר הכנסת ניסנקורן וקיבל לידיו את חוות-הדעת של היועץ המשפטי של הכנסת באשר לאפשרות להקים ועדת כנסת ולדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה, גם בעת הזאת. חוות-הדעת דומה בעיקרה לזו שהוציא היועץ המשפטי של הכנסת לפני מספר שבועות".

מכחול לבן נמסר כי "אסור לאדלשטיין לבזות את קודש-הקודשים של הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו קוראים לו לאפשר את הקמת ועדת הכנסת שתדון בחסינות שמבקש נתניהו. אסור לאפשר את הפיכתה של כנסת ישראל לעיר מקלט של נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. אדלשטיין, נבחרת ליו"ר הכנסת ולא ליו"ר מטה נתניהו בכנסת. עליך לפעול בהתאם".

מתי תכונס ועדת הכנסת

בתוך כך, היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, אמר אתמול כי יש אומנם קושי לכנס את ועדת הכנסת, אך לדבריו, "על אף הקשיים השונים שאכן מתעוררים בקיומם של דיוני חסינות לאחר שהכנסת החליטה על התפזרותה והיא מצויה בפגרת בחירות, ועל אף התקדימיות שבכך, עמדתי היא כי אין בכל אלה כדי לקבוע כי ועדת הכנסת ומליאת הכנסת מנועות מלדון ולהכריע בבקשות חסינות בעת הזו". 

חברי הכנסת של כחול לבן המשיכו לתקוף את יושב-ראש הכנסת. חבר הכנסת יאיר לפיד אמר בראיון לערוץ 13 כי "אדלשטיין בולם בשליחות נתניהו מהלך בסיסי של דמוקרטיה - אם כבר מדברים על אבן-יסוד בדמוקרטיה - של כינוס ועדת הכנסת בדיון בבקשת החסינות של נתניהו. זה לא תקין, ואם אדלשטיין ימשיך בזה, תהיינה לכך השלכות". 

לפיד הוסיף כי מפלגת כחול לבן "שוקלת את האפשרויות", לרבות האופציה להדיח את יולי אדלשטיין מתפקידו כיושב-ראש הכנסת. לפיד אמר בראיון כי "לא נהסס לפעול. יש לנו רוב בכנסת. ישראל ביתנו הודיעה כי היא נגד החסינות. אדלשטיין מעמיד אותנו במצב שבו ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום, בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים - מבקש בקשת חסינות, ואפילו אין עליה דיון". 

לפיד הוסיף כי "אין מהלך שנתניהו לא עשה כדי לחמוק ממשפט. זו בקשה מגונה, וזה שיו"ר הכנסת אדלשטיין נותן לכך גיבוי - זה גם מגונה". 

נזכיר כי ראש הממשלה נתניהו פנה בשבוע שעבר ליושב ראש-הכנסת וביקש ממנו שהכנסת הנוכחית או הבאה יעניקו לו חסינות מפני העמדה לדין פלילי.

נתניהו אמר כי "חוק החסינות נועד להגן על נבחרי ציבור מפני תפירת תיקים. החוק נועד להבטיח שהנבחרים יוכלו לשרת את העם לפי רצון העם ולא לפי רצון הפקידים. אמר זאת במדויק הנשיא ראובן ריבלין", המשיך נתניהו וציטט את הדברים שאמר ריבלין לפני שנים בנוגע לחשש מרדיפה של הרשויות.

נתניהו הוסיף כי "בדמוקרטיה רק העם מחליט. מכל הסיבות הללו בכוונתי לפנות ליושב-ראש הכנסת בהתאם לסעיף 4 ג' לחוק, כדי לממש את זכותי, את חובתי ואת שליחותי ולהמשיך לשרת את עם ישראל". 

*** חזקת החפות: גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את הטענות נגדם, ועומדת לזכותם חזקת החפות.