אמריקן איירלינס תקבל פיצוי מבואינג על קרקוע המטוסים

יצרנית המטוסים תפצנ את חברת התעופה על הנזקים הכספיים שנגרמו לה בשנת 2019 לאור קרקוע דגמי בואינג 737-8 Max • המטוסים קורקעו מאז חודש מרץ 2019 בעקבות שתי התאונות הקטלניות בהן היו מעורבים הדגמים

מטוס בואינג 737 מקס במפעל הייצור ברנטון, וושינגטון / צילום: David Ryder, רויטרס
מטוס בואינג 737 מקס במפעל הייצור ברנטון, וושינגטון / צילום: David Ryder, רויטרס

אמריקן איירליינס, חברת התעופה הגדולה בעולם, הודיעה כי חתמה על הסכם סודי עם יצרנית המטוסים בואינג, במסגרתו יצרנית המטוסים תפצה אותה על הנזקים הכספיים שנגרמו לה בשנת 2019 לאור קרקוע דגמי בואינג 737-8 Max.

המטוסים קורקעו מאז חודש מרץ 2019 בעקבות שתי התאונות הקטלניות בהן היו מעורבים דגמי המקס 737-8. באוקטובר 2018 התרסק מטוס של חברת ליון אייר דקות ספורות אחרי שהמריא משדה התעופה בג'קרטה, אינדונזיה, תאונה שגבתה את חייהם של 189 הנוסעים ואנשי הצוות. ב-13 במרץ 2019 התרסק מטוס של חברת אתיופיאן איירליינס, כאשר בתאונה זו נספו 157 בני אדם.

מאז מאות מטוסים בציים של חברות תעופה שונות קורקעו, וחברות התעופה, בעיקר בארה"ב, נאלצו לשנות את לו"ז הטיסות שלהן ולבטל מאות טיסות פנים. בואינג, אחד המעסיקות הגדולות בארה"ב, נקלעה למשבר חמור. בחודש אוקטובר האחרון הודיעה בואינג כי המנכ"ל דניס מוילנברג יפסיק את כהונתו יחד עם ראש חטיבת מטוסי הסילון.

בהודעה שפרסמה החברה, מנכ"ל אמריקן איירליינס דאג פארקר שיבח את עובדי החברה על שעמדו באתגר עם השינוי הכפוי בצי המטוסים, ובאותה נשימה ציין כי חשוב היה להגיע להסדר הפיצוי עוד לפני תום השנה. הפיצוי ישולם לאמריקן איירליינס על פני השנים הבאות.

עוד צוין בהודעת החברה כי חלק מהפיצוי, בהיקף של 30 מיליון דולר, יחולק לעובדים במסגרת תוכנית חלוקת הרווחים של החברה, במענקים שהעובדים יקבלו בחודש מרץ 2020.

הפיצוי שתקבל אמריקן איירליינס מבואינג משקף את הנזק הכספי שספגה החברה עם קרקוע המטוסים ועם עיכובים במסירת מטוסי MAX חדשים שאת ייצורם נאלצה בואינג לעכב. פיצוי על נזקים שנגרמו לחברה מעבר ל-2019 יידונו בהמשך, וגם הם, מצהירה אמריקן איירליינס, ישולבו בתכנית חלוקת הרווחים עם העובדים.

מספר המטוסים המקורקעים באמריקן איירלינס הוא 16. חברות תעופה אחרות שגם הן נאלצו להוציא מהצי שלהן את המטוסים האמורים, צפויות להגיע להסכמי פיצוי גם הן.

השלכה אחרת שספגו החברות, במסגרת העיכובים במסירת דגמי מקס חדשים שהזמינו מבואינג עוד לפני התאונות הקטלניות שאליה התייחס ארגון התעופה העולמי בכנס לסיכום 2019, היא של עיכוב בהוצאת מטוסים ותיקים: החברות נאלצו למתוח את הפעילות במטוסים ישנים שתוכננו לצאת מהציים. מטוסים ותיקים לא רק פוגמים בחוויית הנוסעים, אלא שהם צורכים יותר דלק ומזהמים יותר את הסביבה.

בתוך כך נציין כי 6 שנים אחרי שהוציאה את פעילותה מישראל, אמריקן איירליינס חוזרת: בתחילת ספטמבר 2020 יחל לפעול קו טיסות ישיר המחבר בין תל אביב לדאלאס, טקסס. הקו יפעל בתדירות של שלוש טיסות שבועיות.