מבוכה במשרד התקשורת: IBC הציגה מנויי סלקום כלקוחות שלה

במסגרת רכישת השליטה ב-IBC, סלקום מכרה לחברה את הלקוחות שפרסה להם סיבים אופטיים • במשרד נתנו הקלות ל-IBC, אבל לא התכוונו שהיא תכלול את מנויי סלקום בחישוב המנויים שלה • עכשיו המשרד מבקש הבהרות • IBC בתגובה: "הטענות בכתבה אינן נכונות"

מבוכה במשרד התקשורת: חברת IBC הפתיעה בכירים במשרד התקשורת כאשר הציגה את היקף פריסת הסיבים האופטיים ביחד עם פריסת סלקום, זאת כדי לעמוד בתנאי הרישיון שלה. במשרד התקשורת דורשים כעת הסברים מהחברה.

כחלק מרכישה השליטה ב-IBC, סלקום העבירה לה מאות אלפי חיבורים בתמורה לסכום של 180 מיליון שקל. חילוקי הדעות משרד התקשורת לבין IBC החלו לצוץ סביב מינויים אלה ואופן הספירה שלהם. ל"גלובס" נודע כי לפני מספר שבועות הגיעו ראשי החברה לדיון במשרד התקשורת על מנת להציג את היקפי הפריסה המתוכננים של החברה. 

במהלך הצגת הנתונים התברר למשרד כי החברה כללה את מספר המנויים שהועברו אליה מסלקום, כמנויים שלה לצורך חישוב הפריסה. חיבורים אלה לא נלקחו בחשבון בעת שמשרד התקשורת העניק ל-IBC את הרישיון ולכן במשרד הופתעו לגלות שהחברה עומדת ביעדים ל-2022, שזו אבן הדרך הראשונה, כבר בשלב מוקדם יחסית.

ל"גלובס" נודע כי במשרד התקשורת שוררת מבוכה רבה סביב הנושא והפרשנות של IBC מתקבלת בבלבול. לא לזה חיכו וכיוונו במשרד התקשורת, אלא כוונת המשרד הייתה לראות פריסת סיבים על ידי עבודות פיזיות בשטח, ולא דרך העברת לקוחות מחברה לחברה. מבחינת IBC, משרד התקשורת לא צריך להתעניין בדרך שבו השיגה את מנויה, אם דרך פריסה פיזית או על ידי רכישתם. בחברה טוענים כי הדבר החשוב הוא שיש לה את מספר המנויים הנדרש. 

במסגרת רכישת השליטה, סלקום רכשה ביחד עם קרן תש"י 70% מ-IBC מידי המייסדים ועתה היא מחזיקה בחברה ב-35%. בנוסף סלקום כאמור העבירה ל-IBC מנויים תמורת תשלום. החברה הפכה להיות זרוע הפריסה הנייחת של סלקום והיא כרגע הלקוח היחידה שרוכשת מ-IBC שירותים. עוד נודע כי סלקום ו-IBC הציגו בפני המשרד חוות דעת והוכחות לכך שהוא ידע מראש שהעסקה לרכישת IBC כללה בתוכה את העברת הלקוחות מסלקום, וכי הדבר היה ברור לכל אורך שלבי העסקה.

המשרד הלך כברת דרך ארוכה מאוד עבור החברה והסכים לתת לה הקלות יוצאות דופן למרות התנגדויות קשות מאוד מצד כל המפעילים ובמיוחד הוט, שביקשה לקבל הקלות דומות. כך, במקום חובת פריסה אוניברסלית, אושרה ל-IBC פריסה של 40% משקי בית וזאת לתקופה של 10 שנים. ב-3.5 השנים הראשונות הותר לה לפרוס באזורי ביקוש ולאחר מכן היא נדרשה לפרוס באזורי פריפריה במקביל לאזור ביקוש.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "משרד התקשורת אישר את רישיון IBC החדשה ביולי האחרון. מטרת המהלך להאיץ את קצב פרישת התשתיות הנייחות האולטרה מהירות במדינת ישראל. המשרד מקיים שיח מול החברה בהתאם לתנאי הרישיון, במסגרתו הציגה הנהלת החברה החדשה את עקרונות פעילותה בשנים הבאות לפרישת התשתיות, המשרד התרשם עמוקות מההצגה המקצועית והשאפתנית למימוש חובת הפרישה על פי הרישיון ואף מעבר לכך. בתוך כך, המשרד העלה מספר הבהרות לתוכנית בהתאם לתנאי הרישיון".

מ-IBC נמסר בתגובה: "הטענות העולות מהכתבה אינן נכונות. העסקה, לרבות הסכם רכישת רשת הסיבים של סלקום, אושרו כדין. IBC נכנסה לשוק התקשורת כדי לחולל תחרות, וכך תעשה".