רצו להראות כמה קשה לנכים בתחבורה הציבורית - ועל הדרך יצרו קמפיין ייחודי

עמותת "לינק 20", הפועלת לשוויון הזדמנויות לצעירים בעלי מוגבלויות, העלתה פרסומת סאטירית באמצעות ארטימדיה תחת הכותרת "המרוץ לשוויון" • הפרסומת הגיעה לביצועים יוצאי דופן מבחינת החשיפה אליה • "כשאמרו לנו שיעלה סרטון של 6 דקות, אמרנו שאין סיכוי שמישהו יראה פרסומת כזו ארוכה - אבל הופתענו"

יוצא "האח הגדול" אלעד צפני ממכב בפרסומת החדשה "המרוץ לשוויון" של עמותת "לינק 20" / צילום: לינק 20
יוצא "האח הגדול" אלעד צפני ממכב בפרסומת החדשה "המרוץ לשוויון" של עמותת "לינק 20" / צילום: לינק 20

ימים ספורים בלבד לאחר שעלתה לאוויר הפרסומת החדשה "המרוץ לשוויון" של עמותת "לינק 20", המקדמת שוויון הזדמנויות לצעירים בעלי מוגבלויות, וכבר היא שוברת שיאי צפייה בישראל.

מדובר בפרסומת באורך יוצא דופן (6 דקות מלאות) שמבוימת בסגנון של התוכנית "המרוץ למיליון". משחק המילים שמזכיר את שם תוכנית הריאיליטי המפורסמת איננו מקרי: גם בפרסומות מתמודדים זוגות על פרס גדול - כרטיס רב-קו טעון ב-100 מיליון שקל, וכמו בתוכנית הריאליטי, גם הם נדרשים להתמודד עם משימות. במקרה שלהם הם אינם נדרשים לצלוח את החומה הסינית ולא לטפס על גורד שחקים בטייוואן, אלא עליהם לצלוח בשלום, באמצעות מערכת התחבורה הציבורית בישראל, את הדרך מכיכר רבין בתל-אביב לכנסת בירושלים ולהגיע ראשונים לפני המתמודדים האחרים.

"איזו מוגבלות כדאי שתהיה לכם אם אתם משתמשים בתחבורה הציבורית?", שואל המנחה (בעל המוגבלות) שמזניק את שלושת הזוגות לדרך.

הסרטון כולו רווי הומור - לעתים הומור שחור, אנושי ועצוב - אבל בעיקר מרתק. הוא מציג בלי טיפת רחמים עצמיים את הדרך הבלתי אפשרי שנאלצים לעבור אנשים בעלי מוגבלות בהתנהלותם במרחב הציבורי באמצעות התחבורה הציבורית.

על הפרס מתמודדים שלושה זוגות: הצמד הראשון אשר נמצא על הספקטרום האוטיסטי, הצמד השני סובל מנכות המצריכה ניוד בכיסא גלגלים, והצמד השלישי לוקה בעיוורון. 

כאמור, גם עבור פרסומת שעשויה כתוכן ולא כ"פרסום רגיל" מדובר באורך לא שגרתי. הסרטון עלה באמצעות ארטימדיה באתרים הישראלים, וניתן לדלג עליו כמקובל באמצעות כפתור ה"דלג". למרות זאת, מאחר שהנושא נגע ללב, הגולשים הם אינם ממהרים לדלג.

בארטימדיה מדווחים על שיעור יוצא דופן של חשיפה לפרסומת: מעל 70% מהצופים עברו את נקודת החיוב - כלומר למעלה מ-30 שניות. מעל 30% צפו בכל 6 הדקות של הפרסומות. שיעור ההקלקה על הפרסומת עומד על 8%. כדי להסביר עד כמה מדובר בנתון יוצא דופן, נספר כי על פרסומת טובה מאוד מקליקים בממוצע כ-3%.

אחת הסיבות המרכזיות שבגללן הקמפיין כה מעניין ונוגע ללב, היא האוטנטיות שלו. הקמפיין הופק ונוצר על-ידי בעלי מוגבלויות, ולכן אין בו שמץ של ניחוח פרסומת.

את סדרת הרשת "המרוץ לשוויון" יזמה תנועת "לינק 20" מיסודה של קרן משפחת רודרמן, בראשה עומדים הנשיא ג'יי רודרמן והמנכ"לית שירה רודרמן. הסדרה עצמה נוצרה על-ידי תמר קצירי, והמדיה נרכשה באמצעות יובל מנו.

לדברי גליה גרנות, סמנכ"לית הקרן בישראל, קרן רודרמן פועלת כדי להקים תנועה חברתית של צעירים בעלי מוגבלות שיפעלו כרשת בוגרים. הצעירים עוברים תוכניות מנהיגות, בהן מלמדים אותם כיצד להשתמש ברשתות החברתיות ובאמצעים הדיגיטליים כדי לקדם את האג'נדות החברתיות שלהם, להמריץ אותם לבחור יחד בנושאים חברתיים משותפים ולהשתמש בכל הכלים שקיבלו כדי לייצר שינוי.

לדברי גרנות, "סוגיית התחבורה הציבורית היא קריטית עבור בעלי המוגבלויות, כי היא פוגעת ביכולת של אדם עם מוגבלות לפעול בכל תחומי החיים". לדבריה, "זאת רק יריית הפתיחה מתוך מהלך שלם שאמור להימשך על פני על השנה".

גל תורג'מן, מנכ"ל ארטימדיה, מספר כי בכל הקריירה ארוכת-השנים שלו בתעשייה, הוא לא נתקל בתופעה כזאת. "יובל מני (מחברת Media Maven אשר רכשה את המדיה עבור העמותה) ואנשי העמותה ביקשו להעלות עם סרטון של 6 דקות, בדסקטופ ועם כפתור 'דלג'. אמרנו להם שהם משוגעים, ושאין סיכוי שמישהו יראה פרסומת כזו ארוכה. אבל הופתענו".

תורג'מן הוסיף: "מסתבר כי שילוב של קריאטיב מעולה ביחד עם מטרה טובה והגשה באמצעות ארטימדיה על תכני איכות, שובים את לב הצופים גם בעידן הציני שבו אנו חיים".