אל על מכריזה על הגדלת הטסת המטען במסגרת שת"פ עם אטלס אייר

כיום יש לאל על מטוס מטען אחד • בסיכום 2019 מספר מטוסי המטען שנחתו בנתב"ג עמד על 4,380, עלייה מינורית של 2% לעומת 2018 • תחום המטען נמצא במגמת האטה ברחבי העולם

מטוס התובלה של אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
מטוס התובלה של אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

אל על תחזק את סגמנט הטסת המטען (קרגו) שלה. כיום יש לאל על מטוס מטען אחד. החברה חתמה על הסכם עם חברת ATLAS AIR האמריקאית העוסקת בהטסת מטען.

במסגרת שיתוף-הפעולה, ATLAS AIR תעמיד לרשות חטיבת המטענים של אל על מטוס מטען מסוג בואינג 747 (בחכירה רטובה, כלומר עם צוותים של אטלס אייר), שיאפשר לאל על להגדיל את הקיבולת למטען (יבוא משלוחים ויצוא של תוצרת חקלאית) בנתיב ליאז'-תל אביב-ליאז'. בליאז' שבבלגיה קיים מרכז לוגיסטיקה עולמי של הפצת מטענים בתעופה לכל העולם.

בסיכום 2019 מספר מטוסי המטען שנחתו בנתב"ג עמד על 4,380, עלייה מינורית של 2% לעומת 2018. חרף הדיווחים הבלתי פוסקים על עלייה בהיקף הקניות של הצרכנים הישראלים באונליין, בעיקר מאתרים בינלאומיים (יבוא של 68 מיליון חבילות דרך דואר ישראל ב-2019), הנתונים הללו לא משקפים גידול ישיר בקצב טיסות המטען שנוחתות בישראל, בין היתר משום שדרך האוויר מגיעות חבילות קטנות יחסית, ומשלוחים גדולים משונעים דרך הים.

בענף התעופה תחום המטען נמצא במגמת האטה, שמתורגמת על-ידי ארגון התעופה העולמי יאט"א להשלכה ישירה של מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. בדוח שפרסמה היום (ד') יאט"א, המסכם את חודש נובמבר 2019, עולה כי היקף הטסות המטען ירד ב-1.1% לעומת נובמבר אשתקד (בתחשיב טון-קילומטר) - זהו החודש ה-13 שבו היקף המטען האווירי משקף ירידה. עם זאת, חודש נובמבר משקף ירידה בשיעורים מתונים יותר מהחודשים הקודמים בגלל חגי הקניות האינטרנטיים (בלאק פריידי ויום הרווקים הסיני) שהובילו לגידול עולמי בקניות ובהתאם לכך בגידול בהיקף המשלוחים.

בחלוקה לפי יבשות, תחום הקרגו בענף התעופה תופס נפח של 35.4% באסיה, נפח של 23.3% באירופה ונפח של 23.8% בצפון אמריקה. הקרגו במזרח התיכון מסתכם ב-13.2%, ובשאר השווקים הוא מסתכם בשיעורים בודדים.