דעה: אלי זהר - אחרון הנפילים

עו"ד אלי זהר היה ועודנו דמות מופת לכל פרח משפט. יהי זכרו ברוך • דעה

בזה אחר זה הולכים מעימנו בכירי עורכי הדין הישראלים. בעשור האחרון נפרדה הקהילה המשפטית מאלה שפיתחו את הליטיגציה הישראלית למדרגת אומנות צרופה. היו אלה עורכי הדין יעקב נאמן ויעקב וינרוט, ואליהם מצטרף כעת לדאבוננו עורך הדין אלי זהר.

אלה היו עורכי הדין שהסתכלנו עליהם כשהם טוענים בבתי המשפט ושאפנו להידמות להם. חדות המחשבה, מעיינות הידע, הבניית הטיעון והייצוג הקולח - כל אלה העניקו להם הדר משפטי שאפף אותם.

אלה היו עורכי דין מזמן אחר, מזן אחר. לא רק גאוני משפט שידעו לצטט עשרות פסקי דין בעל-פה והכירו את המטריה המשפטית על בוריה, אלא תלמידי חכמים ששלטו בתרבות ובפילוסופיה, במדעי הרוח ובמדעי החברה, תוך הפריה הדדית בין תחומי הדעת וגיוס כל החוכמות הללו אל תוך הטיעון המשפטי שאותו הציגו באולם המשפט.

אלה היו עורכי דין שהמשפט לא היה עבורם מקצוע, כי אם דרך חיים של רדיפת צדק ועזרה לזולת. עו"ד אלי זהר המשיך לייצג לקוחות גם בשנותיו האחרונות, כשהתקרב לגבורות. בשבועות האחרונים עוד התקבלו בבית המשפט העליון החלטות בתיקים שייצג. יעקב וינרוט אמר פעם כי ליד אדם במצוקה צריכים לעמוד שלושה אנשים: רב, רופא ועורך דין. ואלה היו עורכי הדין שרצית שיהיו על-ידך בעת צרה. כאלה שהתמסרו ללקוחותיהם בפתרון בעיותיהם המשפטיות, לא רק בתוך אולם המשפט, אלא גם מחוצה לו.

אלה היו עורכי דין שפסקי הדין בתיקים שייצגו, הפכו לחלק מרכזי בפס הקול של הפקולטות למשפטים. תיקיו של עו"ד זהר - מפרשיית עמוס ברנס שטלטלה את המדינה בשנות ה-80, דרך הציורים הגנובים שנרכשו בשוק הפשפשים על-ידי גברת כנען ועד לליווי המשפטי של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט - נלמדים על-ידי סטודנטים למשפטים, אך מבלי שהם נחשפים, לצערנו, לפנים מלאות ההוד ולדמויות שמאחורי הטיעונים.

אלה היו עורכי דין שראו בעבודתם המשפטית שליחות ציבורית. גם בעת שניהלו מלחמת חורמה בבית המשפט, לעתים אף נגד מוסדות המדינה, הם עשו זאת מתוך יראת כבוד למדינה ולערכיה, ובמטרה להוציא לאור צדק בכל מחיר. במקרים רבים הם נטלו על עצמם תפקידי מפתח בציבוריות הישראליות ושאפו לתרום לחינוך הדור הבא של אנשי המשפט. דווקא התמסרותו של עו"ד זהר לסיום שביתת הרופאים בשנות ה-80, שחלקם פתחו בשביתת רעב, משימה שגייסה את כישרונו המשפטי אל מחוץ לגבולות המשפט, הוגדרה על-ידו כאחד מרגעי השיא המקצועיים שלו.

אלה היו אמני ליטיגציה, שחקנים בהיחבא, פרפקציוניסטים שניתבו את כשרונם התאטרלי אל מחוזות המשפט. מי שראה אותם טוענים, קיבל שיעור חי באמנות השכנוע והבין שהתאטרון והדרמה הם חלק מהמציאות היומיומית של עורך הדין הפוקד את אולם המשפט.

אלה היו עורכי דין שאינם עוד בנמצא, אך דמויותיהם מפארות את עולם המשפט הישראלי. עו"ד זהר היה ועודנו דמות מופת לכל פרח משפט. יהי זכרו ברוך. 

הכותב הוא מרצה בכיר בפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו