ההתנקשות בסולימאני: "יש כאן אלמנט הרתעתי, כל השכונה מסתכלת ואומרת 'וואו'"

כמעט שבוע אחרי חיסולו של קאסם סולימאני, מתחילות לצוף השלכות הפעולה על יחסי החוץ והפנים של ארה"ב • מבצע חיסול ממוקד כזה בראשית שנת בחירות משפיע על הקמפיינים בארה"ב, ואם המצב יידרדר למלחמה כוללת של ארה"ב מול איראן, מערכת הבחירות תהיה קשה שבעתיים • האזינו

האייטולה עלי חמינאי לצד תמונתו של קאסם סולימאני / צילום: SalamPix, ABACA, רויטרס
האייטולה עלי חמינאי לצד תמונתו של קאסם סולימאני / צילום: SalamPix, ABACA, רויטרס

ההתנקשות האמריקאית בחייו של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני בשבוע שעבר היא מהלך בעל משמעויות מרחיקות לכת, המחדש את כוח ההרתעה של ארה"ב - כך אומר רון פרושאור, שגריר ישראל באו"ם לשעבר. "אין אבו בכר אל בגדדי, אין אוסמה בן לאדן, אין קאסם סולימאני, ואני חושב שגם נסראללה צריך לדאוג שמרחב החסינות הצטמצם, לגבי כל מיני פעילויות שעושים וחושבים שלא תהיה להן תגובה".

פרושאור, ראש מכון אבא אבן לדיפלומטיה בינלאומית במרכז הבינתחומי הרצליה, כיהן בעבר בין היתר כמנכ"ל משרד החוץ, שגריר ישראל באו"ם, שגריר בבריטניה וציר מדיני בוושינגטון. בראיון לפודקאסט "המדריך לטראמפיסט" מבית "גלובס", פרושאור מנתח את החלטתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להורות על התנקשות בחייו של סולמאני, ואת ההשלכות האסטרטגיות שלה.

רון פרושאור, לשעבר שגריר ישראל באו"ם / צילום: טל שניידר, גלובס
 רון פרושאור, לשעבר שגריר ישראל באו"ם / צילום: טל שניידר, גלובס

מאחורי ההחלטה על התקיפה נגד שיירתו של סולימאני בבגדד, אומר פרושאור, עמדו שיקולי נראות, כמו גם תחושת השפלה על פריצת המפגינים את חומות השגרירות האמריקאית בבגדד. "אלה אזרחים אמריקאים, שגרירות אמריקאית, ואני דונלד טראמפ לא עושה שום דבר?".

ההחלטה על ההתנקשות, אומר פרושאור, שברה מצב של שיתוק שנוצר לכאורה סביב סולימאני: "ברור שהאיש הזה היה רע לאמריקאים, לנו, לכל אלמנט של פרגמטיות במזרח התיכון, וכביכול הם יצרו מצב שלא ניתן לגעת בו. והתגובה הזאת, ובמיוחד העובדה שטראמפ אינו צפוי, היא בכל אופן אלמנט הרתעתי".

הצעד האמריקאי, מסביר פרושאור, הוא משמעותי במיוחד מאחר שהוא מגיע אחרי תקופה של הימנעות אמריקאית מפעולה, "על רקע חוסר תגובה על הפלת מל"ט אמריקאי על הירי על ערב הסעודית. באזור שלנו,זה נתפס כרפיסות, והאיראנים, כאיראנים, מותחים את הקווים עד קצה הגבול הקו האדום ולפעמים חוצים אותו. פה הם חצו אותו. והמשמעויות הרבה יותר מרחיקות לכת ממה שנאחנו חושבים. כל השכונה מסתכלת, ואומרת 'וואו. האמריקאים שבגדול כבר חשבנו שאיבדנו אותם, חוזרים לזירה'. אפשר להשוות את זה להערכה ולכבוד שנותנים לנשיא רוסיה פוטין באזור שלנו, ולא מכיוון שהוא מתחרה עם האמא תרזה על פרס זכויות אדם. ההערכה למישהו שאם הוא בצד שלך - הוא בצד שלך. כמובן שאין כאן השוואה לארה"ב, אבל זה מסר שמגיע לאזור וחשוב גם להרתעה וגם למעמד האמריקאי פה".

בצל התגובות הזועמות שעוררה ההתנקשות בסולימאני בטהראן וגם בבגדד, היו שהעריכו כי התוצאה של הצעד הזה תהיה יציאה של כוחות ארה"ב מעיראק. לאפשרות הזאת, אומר פרושאור, "צריך להתייחס בעומק המתאים, אבל לא יכול להיות שזה ישתק אותנו מלעשות דברים שחובה לעשות. האיש היה טרוריסט, השתמש בכל האמצעים לרשותו להרוג חפים מפשע, ולא היו לו שום גבולות. טראמפ צודק שסולימאני היה טרוריסט - אבל בשליחותה של מדינה. איראן יצרה מצב שהאיש הזה, תחת המעטפת שלה, הוא ארכי־טרוריסט עם תמיכה של מדינה ואמצעים של מדינה".

כך, גם באשר להכרזתה של איראן כי היא נסוגה מהמגבלות על העשרת האורניום, אומר פרושאור כי ייתכן שאיראן הייתה מכריזה על כך בכל מקרה. ובכל מקרה, הוא מבהיר כי ממילא הוא אינו תומך בהסכם הגרעין. "הגישה שלי היא לא לקחת לטווח קצר דברים שנותנים לנו שקט, שאחר-כך אנחנו משלמים עליהם בריבית דריבית בטווח הבינוני והארוך".

פודקאסט "המדריך לטראמפיסט", בהגשת טל שניידר ואורי פסובסקי, מלווה את קמפיין בחירות 2020 לארה"ב ועוסק בהיבטים שונים של הפוליטיקה האמריקאית. לחיסול סולמאני, אומר פרושאור, יש גם השלכות פוליטיות: הוא אינו טוב לדמוקרטים, שמיהרו לתקוף את טראמפ על החלטתו להורות על ההתנקשות, בעודם ממשיכים בהליכי ההדחה נגד הנשיא. "ככל שהעסק הזה נמשך, ובמיוחד אחרי האקט הזה (ההתנקשות), שנראה כאילו הוא עשה משהו למען הציבור האמריקאי, הם נתפסים בקטע הפוליטי. אבל זה מה שהבייס שלהם רוצה".

הצטרפו לקהילת המדריך לטראמפיסט