טראמפ: "ארה"ב תטיל סנקציות נוספות על הממשל האיראני"

נשיא ארה"ב נאם הערב בבית הלבן לאחר מתקפת הטילים האיראנית על בסיס אמריקאי בעיראק ולאחר חיסול קאסם סולימאני • "כל עוד אני נשיא ארה"ב, לאיראן לא יהיה נשק גרעיני" • "מבקש מנאטו להיות מעורבת יותר במו"מ השלום במזרח התיכון"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

"כל עוד אני נשיא ארה"ב, לאיראן לא יהיה נשק גרעיני", כך אמר הערב נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בנאום בבית הלבן, לראשונה מאז חיסולו של קאסם סולימאני ביום שישי לפנות בוקר. החיסול של מי שעמד בראש כוח אל קודס, מטלטל את המזרח התיכון ועשוי להיות בעל השלכות חריפות מאוד, לרבות הובלה למערכה כוללת ואף מלחמה. בוושינגטון חוטף הנשיא ביקורת מראשי המפלגה הדמוקרטית בקונגרס הטוענים שמדובר היה באקט של מלחמה ולכן צריך היה להורות על החיסול לפי הקבוע בחוקה, באמצעות הכרזה על מלחמה. הבוקר שיגרה איראן שיגרה יותר מ-10 טילים לעבר שני בסיסים אמריקאים בעיראק כגמול על חיסול סולימאני.

"העם האמריקאי צריך להיות אסיר תודה ומרוצה, אף אמריקאי לא נפגע בהתקפת ליל אמש על ידי המשטר האיראני. כל החיילים שלנו בטוחים, ונגרם נזק מוגבל לבסיסים שלנו", אמר טראמפ. "הכוחות האמריקאים מוכנים לכל אתגר. אף אדם לא נהרג, אמריקאי או עיראקי, בזכות התרעות מוקדמות. אני מצדיע לחיילינו ולאנשינו. אנחנו חוזרים עד לימי 1979, מאז המשטר הזה מאיים עלינו ועל הציווילזציה.

"החלטנו לחסל, טרוריסט אכזר. ארה"ב חיסלה את הטרוריסט הראשי. הוא היה אחראי אישית למעשי הזוועות הקשים ביותר. הוא אימן טרוריסטים, הכשיר את החיזבאללה, תכנן הטמנת פצצות דרכים, שפגעו והרגו באנשים רבים. הוא תכנן את המתקפה נגד השגרירות האמריקאית בבגדד. הוא תכנן מתקפה נוספת בימים האחרונים, ואנחנו עצרנו אותו. צריך היה לחסלו הרבה קודם לכן, באמצעות החיסול הזה, העברנו מסר ברור לטרוריסטים". 

"ארה"ב, תטיל סנקציות נוספות על המשטר האיראני, והן ישארו בפועל עד שאיראן תשנה את התנהלותה", הודיע טראמפ. "במקום שהאיראנים יגידו תודה לארה"ב, על סגירת ההסכם הגרעין והכסף שהועבר להם, הם צרחו שם 'מוות לאמריקה' והמשיכו לזרוע מוות וטרור נגד מטרות רבות באזור. האיראנים פגעו גם באזרחים שלהם, והרגו כ-500 איש משלהם, בשל הפגנות ברחבי המדינה". 

"על איראן לעצור את שאיפות הגרעין שלה. הגיע הזמן שרוסיה, בריטניה, צרפת, גרמניה וסין - יכירו במציאות ויפרשו מן הסכם הגרעין. ואנחנו נלך לכיוון של הסכם אחר עם איראן, שיביא לעולם יותר רוגע ושלום. איראן יכולה להיות מדינה נהדרת. שלום ויציבות לא יגיעו לאזור המזרח התיכון אם איראן לא תחדל ממעשיה. לא נסבול יותר את קמפיין הטרור שלהם. לא נתיר לכך להמשיך". 

"אני מבקש היום מנא"טו להיות מעורבות יותר, במשא-ומתן השלום במזרח התיכון. האופציות במזרח התיכון הן אפשריות. אנחנו יצרני אנרגיית גז גדולים. איננו זקוקים יותר לנפט של המזרח התיכון. הטלים שלנו, גדולים, מדוקים, קטלניים. העובדה שיש לנו כוח צבאי כה רציני, לא אומר שאנחנו נשתמש בו. אך הכוח האמריקאי הוא הרתעה משמעותית. השמדנו את דאעש, חיסלנו את המנהיג שלהם, אל-בגדדי, מי שהיה אחראי לעריפת ראשים. הוא היה מפלצת וניסה להקים את החאליפות האיסלמית. ארה"ב מוכנה לקבל את השלום, עם כל מי שיסכיים לכך".