גורמים אמריקאיים: המטוס האוקראיני הופל על ידי טיל נ"מ איראני

שני בכירים בארה"ב וגורם במודיעין העיראקי אמרו כי המטוס של חברת בואינג, שהתרסק זמן קצר אחרי המראתו מטהראן, הופל על ידי טילי קרקע-אוויר מתוצרת רוסית ששוגרו לעבר בסיסים אמריקאיים בעיראק - ופגעו בו בשוגג • מנגד, בטהראן טוענים שההתרסקות נבעה מתקלה טכנית

נשיא אוקראינה מניח פרחים לזכר הנספים בהתרסקות המטוס / צילום: שירותי העיתונות של נשיא אוקראינה, רויטרס
נשיא אוקראינה מניח פרחים לזכר הנספים בהתרסקות המטוס / צילום: שירותי העיתונות של נשיא אוקראינה, רויטרס

המטוס האוקראיני שהתרסק מחוץ לטהראן הופל על ידי מערכת טילי נ"מ, ככל הנראה בשוגג - כך טענו הערב (ה') גורמים אמריקאים, הכוללים בכיר בפנטגון ובכיר במודיעין של ארצות הברית, וכן גורם רשמי במודיעין העיראקי, לעיתון "ניוזוויק".

המטוס, מסוג בואינג 737-800, התרסק אתמול בדרכו מנמל התעופה הבינלאומי אימאם חומייני מטהראן לנמל התעופה בוריספיל בקייב. אבד עמו הקשר דקות ספורות לאחר המראתו, כשהוא הפסיק להעביר נתונים, זמן לא רב אחרי שאיראן שיגרה טילים צבאיים לעבר בסיסים המארחים כוחות אמריקאים ואת בעלי בריתם בעיראק השכנה. על פי ההערכה של שלושת הגורמים לעיתון "ניוזוויק", המטוס נפגע על ידי יל קרקע-אוויר רוסי מסוג "Tor M1", הידוע לנאט"ו כ"Gauntlet".

גורם בכיר באוקראינה הציג מוקדם יותר היום את ארבע התיאוריות המרכזיות סביב התרסקות המטוס באיראן אתמול - כולל פגיעה מטיל וטרור. מזכיר המועצה לביטחון לאומי, אלכסיי דנילוב, אמר כי החוקרים האוקראינים רוצים לסרוק את אתר ההתרסקות לאור מידע שפורסם באינטרנט על שרידי טיל רוסי. בפוסט שכתב בפייסבוק, הוא ציין כי שתי תיאוריות נוספות הן התנגשות או פיצוץ מנוע בבואינג 737-800.

הוא אמר כי החוקרים שאוקראינה רוצה לשלוח לזירה כוללים מומחים שהשתתפו בחקירת הפלת המטוס המלזי במזרח אוקראינה ב-2014. המטוס הופל בשמי שטח שבשליטת הבדלנים הפרו-רוסים אחרי שנפגע מטיל נ"מ שירו המורדים. רוסיה ממשיכה להכחיש קשר לאסון, שבו נהרגו כל 298 הנוסעים.

הוא ביסס את הסברה שייתכן שהיה זה טיל, בעקבות תמונה שפורסמה ברשתות החברתיות באיראן שהראה לכאורה שרידי טיל נ"מ רוסי מדגם Tor-M1, שנמצא בשימוש צבא איראן, ונמצאו בזירה. באיראן טוענים כי זו הייתה תקלה טכנית.

על המטוס היו 167 נוסעים ותשעה אנשי צוות. בין הנוסעים היו 82 איראנים ו-63 אזרחים קנדים, 11 אוקראינים - בהם כל תשעת אנשי הצוות - עשרה שבדים, ארבעה אפגנים, שלושה בריטים ושלושה גרמנים. איראן מסרבת להעביר את הקופסאות השחורות של המטוס, היכולות לשפוך אור על מה שעלה בגורלו, לחברת בואינג האמריקנית.

ההתרסקות קרתה שעות לאחר איראן שיגרה טילים על כוחות אמריקאים בעיראק בתגובה לחיסול קאסם סולימאני, ולכן עלו השערות כי ייתכן שהמטוס נפגע מטיל. עם זאת, חמישה גורמים ביטחוניים - שלושה אמריקאים, אירופי וקנדי - אמרו בעילום שם כי ההערכה הראשונית של סוכנויות הביון המערביות היא שאכן ההתרסקות הייתה בשל כשל טכני. גורם ביטחוני קנדי אמר לרויטרס כי יש ראיות לכך שאחד ממנועי המטוס סבל מחום יתר.

שר החוץ של קנדה, פרנסואה-פיליפ שמפיין, שוחח אתמול עם שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, על מנת לזרז את חקירת ההתרסקות. שמפיין הזכיר את הצורך בשירותים קונסולריים מצד איראן, שיסייעו בזיהוי גופות ההרוגים. הוא הוסיף כי "לקנדה יש המון שאלות שצריכות לקבל מענה".

מוקדם יותר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי הממשלה בוחנת כמה גורמים אפשריים להתרסקות המטוס. בהצהרה שמסר בטלוויזיה, ביקש זלנסקי להימנע מספקולציות, מתיאוריות קונספירציה ומהערכות חפוזות בנוגע להתרסקות. הוא גם הכריז על יום אבל לאומי שיצויין היום, והוסיף כי הוא ידבר בטלפון עם נשיא איראן חסן רוחאני כדי להאיץ את שיתוף הפעולה בחקירת הסיבות שהובילו לתאונה.