"המטוס עוצב ע"י ליצנים": בואינג פרסמה הודעות פנימיות על 737 MAX

בניסיון לשמור על שקיפות, פרסמה חברת בואינג מאות הודעות פנימיות של עובדי החברה, שמכילות ביקורת חריפה על פיתוח דגם 737 MAX • ביום שני הקרוב ייכנס לתפקידו המנכ"ל החדש של החברה, דייב קלהון

מטוס בואינג 737 מקס במפעל הייצור ברנטון, וושינגטון / צילום: David Ryder, רויטרס
מטוס בואינג 737 מקס במפעל הייצור ברנטון, וושינגטון / צילום: David Ryder, רויטרס

חברת בואינג פרסמה מאות הודעות פנימיות של עובדי החברה, שמכילות ביקורת חריפה על פיתוח דגם 737 MAX, בהם גם הודעה אחת בה נכתב כי המטוס "עוצב על ידי ליצנים, שהיו מפוקחים על ידי קופים". 

ההודעות, שפורסמו אתמול (ה'), מציגות ניסיונות להתחמק מחקירות רגולטוריות ועובדים שמזלזלים במטוס, בחברה, במינהל התעופה האזרחית הפדראלי של ארה"ב (FAA) וברגולטורים זרים בתחום התעופה. 

מטוסים מדגם 737 MAX מקורקעים מאז מרץ האחרון, אחרי התרסקות של מטוס של חברת אתיופיאן אירליינס, חמישה חודשים בלבד אחרי התרסקות דומה של ליון אייר האינדונזית. בשתי התאונות נהרגו 346 איש. 

בהתכתבות מה-8 בפברואר 2018, כשהדגם היה באוויר כבר שמונה חודשים ולפני שתי התאונות הקטלניות, עובד שאל עובד אחר: "היית נותן למשפחה שלך להשתתף בסימולטור של מטוס MAX? אני לא הייתי עושה את זה". העובד השני ענה "לא". 

בין ההודעות ישנן גם עדויות לכך שבואינג ניסתה להימנע מביצוע אימוני סימולטור לטייסים - תהליך יקר וארוך. רק השבוע שינתה יצרנית המטוסים את הגישה, והודיעה כי היא תמליץ לטייסים לעבור אימוני טיסה בסימולטורים לפני שתחזיר את מטוסי 737 MAX לשימוש. מדובר בשינוי מהותי מהעמדה הממושכת שהחזיקה החברה, לפיה אימונים מבוססים על מחשב אמורים להספיק, מאחר שהדגם דומה לדגם הקודם, 737 NG. 

חלק מההודעות הצביעו על כך שקיימת בעיה עם הסימולטורים, אך בבואינג אמרו אתמול כי "החברה בטוחה שכל הסימולטורים של MAX פועלים כראוי" אחרי בדיקות שנעשו לאחר כתיבת ההודעות. 

בנוסף, מהודעות עולה שבעבר בבואינג ניסו לעשות כל האפשרי בכוחם כדי לגרום לרגולטורים לוותר על הדרישה להעביר את הטייסים אימוני סימולטורים בגלל ההבדלים בין 737 MAX החדש ו-737 NG שקדם לו. "אני רוצה להדגיש את החשיבות הרבה בלהתעקש כי לא יהיה שום סוג של אימון עם המעבר מ-NG ל-MAX", כתב בכיר בחברה  בבמרץ 2017. "בואינג לא תאפשר לזה להתרחש. אנחנו נלך ראש בראש עם הרגולטור שינסה לקבוע דרישה שכזו". לפי איגוד הטייסים באמריקן איירליינס, לפני שהמטוסים קורקעו, האימון שעברו הטייסים לגבי השוני בין המטוסים כלל רק שיעור של שעה באייפד. 

בהודעות אחרות, עובדים הציפו את התסכול שלהם מהתרבות הארגונית בחברה, והתלוננו על כך שמעודדים אותם למצוא את הספקים הזולים ביותר ועל כך שהם נאלצים לעבוד ב"לוחות זמנים בלתי אפשריים". 

"אני לא יודע איך לתקן את הדברים האלו... זה שיטתי. זו תרבות. זו עובדה שיש לנו הנהגה בכירה שמבינה מעט מאוד לגבי העסק ועם זאת מובילה אותנו לעבר מטרה מסוימת", כתב עובד ביוני 2018. 

ההודעות, שפורסמו לטענת בואינג כדי לשמור על שקיפות מול FAA, הציפו מחדש את זעם המחוקקים בארה"ב והוסיפו לחץ נוסף על מנכ"ל בואינג החדש, דייב קלהון, שייכנס לתפקידו ביום שני הקרוב. בנוסף, ההודעות צפויות להעמיק את המשבר בו מצויה החברה, שמנסה להחזיר את רב המכר שלה לאוויר ולזכות מחדש באמון הציבור. 

מטעם ה-FAA נמסר ל"רויטרס" כי ההודעות לא מציפות חששות חדשות לגבי בטיחות המטוסים אך "רוח הדברים והשפה במסמכים מטרידים". בבואינג ציינו כי "התכתובות לא מייצגות את החברה, והן לחלוטין לא מקובלות".