דעה: הטר"ש של בנט ושקד

ההחלטות שיקבלו בנט ושקד בימים הקרובים עשויות לגדוע באכזריות את שאיפתם לצעוד כל הדרך לבלפור, וייתכן גם שאת דרכם הפוליטית

נפתלי בנט ואיילת שקד / צילום: אמיר מאירי
נפתלי בנט ואיילת שקד / צילום: אמיר מאירי

כשנפתלי בנט ואיילת שקד החליטו לפני כשנה, כשמערכת בחירות 2019 סבב א' עוד הייתה בחיתוליה, לפרוש מהבית היהודי ולפצל את הימין הדתי, הם הסבירו לכל שואל כי בכך הם יגדילו את מספר המנדטים שמימין לליכוד ויגדילו בהתאם את גוש הימין. מספר חודשים לאחר מכן הם נותרו מחוץ לכנסת, וחוו את המפלה הגדולה והכואבת ביותר בקריירה הציבורית שלהם. השניים אמנם ידעו לקום מהקרשים ולהשתחל חזרה למרכז הבמה, אך ההחלטות שיקבלו בימים הקרובים עשויים לגדוע באכזריות את שאיפתם לצעוד כל הדרך לבלפור, וייתכן גם שאת דרכם הפוליטית.

בימין החדש משוכנעים שריצה נפרדת מהבית היהודי-עוצמה יהודית-איחוד לאומי, עשויה להניב מספר דו ספרתי של מנדטים לשתי המפלגות, ובטוחים שזוהי הדרך היחידה שגוש הימין יגיע ל-61 מושבים ללא אביגדור ליברמן. מבחינת בנט ושקד, הם הסיכוי האחרון והיחידי להקמת ממשלת ימין, כל עוד בנימין נתניהו בסביבה. יש רק בעיה אחת עם התסריט הזה. בדיוק כמו בבחירות אפריל 2019, גם הפעם הוא לא עומד במבחן המציאות.

בסקר שפורסם לפני כשבוע בחדשות 12 עלה כי התמודדות עצמאית של הימין החדש תניב לה 6 מנדטים, בעוד שהבית היהודי-עוצמה יהודית לא עוברת את אחוז החסימה. אם בצלאל סמוטריץ' יצטרף לרב רפי פרץ ואיתמר בן גביר, הם יקבלו 4 מנדטים בלבד. ומה עם גוש הימין? הוא לכל היותר יעמוד על 57 מנדטים.

שבוע לאחר מכן, בחנו באתר 'וואלה' את המצב הפוליטי הנוכחי בימין, ומהסקר הזה עלה כי הימין החדש תקבל 6 מנדטים, הבית היהודי-עוצמה יהודית לא תעבור את אחוז החסימה וכמוה גם רשימת האיחוד הלאומי בראשות בצלאל סמוטריץ'. גוש הימין ניצב על 55 מנדטים, גוש השמאל על 56 וליברמן על 8. "מעולה", יגידו תומכי הימין ובראשם בנימין נתניהו. במצב של איחוד אנחנו רק נגדיל את כוחנו. אז זהו. שלא ממש. תסריט נוסף שנדגם היה איחוד מלא בימין הדתי והוא הניב למפלגה המאוחדת 8 מנדטים. מהלך כזה אמנם לא הותיר אף מפלגה מתחת לאחוז החסימה, אך גם לא השפיע משמעותית על מפת הגושים והוסיף לגוש הימין מנדט אחד בלבד על חשבון השמאל.

בעיתון "מקור ראשון" לקחו בסוף השבוע את התסריטים השונים צעד אחד קדימה וממש בחנו כל מקרה ומקרה. בכל המצבים, התמונה נשארה זהה לחלוטין. איחוד מלא בימין יקבל 10 מנדטים ויביא את גוש הימין ל-58. איחוד דומה, אך ללא איתמר בן גביר, יוביל לתוצאה זהה. נו. הנה ההוכחה שבנט ושקד צודקים והמפלגות צריכות להתמודד בנפרד ולהביא "קהלים חדשים". טעות.

במצב שבו סמוטריץ' יחבור לחבריו בימין החדש הם אמנם יקבלו 8 מנדטים, אך הדבר יעמיד בסכנה מוחשית את הבית היהודי-עוצמה יהודית שיעמדו על 4 בלבד. במידה וסמוטריץ' יחבור לרב פרץ ובן גביר, מצבם ישתפר לכדי 6 מנדטים והימין החדש תרד ל-7.

לכאורה, עניין הריצה הנפרדת נראה הטוב ביותר עבור הימין. אולם דבר אחד וחשוב לא משתנה לכל אורך הדרך ושלל התסריטים שנבחנו בסקר. גוש הימין נותר על 58 מנדטים שלא יאפשרו לו להרכיב ממשלה. יותר מכך, בכל אפשרות של ריצה נפרדת, קיימת סכנת מחיקה לאחת המפלגות. אמנם בנט ושקד מובילים בכל הסקרים על אחיהם החרד"לים, אך גם הם יודעים שהתמיכה בהם פריכה יותר ולראיה, הפעם הקודמת שהם עמדו 6-7 מנדטים בסקרים, הסתיימה מבחינתם במפח נפש גדול.

איחוד מלא בימין הדתי ככל הנראה לא יספק את הסחורה ולא יוביל את המערכת הפוליטית לפריצת דרך משמעותית, אך למרות החשדות והסלידה ההדדית בקו שעובר בין פרץ, סמוטריץ, בן גביר, שקד ובנט, הוא לפחות יבטיח שאף קול לא ייזרק לפח.

"צל"ש או טר"ש", כך הגדיר גורם בימין החדש את הדרך ששקד ובמיוחד בנט חולמים עליה. מבט קצר על סקרים, בתוספת זיכרון מעט יותר ארוך של אביב 2019, אמורים לגרום לשני הטאלנטים הפוליטיים להבין שמדובר לכל היותר בחלום בלהות, שממנו הם עלולים לא להתעורר. 

הכותב משמש ככתב הפוליטי של העיתון שביעי