דעה: 1,500 הדירות שממחישות את העיוות הגדול במחיר למשתכן

למה מלכתחילה צריך להציע לזוג צעיר דירה ב-2.5 מיליון שקל בפתח תקווה? לא זו העזרה ששר האוצר כחלון התכוון אליה • דעה

פרויקט מחיר למשתכן ביבנה / צילום: אייל פישר
פרויקט מחיר למשתכן ביבנה / צילום: אייל פישר

יש לכם ניחוש אחד: מי אמר לאחרונה את המשפט "הדורות הבאים לא יסלחו למי שיבטל את תוכנית מחיר למשתכן ויעדיף את האינטרסנטים על פני הזוגות הצעירים והילדים שלהם"?

שר האוצר משה כחלון, אתם אומרים. צדקתם! טוב, זה היה קל מדי. למעט בכירים במשרד השיכון, ברשות מקרקעי ישראל ובסביבתו של כחלון, לא נותרו רבים שיטענו בלהט כה רב שתוכנית הדיור הממשלתית שנועדה להיטיב עם הזוגות הצעירים היא הצלחה מסחררת. ועדין, לא נסחפנו קצת עם כל עניין ה"דורות הבאים", שנועד להטמיע מסר בציבור לפיו מדובר בלא פחות ממלאכת מחשבת ממשלתית?

עזבו עיוותים כמו זכאים לדירה, שמשתכרים עשרות אלפי שקלים בחודש, כך שברור שאינם זקוקים לסבסוד הממשלתי כדי להתחיל את החיים ברגל ימין - כמה כאלה כבר יש? עזבו גם את המקרים שבהם מחכים לדירה חמש-שש שנים וצפונה - בטח מדובר באנשים שעושים סתם רעש, ובתקשורת שמנפחת. תשכחו מהטענות על בנייה בסטנדרט נמוך מהמקובל, מהעובדה שאתם מכירים אנשים מבוגרים מאוד שזכו בדירות מוזלות, וגם מהעובדה שנמצאו מקרים בהם הסבסוד הוא כה גבוה מול המחירים הנהוגים בסביבה, שבמשרד היועמ"ש טענו שמדובר בסבסוד מוגזם. יהיו מי שיגידו שעל כל תוכנית יש ביקורת, מקובל.

אלא שזה לא נגמר כאן. בשבוע שעבר פרסם אריק מירובסקי ב"גלובס", נתון יוצא דופן ולפיו נכון למועד הפרסום הוצעו למכירה לכל דורש (כלומר, גם משפרי דיור, אבל לא משקיעים) 1,500 דירות שזכאי התוכנית ויתרו עליהן שוב ושוב. נחדד: שלל זכאים זכו באפשרות לרכוש אותן במחיר המוזל במסגרת התוכנית - וויתרו. מרבית הדירות נמצאות בערי הפריפריה, למשל בעכו ובקריות, אבל לאחרונה נוספו לרשימה גם ערים מבוקשות. לפני כמה חודשים הוצאו למכירה דירות בודדות בראשל"צ ובהרצליה (שנחטפו מיד), ובימים האחרונים ניתן היה למצוא עשרות דירות בכל אחת מהערים מודיעין, פתח תקווה, ראש העין ונתניה. בבדיקה קודמת שערכנו לפני שנה מצאנו "רק" 1,000 דירות כאלה. בהנחה שבמהלך השנה הזו חלק מהדירות נמכרו, אפשר לומר בבטחה שכבר כעת כ-2,000 דירות מוזלות מגיעות לידיים אליהם כחלון כלל לא התכוון שיגיעו. המספר כמובן ימשיך לעלות.

איך זה קורה? טומנת בחובה עיוות נוסף של מחיר למשתכן - דירות שאינן מתאימות לקהל היעד. מרבית הדירות המוצעות כעת לכל דורש בפתח תקווה, לדוגמה, הן בנות 5 חדרים במחירים שמתקרבים לשני מיליון שקלים. למה מלכתחילה להעניק לזוג צעיר דירה ענקית במחיר גבוה יחסית, שלפחות על הנייר לא אמור להיות בכיסו. עוד ברשימה נכס כמו פנטהאוז בשטח 190 מ"ר בראש העין במחיר של כ-2.5 מיליון שקל - האם זו דירה שזוג צעיר חושב עליה כעל דירתו הראשונה? ומה לגבי דירת גן ענקית בת 5 חדרים בחיפה ב-1.83 מיליון שקל? האם היא מתאימה לאנשים שכחלון כה להוט לסייע להם? ברור שלא, אבל למה להתעכב על פרטים שוליים שיכולים להזיק לדורות הבאים.