מה גרם לפלסטינים להתעצבן על "מלך הטריוויה" האמריקאית?

שאלה על מיקומה של כנסיית המולד בשעשועון האמריקאי "מלך הטריוויה" (Jeopardy) הכעיסה מאוד פעילים פלסטיניים, שדורשים מהפקת התוכנית להתנצל על הענקת ציון תשובה נכונה לשאלה

הסט של "מלך הטריוויה" / צילום: שאטרסטוק
הסט של "מלך הטריוויה" / צילום: שאטרסטוק

פעילים פלסטינים קוראים לשעשועון הטלוויזיה האמריקאי "מלך הטריוויה" (Jeopardy) להתנצל על שהעניק ציון תשובה נכונה לשאלה אם כנסיית המולד נמצאת בישראל ולא ברשות הפלסטינית. התוכנית שודרה בסוף השבוע, והקטגוריה של השאלה הייתה "היכן הכנסייה?".

הרמז הנושא פרס של 200 דולר היה: "נבנתה בשנות ה-300 אחרי הספירה, כנסיית המולד".

המתמודדת קטי נידל לחצה מיד על פעמון התשובה וענתה "היכן פלסטין?" (התשובות הן בצורה של שאלה). מנחה התוכנית אלכס טרבק ענה "לא". המתמודד ג'ק מק'ווייר ענה "מה זה ישראל?". תשובתו הוגדרה כנכונה.

חילופי התשובות לא האטו את קצב התוכנית, אבל פגעו בנקודה רגישה אצל צופים שמכירים את המזרח התיכון ואת המחלוקות הפוליטיות שלו.

כנסיית המולד, שנבנתה מעל לנקרה שבתוכה ישו נולד לפי האמונה הנוצרית, היא בבית לחם, עיר בשטחים הפלסטינים. ישראל שולטת בהם על-ידי רשת של מחסומי ביקורת צבאיים ויישובים יהודים, שנחשבים לבלתי חוקיים לפי החוק הבינלאומי.

הפלסטינים ותומכיהם הגיבו במהירות במדיה החברתית ודרשו התנצלות. ג'יימס זוגבי, מייסד המכון הערבי האמריקאי, הביע את התרעומת שלו בטוויטר וכינה את מה שקרה במשחק הטלוויזיה "שערורייה ועלבון להיסטוריה, למציאות ולאלפי הפלסטינים המדוכאים בבית לחם".

ארגון זכויות האדם Grassroots ארגן אפילו עצומה מקוונת ודרש ה"מלך הטריוויה" "להתנצל מיד על אי-הדיוק המסוכן מבחינה פוליטית שהתרחש בתוכנית שלכם".

שעשועון טלוויזיה הפופולרי משודר מאז 1964 ברשתות הטלוויזיה ABC ו-NBC.