IT | פיצ'ר

מנכ"ל בבילון החדשה מסמן מטרות: "זה לא סוד שלחברה יש מזומנים, ואנחנו הולכים להשתמש בהם"

שי אוזון, המנכ"ל החדש של בבילון, שדיווחה על שינוי אסטרטגי - להפוך לחברת IT המתמחה בפתרונות טכנולוגיים בתחומי מערכות מידע, מספר ל"גלובס" על הרציונל מאחורי שינוי המיקוד, על אסטרטגיית הרכישות שתאמץ החברה ואיך היא תמצב עצמה בשוק התחרותי המקומי

שי אוזון, המנכ"ל החדש של בבילון / צילום: שלומי יוסף
שי אוזון, המנכ"ל החדש של בבילון / צילום: שלומי יוסף

לאחר השינוי בבעלות ובכיסא היו"ר בחברת בבילון , הודיעה השבוע (א') החברה גם על מינויו של מנכ"ל חדש, ועל אסטרטגיה חדשה שתשנה באופן מהותי את פעילותה. בבילון, שהשליטה בה נמכרה לאחרונה על-ידי נועם לניר לקרן אלפא ופועלים אי.בי.אי, הודיעה על מינויו למנכ"ל של שי אוזון, מי שניהל עד לפני שנה את חברת שירותי ה-IT וואן טכנולוגיות. זאת, ימים ספורים לאחר שמינתה ליו"ר הדירקטוריון את אריק פינטו, שהיה קודם לכן מנכ"ל בנק הפועלים.

השבוע עדכנה החברה על שינוי האסטרטגיה שלה, ומעתה היא תתמקד ביצירת חברת טכנולוגיות מידע - IT, המתמחה בפתרונות טכנולוגיים בתחומי מערכות מידע, וזאת "לשם הגשמת שאיפת החברה להשיא את רווחיה וניצול מיטבי של משאביה". בבילון החלה את פעילותה ב-1997 כשפיתחה תוכנת תרגום, אך הצמיחה המשמעותית שלה הגיעה לאחר שפנתה לתחום השיווק והפרסום באינטרנט והפצת תוכנות ומוצרים של מפרסמים שונים. אולם, בשנים האחרונות שינויים בתחום הובילו לירידה דרמטית בתוצאות החברה ובשוויה.

כעת תנסה החברה לבנות את עצמה בתחום חדש לגמרי. עוד עדכנה בבילון כי תבחן את המשך פעילותה בתחום של השקעות הון סיכון, השקעות פיננסיות ומימון, וכן בתחום הפרסום באינטרנט, ואת האפשרויות העומדות בפניה בהקשר זה.

דיווחי בבילון על מינוי אוזון למנכ"ל ועל שינוי האסטרטגיה הובילו לעלייה של כ-7% במחיר המניה בשעות הצהריים, כשהיא משלימה בכך זינוק של 55% בשלושה שבועות. שווי השוק של בבילון הוא כ-128 מיליון שקל.

מגזר ה-IT הישראלי כולל מספר חברות בורסאיות גדולות, כאשר 2019 הייתה שנה חיובית מאוד למניות הסקטור שרשמו תשואות חיוביות בשיעור דו ואף תלת-ספרתי (במקרה של וואן טכנולוגיות). בעקבות הזינוקים במניותיהן, שווי השוק של מטריקס, החברה הגדולה ביותר בתחום, עומד על למעלה מ-4.5 מיליארד שקל, ושוויה של חילן עולה על 3.2 מיליארד שקל.

חברות שירותי ה-IT בבורסה
 חברות שירותי ה-IT בבורסה

מגמה בולטת במגזר ה-IT בשנה החולפת הייתה קונסולידציה במסגרתה החברות הבורסאיות הגדולות רכשו חברות פרטיות. החברות הנרכשות הגיעו גם מתחום ה-IT, אך במקרים מסוימים גם מתחומים משיקים, ובהם תחום התשתיות (מטריקס רכשה שליטה בדנה הנדסה, ו-וואן רכשה שליטה בא.אפשטיין). שתי רכישות שבוצעו לאחרונה מצביעות אולי על מגמה חדשה, של התרחבות החברות לחו"ל: חילן רוכשת שליטה בחברה אמריקאית מתחום השכר ב-20 מיליון דולר, ואמת מחשוב רוכשת חברה אמריקאית שמספקת פתרונות מחשוב ללקוחות OEM ב-4.9 מיליון דולר.

"המזומנים לא הולכים לשכב בקופה הרבה זמן"

"אנחנו משנים את האסטרטגיה של בבילון והולכים להתמקד בתחום ה-IT, במטרה לבנות קבוצה שתעסוק בטכנולוגיות המתקדמות ביותר של מערכות מידע - לא הדברים הבנליים, אלא טכנולוגיות ענן, טרנספורמציה דיגיטלית, AI (בינה מלאכותית), IoT (האינטרנט של הדברים) - כל עולמות התוכן החדשים", אמר היום שי אוזון ל"גלובס". "הצורך הגדול בשוק הוא לחברות שמתמחות בדברים האלה, ורוב חברות ה-IT לא יודעות לעסוק בזה. ניכנס לאט-לאט לתחומים האלה על-ידי רכישות".

בבילון תהיה חברת החזקות?

"חס וחלילה. בבילון תהיה חברת אינטגרציה. בחברה פרויקטלית אי אפשר שהיא תהיה חברת החזקות, היא חייבת להיות חברה שיודעת לשלב יכולות ולבצע פרויקטים, וכזו שתתמחה בתחום".

יש בשנים האחרונות מגמה של קונסולידציה בתחום ה-IT, תצטרכו להתחרות על רכישת חברות מול חברות אחרות?

"נכון שיש המון קונסולידציה, אבל החוכמה, כמו שנהגתי בעבר בוואן, היא לדעת לאתר את החברות המתמחות כי יש המון חברות. צריך לדעת לרכו ש את החברות הטובות, ולתת להן את הפלטפורמה שתאפשר להן לצמוח - זה הסוד הגדול. רק לקנות חברה ולהוסיף לסל זה להיות חברת החזקות, אבל פה התוכנית היא אחרת: לשלב את החברות ולאפשר להן לצמוח ולהביא פתרון לשוק. היום הלקוחות אובדי עצות, כי אין אינטגרטור אחד שיודע לשלב בין דיגיטל, מערכות מידע בענן ו-AI. זה מה ש אנחנו מתכוונים לעשות".

לדברי אוזון, המתחרים המרכזיים של בבילון יהיו מטריקס וחילן, אותן הוא מגדיר "חברות טובות שנותנות פתרונות מקיפים", אך הוא מציין שלפי ניתוח שערכו בבבילון, "השוק צמא לשחקן חדש".

יש לכם תקציב מוגדר לרכישות? 

"זה לא סוד שלבבילון יש מזומנים, ואנחנו הולכים להשתמש במזומנים האלה, הם לא הולכים 'לשכב' שם עוד הרבה זמן".

נציין כי יתרת המזומנים של בבילון עמדה בסוף המחצית הראשונה של 2019 על 45.7 מיליון שקל.

יש כבר מגעים עם חברות שמועמדות לרכישה?

"אנחנו בתהליכים".

הלקוחות הפוטנציאליים של בבילון במתכונתה החדשה יהיו חברות עסקיות (אנטרפרייז) - כנראה בעיקר ארגונים גדולים, משום שהם בדרך כלל אלה שמאמצים ראשונים את הטכנולוגיות החדשות. לגבי תחום הפעילות הקודם של בבילון, אוזון אומר שהפעילות בו לא תופסק, אם כי המיקוד המשמעותי יהיה בתחום ה-IT, כאשר בתחום הקודם לא יהיה עיסוק פעיל.