יו"ר ברן מאיר דור: "חתמתי על הסכם מכירה תחת לחץ ואיומים"

בינואר של השנה שעברה התקבלה פנייה מחברת הנדסה הפועלת בחו"ל בנוגע לבחינת אפשרות לרכישת כ-50% ממניות ברן • היו"ר מאיר דור מזהיר כעת כי קיבל איום בתביעה אם לא יצטרף אליו קבוצת בעלי מניות במקרה שימכור את מניות השליטה

מאיר דור, יו"ר ברן / צילום: עינת לברון
מאיר דור, יו"ר ברן / צילום: עינת לברון

חברת ההנדסה והפרויקטים ברן פרסמה הבוקר (ג') הודעה חריגה שקיבלה ממאיר דור, אחד מצמד בעלי השליטה. בפנייתו לברן עדכן דור, יו"ר החברה, כי הוא קיבל איומים בהגשת תביעה נגדו מצד אחד מבעלי המניות בברן, וזאת במקרה שימכור את מניות השליטה שלו בחברה.

לפי הודעתו של דור, החושפת התנהלות יוצאת דופן בינו לבין בעלי מניות בברן, אותו בעל מניות ספציפי, "מר שטאובר" על-פי דור, "מאיים לתבוע אותי לקיים הסכם שליטה שבו הוא יחד עם קבוצת בעלי מניות בהובלתו אמורים להצטרף אליי במקרה שאני מוכר מניות שליטה".

עוד הוסיף דור במכתב המתומצת ששלח לברן, כי הוא הודיע לאותו בעל מניות כי "ההסכם אינו תקף מבחינתי מאחר שנחתם תחת לחץ ואיומים".

האפשרות למכירת מניות השליטה בברן עלתה על הפרק בתחילת 2019, אז עדכנה החברה כי דור (המחזיק ב-19% ממניות ברן) ושותפו לשליטה, אלכסנדר נסיס (החולש על 27% מההון), קיבלו פנייה מחברת הנדסה הפועלת בחו"ל הבוחנת אפשרות לרכישת כ-50% ממניות ברן. כן נמסר אז כי התמורה המוערכת בעסקה תהיה "יותר מפי שלושה מהונה העצמי של החברה", נכון לאותה עת. לפי מה שסוכם לפני שנה, אותה עסקה צפויה להשאיר את דור "כחלק מדבוקת השליטה עם חלק ממניותיו" וגם בתפקידו כיו"ר ברן.

מאז ברן לא עדכנה בנושא, אולם ככל הידוע אפשרות המכירה לאותה חברה עדיין נמצאת על הפרק. חיזוק לכך ניתן למצוא במהלך שמקדם נסיס, שותפו של דור בברן. לפני כשבועיים עדכנה ברן כי נסיס ומשפחת ריגר חתמו על הסכם לרכישת מלוא מניותיה של חברת גראפה (GARAPA) בברן, באמצעותה הם מחזיקים כאמור ב-27% מהון החברה. במסגרת ההסכם ירכוש נסיס מידי גראפה כ-22% ממניות ברן, ואילו בני משפחת ריגר ירכשו את היתרה (קרוב ל-5%).  

העדכונים האחרונים בעניינה של ברן ובעלי השליטה בה מגיעים בזמן שהחברה משלימה גיוס הון של כ-35 מיליון שקל, סכום אותו התחייבו להזרים נסיס ודור, כך שהחזקותיהם בברן - בהנחה שגיוס זה יושלם כמתוכנן - יגדלו. גיוס ההון שמבצעת ברן והתחייבות בעלי השליטה לעמוד מאחוריו נעשה על רקע הצורך של ברן במזומנים ואחרי כמה שנים מאתגרות, שפגעו בתוצאותיה הכספיות ושחקו משמעותית את שוויה. גיוס זה יסייע לברן להתמודד עם התחייבויות האג"ח שלה, בהיקף של כ-60 מיליון שקל.

התשואה על הסדרה עומדת היום על פחות מ-8%, לאחר שבסוף שנת 2018 הגיעה לשיא שהתקרב ל-50% בשל חששות המחזיקים לעתיד חובם. למרות העליות היום, מניית ברן משקפת לחברה שווי מצומק של פחות מ-50 מיליון שקל, נמוך ב-90% משווי השיא שקבעה באוקטובר 2007. 

מניית ברן  צללה בכ-70% בחמש השנים האחרונות ונסחרת בבורסה בתל-אביב לפי שווי של 43.1 מיליון שקל.