הסלמה בלוב: טורקיה שולחת לוחמים סורים במימונה להגן על הממשלה בטריפולי

טורקיה שיגרה לשטח לוב כ-2,000 לוחמים סורים – חלק מהמיליציות שמימנה במהלך מלחמת האזרחים בסוריה – כדי להגן את הממשלה בטריפולי • טורקיה היא המדינה היחידה התומכת באופן גלוי בממשלת ההסכמה הלאומית, וזכתה בתמורה להבטחות לחוזים כלכליים

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: רויטרס, Alexei Nikolsky
נשיא טורקיה ארדואן / צילום: רויטרס, Alexei Nikolsky

לקראת ועידת השלום לעתיד לוב, שאמורה להתכנס בימים הקרובים בברלין, מסלים המצב בשטח: ה"גרדיאן" הבריטי דיווח היום (ד') כי טורקיה שיגרה לשטח לוב כ-2,000 לוחמים סורים - חלק מהמיליציות שמימנה במהלך מלחמת האזרחים בסוריה - כדי להגן את הממשלה בטריפולי. ממשלת ההסכמה הלאומית (GNA) ניצבת בפני מתקפה מצד הגנרל חליפה חפתר, העומד בראש הצבא הלובי הלאומי (LNA) שהשתלט על רוב המדינה.

טורקיה היא המדינה היחידה התומכת באופן גלוי בממשלת ההסכמה הלאומית, וזכתה בתמורה להבטחות לחוזים כלכליים, לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ועוד. רוסיה, צרפת ומצרים, בין השאר, תומכות בכוחותיו של חפתר. הפסקת אש שהוכרזה בתחילת השבוע לא מקוימת בגלל טענות להפרתה משני הצדדים. מי שהתערבה בעימות, הנמצא לפתחי האיחוד האירופי, ועשוי להשפיע על גלי פליטים שיגיעו לשטחו, היא קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. היא העלתה את הנושא בפגישתה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשבת, והציעה לכנס פסגת שלום בברלין בסוף השבוע הקרוב.

העיתון הבריטי חושף היום, כי לפי מקורות באזור, כ-2,000 לוחמים סורים שלחמו בקואליציית "צבא סוריה החופשי" נגד אסד, ומומנו על ידי טורקיה, נשלחו על ידי נשיא טורקיה ארדואן ללוב, וחלק מהם צפויים להגיע בימים הקרובים לאזור טריפולי. הצעד מעורר רגשות נגד טורקיה בלוב. הם הגיעו בקבוצות של כמה מאות. לפי הדיווחים, הם חתמו מול הממשלה הלובית על חוזים לחצי שנה המבטיחים להם אלפיים דולר לחודש בעבור הלחימה, וקיבלו הבטחה מטורקיה לקבל דרכון טורקי בעתיד. כוחותיו של חפתר, מנגד, מסתייעים לפי הדיווחים בשכירי חרב טורקיים וכן בשכירי חרב ממדינות אפריקאיות שכנות.

חפתר וגם ראש ממשלת ההסכמה הלאומית פאיז א-סראג' צפויים להשתתף ביום ראשון בפסגה שתתקיים בברלין. מלבד סוגיית הפליטים, לוב רלוונטית לאיחוד האירופי גם בשל העובדה כי היא מחזיקה בעתודות הנפט הגדולות ביותר באפריקה.