ח"כ גדי יברקן הודח מכחול לבן לאחר שניהל מגעים עם הליכוד

ההודעה מגיעה לאחר שיברקן נפגש בצהריים עם נתניהו • שוריין לו המקום ה-20 ברשימה, לעומת מקום 33 בכחול לבן •  מזכירות הליכוד אישרה את המהלך • יברקן: "אני יוצא לדרך חדשה בתנועת הליכוד, שהקהילה האתיופית תמיד היתה נר לרגלם ועודנה גם היום בהנהגתו של נתניהו"

גדי יברקן / צילום: עופר חגיאב
גדי יברקן / צילום: עופר חגיאב

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, הודיע על הדחתו של חבר הכנסת גדי יברקן מהרשימה לכנסת בעקבות מגעיו עם הליכוד. בשעות האחרונות התנהל מאבק בין שתי המפלגות הגדולות על יברקן - נציג העדה האתיופית בכחול לבן, שהיה קודם לכן חבר ליכוד.

הודעת גנץ הגיעה לאחר שיברקן נפגש בצהריים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי גורמים בליכוד שוריין לו המקום ה-20 ברשימה - לעומת מקום 33 בתחילת העשירייה הרביעית, הגבולית, בכחול לבן.

יו"ר תלם, ח"כ משה (בוגי) יעלון, הודיע לפני מספר דקות לח"כ גדי יברקן כי נוכח התנהלותו והתנהגותו שמעידה יותר מכל על ערכיו, הוא מודח ממפלגת תל"ם ולא ייכלל עוד ברשימת כחול לבן לכנסת ה-23. ההדחה סוללת סופית את דרכו לליכוד, ואכן מזכירות הליכוד אישרה את הכנסת יברקן לרשימת המפלגה לכנסת.

מח"כ יברקן נמסר בתגובה: "אני יוצא לדרך חדשה בתנועת הליכוד, זו שפעלה למעננו עוד מימי בגין ושמיר שהקהילה האתיופית תמיד היתה נר לרגלם ועודנה גם היום בהנהגתו של נתניהו. זה לא סוד כי בעבר השמעתי ביקורת על ראש הממשלה אך מה שמניע אותי זה אך ורק עתיד המדינה ועתיד הקהילה שנותנת בי אמון פעם אחר פעם".

יברקן, הנחשב אהוד ומוכר בעדה האתיופית, בעיקר בקרב דור הביניים ודור ההורים, אמר יותר מפעם אחת בחודשים האחרונים כי הוא הביא לכחול לבן 2-3 מנדטים, שסייעו לה לגבור על הליכוד. בכחול לבן מזכירים כי יש עוד חברת כנסת מהעדה האתיופית במפלגה, פנינה תמנו שטה, שגם לה זכויות בהצלחה בעדה הזו. בכחול לבן כנראה סירבו בימים האחרונים לפניותיו להעלותו ברשימה, וזה המניע העיקרי להצעה שקיבל מהליכוד. גם במהלך המשאים ומתנים הקואליציוניים, לאחר שתי מערכות הבחירות הקודמות, היה יברקן יעד לפניות אלה מהליכוד. לפי בכיר בליכוד, לאחר הבחירות באפריל, הוא כמעט והשתכנע להיות חבר הכנסת ה-61 בקואליציה, אך הבטחות כי ימונה לתפקיד בכיר מטעם כחול לבן מנעו זאת לבסוף. 

יברקן פרסם לפני חודש פוסט בפייסבוק שבו תקף דווקא את ראש הממשלה נתניהו: ‎ "בפעם הראשונה בהיסטוריה הפוליטית של ישראל, הליכוד סוף סוף מתייחס ברצינות ליוצאי אתיופיה ולא לוקח אותם כמובן מאליו כפי שעשה במשך 30 שנה. נתניהו הולך לשפוך מיליונים בניסיון חיזור נואש אחר קולותיהם שעברו לכחול לבן. רק דבר אחד נתניהו לא מבין - את ה'אתיופים' לא קונים בכסף".

הוא נולד באתיופיה ועלה לישראל במבצע שלמה, ב-1991 בהיותו בן עשר. השתחרר מצה"ל בדרגת סרן והיה אקטיביסט למען העולים מאתיופיה בכמה מאבקים, חלקם לצידה של תמנו שטה. הוא היה פעיל בליכוד ובין השאר התמודד על משבצת הצעירים ב-2008, אך לא נבחר.

בליכוד מעריכים כי הוא "שווה" לפחות מנדט אחד, ומכיוון שהמאבק מול כחול לבן הוא גם על הבכורה מדובר במנדט שיגרע מכחול לבן, קרי הישג כפול.

מחליפתו של יברקן בכחול לבן תהיה עו"ד מיכל קוטלר-וונש, מרשימת תל"ם. קוטלר-וונש, מגשרת וחוקרת אקדמית במקצועה, היא בתו של מי שהיה שר המשפטים של קנדה, עו"ד ארוין קוטלר. משפחת קוטלר תומכת אישית ביעלון בשנים האחרונות. אריאלה קוטלר, אמה של קוטלר-וונש, תרמה 10 אלף שקל בשלבים הראשונים של הקמת המפלגה.