דיווחים ברוסיה: ממשלת מדבדב הגישה את התפטרותה לפוטין

לפי הדיווחים, פוטין קיבל את ההתפטרות • ככל הנראה, מדבדב ימונה לסגן ראש מועצת הביטחון של הנשיא • לפי הדיווחים ברוסיה, פוטין כבר הציע לתפקיד ראש הממשלה הבא את מיכאיל מישוסטין, שעבד כראש משרד המסים הרוסי מאז 2010

דמטרי מדבדב וולדימיר פוטין בפגישה היום / צילום: Sputnik, רויטרס
דמטרי מדבדב וולדימיר פוטין בפגישה היום / צילום: Sputnik, רויטרס

ממשלת רוסיה בראשות דמטרי מדבדב הגישה את התפטרותה היום (ד') אחר-הצהריים לנשיא ולדימיר פוטין; כך דיווחה היום (ד') סוכנות הידיעות הרוסית; לפי הדיווחים, פוטין קיבל את ההתפטרות, הודה למדבדב על שירותו לאומה, אך ציין כי הממשלה נכשלה בביצוע יעדים שהציב לה כנשיא. מדבדב, שותף פוליטי של פוטין כבר יותר מעשור, ככל הנראה ימונה לסגן ראש מועצת הביטחון של הנשיא. הממשלה ככל הנראה תמשיך לתפקד כממשלת מעבר עד מינויו של ראש ממשלה ושרים חדשים.

הרקע להתפטרות הוא ככל הנראה נאום שנשא פוטין מוקדם יותר היום - הנאום השנתי שלו לאומה - שבו הציע לשנות את החוקה הרוסית במטרה לחזק את כוחה של הממשלה. נכון להיום, החוקה קובעת כי פוטין, אחרי 20 שנות כהונה, יצטרך לוותר על השלטון לכל המאוחר ב-2024. הנשיא הרוסי ככל הנראה מתכנן לשנות את המצב החוקי במדינה כדי שיוכל להמשיך ולהנהיג את רוסיה גם לאחר מכן.

פוטין הבטיח בנאום היום להעמיד את נושא השינויים בחוקה למשאל עם. לפי הערכות, כלי התקשורת, השינויים בחוקה יאפשרו לפוטין לשוב ולכהן כראש ממשלה עם סמכויות מוגברות, או לעמוד בראש "מועצה לאומית" כמנהיג העליון, בסגנון דומה לזה של שי ג'ינפינג בסין.

לפי הדיווחים ברוסיה, פוטין כבר הציע לתפקיד ראש הממשלה הבא את מיכאיל מישוסטין, שה"וול סטריט ג'ורנל" כינה "טכנוקרט לא ידוע יחסית", שעבד כראש משרד המסים הרוסי מאז 2010. בית הנבחרים הרוסי אמור להתכנס בקרוב כדי לדון במינויו. העיתון האמריקאי דיווח כי הבורסה במוסקבה נפלה בתחילה, אחרי החדשות על התפטרות מדבדב, אולם בדקות האחרונות שבה ועלתה.

לפי העיתון, מדבדב "הוקרב" על ידי פוטין בעקבות הפגנות רחוב גדולות ברוסיה שהביעו מחאה על המצב הכלכלי במדינה. בעוד פוטין כנשיא נחשב לאחראי על מדיניות החוץ והביטחון, מדבדב היה אחראי על המצב הכלכלי. "מדבדב הפך לרעיל ובלתי-פופולרי בעבור רוסים רבים", אמרה מומחית לענייני רוסיה ל"וול סטריט ג'ורנל", שהוסיפה: "אלה הם גירושים בלתי-צפויים בין השניים".