דמי ועד בית – מי צריך לשלם? על מה, וכמה?

אם אתם גרים בבניין משותף אתם כנראה נאלצים להיפרד כל חודש מסכום מסוים לטובת תשלום הוועד • במדריך הבא תמצאו את כל מה שצריך לדעת על המס הזה

אם אתם גרים בבניין משותף עם דיירים אחרים או אם אתם שוכרים נכס בבית משותף, חל עליכם תשלום דמי ועד הבית.

תשלום ועד הבית יוצר פעמים רבות חיכוכים - מי משלם מי לא משלם, הסכום שצריך לשלם, האם לשכור חברת ניהול או לדאוג לכול באופן עצמאי ודילמות נוספות. אז מה צריך לדעת?

דמי ועד בית הם כספים שמשולמים על ידי בעלי הנכסים בבית משותף, לצורך ההחזקה השוטפת וניהול תקין של כל הרכוש בבית משותף.

החוק מגדיר בית משותף כבית שיש בו שתי דירות ויותר ושהוא רשום בפנקס הבתים המשותפים. לכן, כל בניין בישראל שיש בו לפחות שתי דירות הוא בית משותף.

כמו כן, החוק מגדיר כרכוש משותף את כל החלקים בבית המשותף למעט הדירות עצמן. הרכוש המשותף עשוי להיות: קרקעות, גגות, מעליות, חדר מדרגות, קירות חיצוניים, מתקני הסקה, חדרי משאבות, מקלטים וכדומה - וכל זאת בתנאי שהם משמשים את כלל בעלי הדירות או מרביתם אפילו אם הם צמודים לדירה ספציפית.

אילו הוצאות משולמות בדמי ועד הבית?

ההוצאות המשותפות שמשולמות בדמי הוועד מחולקות לשניים:

הוצאות ותיקונים שוטפים

בסעיף זה נכללים למשל:

  • ניקיון וסיוד של הכניסה, חדר המדרגות, המחסן, המקלט והמתקן לפחי האשפה.
  • אחזקת הגינה.
  • תשלום עבור החשמל בכניסה, בחדר המדרגות, במקלט ובמחסן.
  • הוצאות עבור ההסקה המרכזית (אחזקת המתקן, הזנתו בסולר, תיקונים בצנרת).
  • הפעלה ותיקונים של המעלית.

הוצאות חריגות

הוצאות אלה כוללות: שיפוץ בבניין, תיקוני סדקים, צביעת הקירות החיצוניים, החלפת תיבות הדואר, התקנת מצלמות, זיפות גגות, שדרוג מערכות ותשתיות, תיקוני צנרת וחשמל ועוד.

בדרך כלל בעת קביעת דמי ועד בית, יש לכלול את כל ההוצאות הדרושות לצורך ניהול תקין של הבניין. אך בכל זאת, בעת גביית הוצאות חריגות, כולם חייבים להשתתף.

עם זאת, שוכר בבית משותף לא חייב להשתתף בהוצאות חריגות של הבית המשותף, שכן הדירה היא אינה שלו והוא לא נהנה מההשבחה בנכס.

כיצד קובעים את גובה דמי הוועד שישלם כל דייר?

על פי החוק, כל בעל דירה חייב לשלם תשלום ועד בית, המחושב לפי שטח הדירה שלו ביחס לשטח כלל הדירות בבית המשותף, אלא אם כן נקבע בתקנון שיעור השתתפות אחר. כך שככל ששטח הדירה גדול יותר, הדירה הזו תשתתף יותר בהוצאות הבניין.

יש גם בניינים שבהם דמי ועד הבית הם אחידים לכלל הדירות. תנאי זה צריך להיכנס לתקנון וצריך להיות מאושר על ידי מאה אחוז מדיירי הבניין.

על מי חלה החובה לשלם ועד בית?

החוק מטיל את חובת תשלום דמי הוועד על בעלי הדירות ולגבי דירה שהוחכרה לדורות - החוכר לדורות או חוכר המשנה לדורות. בעלי דירות לא יכולים לסרב לתשלום ועד בית ואף אחד אינו פטור מהתשלום, גם לא נציגות הבית המשותף עצמה.
שוכרי הדירות אינם מחויבים בחוק לשלם את מס ועד הבית - אולם בפועל השוכרים הם המשלמים את דמי הוועד (כמו גם מיסים וחשבונות אחרים: ארנונה, מים, חשמל וכד'), בהתאם לחוזה השכירות.
גם בעלי דירות גן, דירות גג ודירות/חנויות צמודות לבניין (ובתנאי שהן חלק מהבניין) חייבים לשאת בהוצאות ועד הבית, אף אם הכניסה לדירה שלהם היא לא דרך הבית המשותף. דירות שיש להן חלק מסוים משותף, לדוגמה גינה משותפת, צריכים להשתתף רק באחזקת השטח המשותף, ובמקרה זה - הגינה בלבד.
בעל דירה שלא ישלם ועד בית עשוי להיתבע על ידי נציגות הבית המשותף בצירוף להוצאות משפט והוצאות נוספות.

כללים אלו נכונים גם לחברת ניהול. במאמר מוסגר נציין שההחלטה אם לשכור חברת ניהול דורשת הסכמה של שני שלישים מבעלי הדירות. לבחירת חברת ניהול מספיקים 51% מהדיירים.

מדריכים קשורים באתר הון:

בית משותף - מה זה ומה צריך לדעת

חניה בבניין משותף - מה צריך לדעת?

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.