מקדונלד'ס ביטלה הסדרי בלעדיות במרכזים מסחריים, והבדיקה של רשות התחרות תיסגר

במסגרת הבדיקה שנערכה התברר לממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, כי עוד לפני שהחלה הבדיקה פעלה מקדונלד'ס לביטול הסכמי הבלעדיות שהיו לה במרכזים מסחריים

סניף מקדונלד'ס / צילום: shutterstock
סניף מקדונלד'ס / צילום: shutterstock

מקדונלד'ס ישראל ביטלה את הסדרי הבלעדיות שלה במרכזים מסחריים, והבדיקה שהחלה ברשות התחרות בעניינה - תיסגר.

בדצמבר האחרון פתחה הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, בבדיקת הסכמי שכירות המקרקעין של חברת אלוניאל בע"מ, זכייניתה של רשת המזון המהיר מקדונלד'ס, המונה כ-190 סניפים בארץ.

החשש שהוליד את הבדיקה היה שרשת המזון המהיר מפרה את הקביעה שלפיה הסדרי בלעדיות אינם חוקיים, אלא אם קיבלו אישור מרשות התחרות. על-פי חוק התחרות, הפרה שכזו עלולה להוביל לעיצומים כספיים.

ואולם, במסגרת הבדיקה שנערכה התברר לממונה על התחרות כי עוד טרם תחילת בדיקתה של רשות התחרות פעלה הרשת לביטול הסכמי הבלעדיות שהיו לה במרכזים מסחריים.

זכיינית מקדונלד'ס הודיעה לממונה הלפרין כי בעקבות שינויים שהתרחשו בדיני התחרות בשנת 2019 (הכלולים בחוק התחרות החדש שנכנס לתוקפו אשתקד), היא החליטה לבטל באופן חד-צדדי את כלל הסדרי הבלעדיות במרכזים מסחריים בהם פועלים סניפי מקדונלד'ס. הודעה בהתאם נשלחה על-ידי זכיינית מקדונלד'ס למשכירים.

בנוסף, זכיינית מקדונלד'ס ביטלה סעיפים שנכללו בהסכמי שכירות שלה אשר כללו הסכמה על הפחתה של דמי השכירות במקרה של כניסת מתחרה (בין היתר הסכמים עם רשתות המרכזים המסחריים - קבוצת עזריאלי בע"מ, מליסרון בע"מ, קבוצת ביג מרכזי קניות וקבוצת גזית גלוב).

החברה הודיעה עוד לממונה כי לא תהיה בעתיד צד להסכמים הכוללים סעיפי בלעדיות במרכזים מסחריים או הסדרי הפחתה של דמי שכירות במקרה של כניסת גורם מתחרה.

על רקע ביטול כלל הסכמי הבלעדיות של הקבוצה במרכזים מסחריים טרם החלה הבדיקה של הרשות, ועל רקע התחייבותה של מקדונלד'ס שלא להגיע להסדרים מסוג זה בעתיד, החליטה הממונה לסיים את טיפולה במקרה.

בהודעתה של הלפרין על סיום הבדיקה צוין כי "הממונה סבורה כי ביטולם של כל הסדרי הבלעדיות במרכזים מסחריים, ללא צורך בהתערבות מצד רשות התחרות, מלמדת על הפנמה של הנורמה הרואה בהסדרים מסוג זה הסדרים אשר עלולים ליצור חשש תחרותי ועל יצירת הרתעה הולמת ביחס להסדרים מסוג זה שפוגעים בתחרות".