האיחוד האירופי שוקל לאסור שימוש בזיהוי פנים במרחבים ציבוריים

מטרת הצעד תהיה לאפשר לאיחוד מספיק זמן כדי לגבש מדיניות שתמנע שימוש לרעה בטכנולוגיה

מערכת לזיהוי פנים אלקטרוני / צילום: shutterstock
מערכת לזיהוי פנים אלקטרוני / צילום: shutterstock

האיחוד האירופי שוקל לאסור שימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים במרחבים ציבוריים בשלוש עד חמש השנים הקרובות, כך לפי דיווחים ב"רויטרס" וב-BBC מסוף השבוע. מטרת הצעד תהיה לאפשר לאיחוד מספיק זמן כדי לגבש מדיניות שתמנע שימוש לרעה בטכנולוגיה.

הנציבות האירופית פירטה את הצעותיה בנושא במסמך של 18 עמודים, בו נכתב כי במהלך שנות החרם ניתן יהיה "לזהות ולפתח מתודולוגיה ברורה להערכת ההשפעות של הטכנולוגיה והאמצעים הפוטנציאליים לניהול סיכונים". המסמך מסייג ומכריז כי פרויקטים הנוגעים לאבטחה או למחקר ופיתוח עשויים להיות מאושרים גם בתקופת החרם. עוד הוצע במסמך שמדינות האיחוד ימנו רשות ייעודית שתהיה אחראית על אכיפת הכללים החדשים. בנוסף נכתב כי הכללים יגבירו רגולציה קיימת הנוגעת לפרטיות ושמירה על מידע אישי.

המתנגדים לשימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים היום ע"י רשויות חוק טוענים כי היא לא מדויקת, ופוגעת בזכות לפרטיות. בנוסף, פעמים רבות אלגוריתמים של בינה מלאכותית מגלמים הטיות שונות ובכלי שנמצא בשימוש רשויות החוק הדבר עשוי להיות מסוכן במיוחד ולהביא לאפליות של חלקים מסוימים באוכלוסיה.

בסין השימוש בטכנולוגיית ראיה ממוחשבת ע"י רשויות חוק נרחב ביותר, ולאחרונה בשנגחאי אף החלו להשתמש בטכנולוגיה בבתי מרקחת. שם אנשים שרוכשים תרופות מסוימות יצטרכו לאשר את זהותם באמצעות סריקת הפנים שלהם.