דיווח: צרפת התקפלה ולא תגבה "מס דיגיטלי" על חברות טכנולוגיה אמריקאיות השנה

לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", צרפת התקפלה ותדחה את גביית המס עד לסוף 2020, בזמן ששני הצדדים דנים בפתרון לסוגיה

הנשיא מקרון/ צילום:  רויטרס
הנשיא מקרון/ צילום: רויטרס

התפתחות בסכסוך המתמשך בין צרפת לארה"ב סביב ה"מס הדיגיטלי" שהוטל במדינה על ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות: לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", צרפת התקפלה ותדחה את גביית המס עד לסוף 2020, בזמן ששני הצדדים דנים בפתרון לסוגיה. העיתון האמריקאי ציטט בכיר בממשל האמריקאי שאמר, כי בשיחת טלפון שהתקיימה אמש בין נשיא צרפת לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, הסכים עמנואל מקרון לדחות את גביית המס הדיגיטלי - 3% על ההכנסות במדינה - עד לסוף השנה, בתמורה לביטול האיום במכסים אמריקאים על תוצרת חקלאית צרפתית.

מקרון עצמו צייץ אמש: "היתה שיחה מצוינת עם טראמפ על המס הדיגיטלי. נעבוד יחד כדי להגיע לפתרון טוב שימנע מלחמת מכסים", אך לא אישר כי המס החדש - שאמור היה להיות מוטל כבר מהסתיו שעבר - לא ייגבה בפועל. טראמפ הגיב להודעה של מקרון ב"טוויטר" וכתב - "מצוין". לפי הדיווחים, מקרון סירב לדרישת ארה"ב לבטל לחלוטין את החוק.

שני הצדדים נמצאים במשא ומתן אינטנסיבי בשבועות האחרונים כדי לפתור את הסוגיה, לאחר שצרפת היתה החלוצה האירופית שהטילה מסים על חברות טכנולוגיה גדולות - כולן אמריקאיות - הפועלות בשטחה. "אפל", "גוגל", "אמזון", "מיקרוסופט" ואחרות חויבו לשלם כ-3% מהכנסותיהן לממשלת צרפת, בצעד שאמור להכניס מאות מיליוני אירו לאוצר הצרפתי. הצעד עורר את זעמו של הממשל האמריקאי, בין השאר משום ששימש השראה לחקיקה דומה במדינות אחרות, וטראמפ איים בקיץ להטיל מכסים חדשים בתגובה על תוצרת חקלאית צרפתית.

בחודשים שעברו מאז גברו האיומים, ומשרד האוצר האמריקאי הודיע כי בכוונתו להטיל מס של בין 25% ל-100% על שמפניה ויינות צרפתיים ותוצרת חקלאית אחרת כמו גבינות, שייסתכמו ב-2.4 מיליארד אירו ויפגעו קשות בחקלאים הצרפתים. הצעד עורר חשש בתעשייה הצרפתית, ובתחילת השנה הקציב הממשל הצרפתי שלושה שבועות לדיונים עם ארה"ב על הסוגיה, ואף הציב לוואשינגטון "דדליין" להבהרת עמדת הממשל בסוגיה.

עם זאת, לפי הדיווח היום ב"וול סטריט ג'ורנל", אתמול התקשר מקרון לטראמפ והשניים הסכימו להמשיך ולדון בסוגיה באופן מקיף במהלך השנה הקרובה, ולהשהות את גביית המס באופן זמני. פתרון אפשרי הוא הסדר מס כולל שייחתם ברמת מדינות ה-OECD בהמשך השנה, שגם ייתר את החוקים שיוזמות כרגע מדינות באירופה בסוגיה. בהודעה שיצאה אמש מארמון האליזה נכתב: "צרפת מחויבת למטרה של מיסוי הוגן של חברות דיגיטלית, ומציאת פשרה במסגרת ארגון ה-OECD". מקרון אינו צפוי להשתתף בכינוס הכלכלי העולמי בדאבוס שייפתח היום, אליו יגיע הנשיא האמריקאי טראמפ, אולם נושא המס הדיגיטלי, שבשנה האחרונה אומץ בכמה מדינות אירופיות, צפוי לעמוד במרכז חלק מהדיונים.