גרמניה: תמונות של איוואן דמיאניוק במחנה סוביבור נחשפות לראשונה

זאת במסגרת השקת ספר חדש ותערוכה בברלין • התמונות התגלו באלבומים של קצין האס.אס יוהאן נימן ומתעדות את שירותו של הקצין בפולין, בין השאר כסגן מפקד מחנה ההשמדה • העניין בדמיאניוק גבר בחודשים האחרונים בעקבות הפופולריות של סדרה תיעודית אודותיו בנטפליקס

ג'ון איוואן דמיאניוק / צילום: Michael Dalder, רויטרס
ג'ון איוואן דמיאניוק / צילום: Michael Dalder, רויטרס

ברלין. תמונות חדשות של איוואן דמיאניוק במהלך שירותו במחנה ההשמדה סוביבור התגלו בגרמניה ויוצגו בשבוע הבא במסגרת השקת ספר חדש ותערוכה שתיפתח בברלין. התמונות התגלו באלבומים של קצין האס.אס יוהאן נימן ומתעדות את שירותו של הקצין בפולין, בין השאר כסגן מפקד מחנה ההשמדה - שפעל ממאי 1942 עד נובמבר 1943, ובו נרצחו לפי ההערכות בין 170 ל-250 אלף יהודים. נימן חוסל ביחד עם אנשי אס.אס אחרים על-ידי אסירים, במהלך התקוממות יוצאת דופן שאירעה במחנה באוקטובר 1943 וסייעה לסגירתו ולניסיון טשטוש עקבות מצד הנאצים.

דמיאניוק עמד במרכז הליך משפטי רב-שנים בארה"ב, בישראל ובגרמניה, עד שהורשע ב-2011 בבית משפט במינכן בסיוע לרציחתם של לפחות 28 אלף יהודים במחנה המוות. בישראל הוא זוכה על-ידי בית המשפט העליון מהחשד שהיה "איוואן האיום" - אחד השומרים הידועים לשמצה באכזריותם במחנה טרבלינקה - אך בסופו של דבר הוא הוסגר לגרמניה לאחר ששב לארה"ב, בשל העובדה כי שירת בסוביבור כשומר ושסייע להשמדת היהודים. הוא נידון לחמש שנות מאסר, אולם מת במעצר-בית בבית אבות ליד מינכן לפני שבית המשפט דן בערעורו.

העמדתו של דמיאניוק לדין בגרמניה פתחה שורת תהליכים משפטיים, במסגרתם עומדים לדין גרמנים בגילאים מבוגרים שלקחו חלק לפי החשד במכונת ההשמדה הנאצית.

תמונות של דמיאניוק במהלך המלחמה הוצגו גם במהלך משפטו, אך לא ממחנה סוביבור. התמונות החדשות הן חלק מספר שיוצא לאור במסגרת תערוכה חדשה שתיפתח בשבוע הבא במוזיאון הפתוח "הטופוגרפיה של הטרור" בלב ברלין. 

לפי ההיסטוריונים שחשפו את התמונות, חשיבותן דווקא בכך שהן מתעדות את "מבצע ריינהארד", שבו החלה השמדה שיטתית ו"התעשייתית" של מיליוני היהודים שרוכזו בשטחי פולין-רבתי, במחנות המוות סוביבור, בלזץ' וטרבלינקה. הגרמנים ניסו להסתיר את מחנות המוות ואת הפעילות בהם אחרי סתיו 1942. 

העניין בדמיאניוק גבר בחודשים האחרונים בעקבות הפופולריות של סדרה תיעודית בשירות הסטרימינג נטפליקס על פרשת זיהויו כשומר נאצי לשעבר, גירושו מארה"ב והעמדתו לדין, כולל המשפט המתוקשר בארץ והזיכוי מהחשד שהיה "איוואן האיום" בישראל. הסדרה האמריקאית נקראת "השטן בדלת הסמוכה" (The Devil Next Door).