נשיא המדינה: "אנחנו מציינים את השואה וגם את הניצחון והחירות"

נשיא המדינה ראובן ריבלין פתח הערב בבית הנשיא את פורום השואה, בנוכחות עשרות מנהיגים מרחבי העולם

נשיא המדינה ריבלין נואם בירושלים / צילום: טל שניידר, גלובס
נשיא המדינה ריבלין נואם בירושלים / צילום: טל שניידר, גלובס

נשיא המדינה ראובן ריבלין פתח הערב (ד') בבית הנשיא את פורום השואה, בנוכחות עשרות מנהיגים מרחבי העולם.

ריבלין אמר: "בשם ראש הממשלה נתניהו, יו"ר הכנסת אדלשטיין, נשיאת העליון חיות ועוד - תודה לכם על הגעתכם לכאן. אנחנו מציינים את השואה וגם את הניצחון והחירות. מחר נתכנס ביד ושם ונאמר: 'לעולם לא עוד'".

ריבלין הוסיף: "האתגר של זמננו הוא גם בחירתנו לציין ולזכור את זכר קורבנות השואה".

הנשיא התייחס בעקיפין לויכוחים על הנרטיבים בנושא מלחמת העולם השנייה וקרא להשאיר את חקר השואה להיסטוריונים: "יש להשאיר את המחקר ההיסטורי להיסטוריונים. תפקידם של מנהיגים ומדינאים לעצב את העתיד. הערב יש לנו הכבוד לשמוע את פרופסור יהודה באואר, היועץ האקדמי של 'יד ושם', מהמומחים המובילים בעולם בחקר השואה. בתקופה בה יותר ויותר ניצולים עוזבים אותנו, התכנסות זו מהווה ביטוי למחויבותנו המשותפת להעביר את העובדות והלקחים ההיסטוריים של השואה, לדור הבא.

"מכובדיי, העתיד טמון בבחירות שאנו מבצעים יחד, כמדינות וכאומות. אני מקווה ומתפלל כי מהחדר הזה יצא מסר אחיד לכל אחת מהמדינות בעולם, שמנהיגי העולם עומדים מאוחדים במאבק נגד גזענות, אנטישמיות וקיצוניות, בהגנה על הדמוקרטיה ועל הערכים הדמוקרטיים. זהו צו השעה. זה האתגר שלנו. זו הבחירה שלנו".

מלך ספרד פיליפה היה הנואם המרכזי בשם כל המנהיגים. הוא אמר: "האנושות סבלה באופן בלתי נסבל, אנשים נמחו, מיליונים מכל העולם. עלינו ללמוד לקח מאלה שסבלו ושרדו. מחר ביד ושם, נפגוש את חלקם. במשך עשרות שנים הם לימדו אותנו על החשיבות של שימור הזכרון. כמה שנדע יותר על השואה, מעדות ראשונה ומקרובי המשפחה, כך חשוב. אך זכרון עצמו אינו מספיק. עלינו לא להיות אדישים לשנאה שמתפתחת".