ניופאן | פיצ'ר

"העולם נמצא בקצה הגל הקוריאני, והגל הבא הוא הסיני"

פורטפוליו עם ירון צפדיה, מנכ"ל משותף בניופאן, על גלגוליו של העסק המשפחתי, על הימים בפוליטיקה ועל הקשר העסקי עם הסינים

ירון צפדיה / צילום: איל יצהר
ירון צפדיה / צילום: איל יצהר

אני: אנרגטי, חושב מהר, פריק קונטרול שיורד לפרטים הקטנים ובו-זמנית מסוגל לתפוס נקודת מבט מ-3,000 רגל. מנטור.

משפחה: שורשיו של הצד של אבא נטועים עמוק בצפת, ואחרי רעידת האדמה הגדולה בעיר, הם עברו לחאלב בסוריה ונקראו "צפתיים", משם השם "צפדיה". סבא וסבתא הגיעו לשכונת ביצרון בתל אביב לפני קום המדינה ונולדו להם שישה ילדים. סבא התפרנס מדוכן ירקות ופירות בשוק הכרמל. משפחתה של אמא מלבנון. הם עברו למצרים ואמא נולדה שם. בשנת 56’, בעקבות מבצע קדש, המשפחה ברחה לפריז. כשמלאו לאמא 20, היא וסבא שהיה כבר מאוד מבוגר (סבתא נפטרה) עלו לישראל מתוך ציונות והגיעו לרמת אביב. ההורים הכירו דרך חברים שנה אחרי שאמא עלתה לישראל, התחתנו והתיישבו בחולון. אבא הקים את אלמור, חברת יבוא בלעדי של מערכות סטריאו. אמא הייתה קוסמטיקאית, וכשהעסק תפס תאוצה היא הפסיקה לעבוד ועזרה לאבא בכל מה שקשור לשפות ולתרגומים, ועברנו לאפקה.

ילדות: עד כיתה ח’ גדלתי בחולון. כשעברנו דירה, למדתי במגמה הומנית היסטוריה ב"ליידי דיוויס", הייתי פעיל בצופים ושיחקתי כדורסל עד שהפסקתי לגבוה. גדלתי לתוך העסק, ספקים היו באים לארוחות ערב, דיברו על ביזנס ליד השולחן, ובחופשות באתי עם חברים לעבוד בסבלות. אף פעם לא דיברנו על זה מפורשות, אבל היה ברור שאני אצטרף.

פוליטיקה: אחרי שירות בחיל האוויר, נרשמתי ללימודי כלכלה ויחב"ל בירושלים. במשך שלוש שנים הייתי עוזר פרלמנטרי של יו"ר הקואליציה אז, ח"כ שרה דורון, ואהבתי כל רגע. הפוליטיקה דגדגה לי באצבעות, אבל העסק קרא לי. אחרי טיול קטן לארה"ב התחלתי ללמוד תואר שני במנהל עסקים, כמו שציפו ממני במשפחה, אבל העבודה במקביל שברה אותי והפסקתי את המאסטר.

רותי: אשתי, כלכלנית שעובדת בפמילי אופיס כמנהלת משרד, שותפה אמיתית לדרך, חברה שאני מתייעץ איתה כל הזמן. הכרנו באוניברסיטה ובשנה השלישית שלי התחלנו לצאת. יש לנו שלושה ילדים ואנחנו גרים בצפון תל אביב.

אלמור: אחרי שסיימתי את התואר הראשון התחלתי כסוכן מכירות והתקדמתי, עד שבשנת 2000 אבא לקח צעד אחורה ונתן לי את המפתחות. היו לנו אז מותגים חזקים, אבל ידעתי שכדי לשרוד נצטרך להפוך לחברת בוטיק או לחבור לרשת גדולה. בסופו של דבר, החלטנו למכור את העסק, כי אבא נכנס לעסקי הנדל"ן והבין לאן ילך הענף. את צביקה גיור מניופאן הכרתי כקולגה והיינו ביחסים של "שלום-שלום". ב-2003 נחתמה עם ניופאן עסקת מכירה שכללה את כל המותגים שלנו ואותי. ניהלתי את אלמור אודיו, שהייתה חברה-בת של ניופאן. אחר כך לקחתי על עצמי את חנויות "הוליווד", שמכרו אודיו ומסכים, ולאט-לאט התקדמתי עד שמוניתי לסמנכ"ל שיווק ואחרי ארבע שנים למנכ"ל משותף.

ניופאן: בית של מותגים בינלאומיים לכל מוצרי הצריכה לבית, מטבח, קירור, אודיו וצילום. אנחנו מוכרים לאלפי חנויות חשמל ברשתות שקם אלקטריק, טרקלין חשמל ואל"מ, ויש לנו שבע חנויות של ניופאן אאוטלט - מוצרים שנשארו במלאי ועודפים.

הייר: ניופאן זיהתה את השינוי שעבר על השוק הסיני. העולם נמצא עדיין בקצה הגל הקוריאני, והגל הבא הוא הסיני. הייר, שאנחנו היבואן הבלעדי שלהם, הוא יצרן מוצרי הצריכה הגדול בעולם למקררים, מכונות כביסה, טלוויזיות ומזגנים. יש לו מרכז מו"פ עצום והוא רכש את ג’נרל אלקטריק ב-6 מיליארד דולר. הייתי בסין מעל 100 פעמים. הסינים חכמים ומעריכים את הישראלים. למדתי שצריך ליצור איתם קשר אישי כדי לתת להם ביטחון.

אמזון: הקמנו חנות קונספט באתר המקומי, ולמרות שכרגע הם לומדים את הקהל הישראלי, ואנחנו לוקחים אותה כעוד ערוץ הפצה ישיר, אני בטוח שמספר העסקאות שם יגדל. אנחנו נמצאים בתחרות מול האון-ליין מחו"ל בעיקר בעולמות האודיו והצילום וחייבים להיות תחרותיים.

פנאי: צפייה בסדרות טלוויזיה, טיולים עם המשפחה לחו"ל וקריאה.

תפיסת עתיד: ניופאן היא הבית שלי, המשפחה, והחלום שלי הוא לעזור ליזמים צעירים להיכנס לשוק הסיני, כי ההתנהלות שלו שונה לגמרי. העולם כבר שם.