הבית הלבן מודיע: נתניהו וגנץ יבקרו בבית הלבן בשבוע הבא

בהודעה נמסר: "ארה"ב וישראל הן שותפות חזקות וביקורו של ראש הממשלה מהווה הזדמנות לדון על סוגיות ביטחון לאומי ונושאים אזוריים"

נתניהו וטראמפ בפגישתם בבית הלבן / צילום: Kevin Lamarque, רויטרס
נתניהו וטראמפ בפגישתם בבית הלבן / צילום: Kevin Lamarque, רויטרס

הבית הלבן הודיע הערב (ה') כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ, יבקרו בבית הלבן ב-28 בינואר (יום ג' הבא) על פי הזמנת נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ.

מאחורי הזגזוג: מה גרם לבני גנץ לשנות את עמדתו בנוגע לבקעת הירדן ותוכנית השלום?

זמן קצר לאחר פרסום ההודעה הרשמית של הבית הלבן, העלה טראמפ ציוץ משלו בנושא הביקור המתוכנן. טראמפ מציין שהוא מצפה לקדם בברכה את נתניהו וגנץ בשבוע הבא, ומוסיף הערה חשובה: "הדיווחים על הפרטים והעיתוי של תוכנית השלום (למזה"ת) ששמורה בסוד הם ספקולטיביים לגמרי".

 

"ארה"ב וישראל הן שותפות חזקות וביקורו של ראש הממשלה מהווה הזדמנות לדון על סוגיות ביטחון לאומי ונושאים אזוריים", נאמר בהודעה.

כמה שעות קודם לכן אמר סגן הנשיא, מייק פנס, המבקר בישראל, כי טראמפ הזמין את נתניהו לבית הלבן כדי לדון על "אפשרות להשגת שלום בארץ הקודש" ועל סוגיות אזוריות. פנס הוסיף, כי בעקבות הצעת נתניהו הוא (פנס) הזמין גם את גנץ לבוא לוושינגטון יחד עם רה"מ.

מבחינה מסוימת, הפגישה המשולשת בבית הלבן היא אכזבה לטראמפ. על פי הערכות בארה"ב, הוא קיווה לזמן פסגה אמריקאית-ישראלית-פלסטינית בוושינגטון להשקת מו"מ לשלום בין שני הצדדים. תחילת תהליך שלום, אחרי שנים רבות של קיפאון, היתה נחשבת ההצלחה הגדולה ביותר שלu בתחום מדיניות החוץ. מהלך כזה היה עשוי לתת דחיפה משמעותית למסע הבחירות של הנשיא.

עתה נראה, כי הפגישה המתוכננת בשבוע ותוכנית השלום שתידון בה ,תהיה רק ציון דרך במאמץ המתמשך להשגת הסכם, מאמץ שיגלוש לתקופת כהונת שניה של טראמפ, אם אכן הוא ייבחר מחדש. "וושינגטון פוסט" כתב הערב, כי טרם ברור האם ממשל טראמפ בכלל ייתן פומבי לתוכנית השלום בעקבות הפגישה ביום ג'.

אין שום ודאות מה היה תוואי הגלגול העדכני של "תוכנית המאה". על פי דיווח בערוץ 12, הערב, נותנת התוכנית אור ירוק להחלת ריבונות ישראלית על בקעה הירדן ועל ההתנחלויות באזור C ומעניקה גושפנקה פורמלית לריבונות הישראלית על ירושלים. התוכנית גם קוראת למדינה פלסטינית מפורזת, שתכלול פלחים פלסטיניים ופתוחים באזור C.

התוכנית קוראת לפלסטינים להכיר בישראל כמדינה יהודית, לפרז את עזה, לפרק את חמאס מנשקו ולהכיר בירושלים כבירת ישראל. התוכנית תשלול מהפלסטינים זכות לבקרת הגבולות.

ג'ארד קושנר, שנחשב כאבי התוכנית, אמר בעבר כי תוכנית השלום תכלול רכיבים מסוימים שלא ישאו חן בעיני ישראל.

"וושינגטון פוסט" מביא הערב תגובה מפי הוסאם זמלוט, שהיה שגריר הרשות הפלסטינית בוושינגטון: "אם אכן תונח על השולחן תוכנית עם רכיבים שכבר נדחו בעבר, אנו ננקוט צעדים כדי לשמור ולהגן על הזכויות שלנו, לרבות הזכות להטיל על ישראל אחריות מלאה שנגזרת מעובדת היותה כח כובש".