בהלת הקורונה ומצבה של יינות ביתן לוחצות על ביכורי שדה - שצפויה להפחית את מחיר ההנפקה

הנפקת המניות הראשונית של משווקת הירקות והפירות הטריים, שתוכננה לתחילת השבוע הבא, צפויה להידחות בכמה ימים • שווי החברה המבוקש בהנפקה, שעמד עד כה על כ-600 מיליון שקל "לפני הכסף", צפוי לרדת בכ-10%

משאית של חברת ביכורי השדה / צילום: איל יצהר
משאית של חברת ביכורי השדה / צילום: איל יצהר

מצבה הפיננסי המאתגר של רשת קמעונות המזון יינות ביתן, יחד עם התפרצות וירוס הקורונה שהוביל לירידות חדות בשווקים ביומיים האחרונים, מכבידים על ניסיון ההנפקה של חברת ביכורי שדה החזקות (בכ"ש) - כך נודע ל"גלובס".

הנפקת המניות הראשונית (IPO) של משווקת הירקות והפירות הטריים, הנמצאת בשליטת האחים אילן וששון שבע, שתוכננה לתחילת השבוע הבא, צפויה להידחות בכמה ימים (ההנפקה עוד לא קיבלה את היתר רשות ניירות ערך). נוסף על כך, שווי החברה המבוקש בהנפקה, שעמד עד כה על כ-600 מיליון שקל "לפני הכסף", צפוי לרדת בכ-10%. את ההנפקה מובילות חברות החיתום של אוריון וברק קפיטל.

בכ"ש פרסמה לראשונה טיוטת תשקיף לציבור לפני כשבועיים, ובמקביל התחילה בסבב "רוד שואו" אצל הגופים המוסדיים, שמהם היא מבקשת לגייס בהנפקה כ-300 מיליון שקל. מטיוטת התשקיף עולה כי הרחבת פעילותה של בכ"ש מול סניפי הרשתות שבבעלות נחום ביתן - יינות ביתן ומגה - מהווה נדבך מרכזי בבסיס השיפור ברווחיות שהציגה בכ"ש בסיכומה של שנת 2019. כיום המכירות לרשתות של ביתן אחראיות לכ-20% מהכנסותיה של בכ"ש בפעילות שיווק התוצרת החקלאית.

הקשיים הפיננסיים של ביתן, שנאלץ למכור באחרונה סניפים רבים ומחפש אחר גורם שיזרים לרשת שלו הון, מעלים חששות לגבי עתיד הרשתות שבבעלותו.

לבד מפעילות השיווק של פירות וירקות, מחזיקה ביכורי שדה גם ברשת המרכולים "שוק העיר" ובפעילות בתחום האשראי החוץ-בנקאי. לאחר ההנפקה, מלבד האחים שבע והציבור, תחזיק חברת המזון נטו החזקות של דודי עזרא ב-15% מהונה של החברה המונפקת,  בהתאם להסכם הפרידה שנחתם באחרונה בינה לבין בכ"ש בקשר לשותפות של הצדדים בחברת ביכורי שדה דרום, האחראית על הפעילות המרכזית של בכ"ש.

בנובמבר האחרון סיכמו עזרא והאחים שבע, לאחר סכסוך ביניהם, על מכירת חלקה של נטו בביכורי שדה דרום לבכ"ש תמורת 300 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 600 מיליון שקל לחברה-הבת של בכ"ש. במסגרת ההסכם נקבע כי מחצית מתמורת העסקה, 150 מיליון שקל, תוענק לנטו באמצעות הקצאת מניות בכ"ש החזקות.