לקראת מפץ גדול בשוק התקשורת: בעלי הוט הגישו הצעה למיזוג עם פרטנר

דירקטוריון פרטנר יידרש להכריע האם הוא נענה להצעת אלטיס ונכנס לתהליך הערכת שווי, שכולל קודם כל בדיקת היתכנות רגולטורית • המהלך מעורר חשש כבד לצמצום התחרות בשוק הסלולר • מניות פרטנר וסלקום עלו היום בת"א בעקבות ההצעה

פטריק דרהי, בעלי אלטיס / צילום: Gettyimages ישראל
פטריק דרהי, בעלי אלטיס / צילום: Gettyimages ישראל

חברת אלטיס , בעלת השליטה בקבוצת הוט, הגישה הצעה לדירקטוריון פרטנר לרכישת מלוא ההחזקות בחברה ומיזוגה לתוך הוט. לפי ההערכות, ההצעה עומדת על יותר מ-3 מיליארד שקל. שווי השוק של פרטנר הוא 2.7 מיליארד שקל, וסביר להניח כי מדובר רק בהצעה ראשונית שתשתפר בהמשך המשא-ומתן.

המשמעות היא שדירקטוריון פרטנר יידרש כעת לשקול את ההצעה ולהחליט האם הוא נענה לה ונכנס לתהליך בדיקה, שכולל הערכת שווי ובדיקה משפטית מול מוסדות הרגולציה - כדי להבין האם יש היתכנות לעסקה כזו עוד לפני שמתחילים את התהליך.

מניות פרטנר  וסלקום  נסחרו היום (ד') בעליות בבורסה בתל-אביב בעקבות ההצעה. בשעות הצהריים נסחרה פרטנר בעלייה של 4.7%, ואילו המתחרה סלקום רשמה עלייה של 4.1%. מניית בזק , החברה-האם של פלאפון, עלתה במקביל ב-2.3%.

מבחינת אלטיס מדובר במהלך חכם, שמוכיח שבכל הקשור למיזוגים ורכישות וקריאת מפת שוק התקשורת, אין לבעלים פטריק דרהי מתחרים. ככל הנראה, אלטיס פעלה מול האצ'יסון שמחזיקה במניות השליטה בפרטנר. אך מניות אלה נמצאות בידי כונס נכסים שמינה בית המשפט, לאור העובדה שהאצ'יסון נדרשת לאישור ממדינת ישראל לשליטה בפרטנר.

האצ'יסון לכאורה כרגע אינה צד למשא-ומתן, ולכן המגעים מתנהלים מול דירקטוריון פרטנר, שאמור לקבל הכרעה בעניין. אם הדירקטוריון יאשר להתקדם בבדיקות, הוא יידרש בסופו של דבר להביא את ההצעה לאסיפת בעלי מניות, שהיא הגורם המוסמך שיכול לקבל החלטה סופית לאישור העסקה. שם קרוב לוודאי תידרש האצ'יסון להכריע, היות שהיא מחזיקה 30% מהמניות בפרטנר - מה שמחזק את הסיכוי למהלך, שכן היא מתואמת עם אלטיס.

המיזוג ייצור מפץ גדול בשוק התקשורת, שכן הוא מחבר בין שתי קבוצות גדולות, וקרוב לוודאי שלרגולטור יהיה מה להגיד במסגרת עסקה כזאת. די צפוי שפעילות הטלוויזיה של פרטנר לא תוכל להישאר על כנה, כיוון שהיא בגדר מחוללת תחרות בשוק הטלוויזיה, ולכן במסגרת מיזוג היא ככל הנראה תימכר.

המיזוג ייצור סיטואציה חדשה, שכן הוא יחייב את סלקום להגיב לו, ככל הנראה בדרך של מיזוג עם גולן טלקום. אך מכיוון שיש כאן חשש כבד לצמצום התחרות בשוק הסלולר, לא בטוח שמיזוג כזה יאושר.

נציין כי מהלך כזה דורש זמן ובחינה, ולכן עד שיאושר, הוא יכניס הרבה מאוד אי-ודאות לשוק התקשורת. יש סיכוי גבוה שפרטנר והוט יבקשו לדחות את המכרז לדור החמישי, שאמור להתפרסם בקרוב, זאת משום שמיזוג כזה משמעו שינוי משמעותי בשוק התקשורת, ולכן הוא יחייב את משרד התקשורת להיערך לכך בהתאם.

על-פי הערכות, בראש החברה הממוזגת תעמוד טל גרנות-גולדשטיין, מנכ"לית הוט. גרנות-גולדשטיין סומנה כבר על-ידי דרהי כמי שהייתה צפויה לעמוד בראש המיזוג של הוט עם סלקום, שלא יצא לפעול.

המשקיעים צופים השפעה חיובית על שוק התקשורת

למרות העליות הנאות היום, בפרספקטיבה נרחבת יותר כדאי לזכור שמניות חברות התקשורת ספגו ירידות משמעותיות בשנים האחרונות, על רקע התחרות הגדולה בשוק התקשורת המקומי ובפרט בשוק הסלולר. כך למשל מניית סלקום נפלה בשלוש השנים האחרונות ב-68%, מניית בזק איבדה 60% בתקופה זו, ומניית פרטנר רשמה ירידה קצת יותר צנועה ועדיין ירדה ב-32%.

העליות היום מגיעות משום שהמשקיעים מעריכים כי מיזוג בין חברות בשוק התקשורת, אם אכן יקרה, ישפר את מצב החברות ויקטין את עוצמת התחרות ששוחקת את התוצאות הפיננסיות שלהן בהתמדה בשנים האחרונות.

סבינה לוי, מנהלת מחלקת המחקר בלידר שוקי הון, העריכה היום כי מדובר במיזוג בעל היגיון עסקי וכללי רבים עבור שתי החברות. עם זאת, היא הוסיפה כי "עדיין קיים סימן שאלה גדול לגבי הסיכוי לקבל אישור רגולטורי לעסקה. הדבר נובע בין היתר מכך שמדובר במיזוג בין שתי חברות גדולות, ולשתי החברות יש חפיפה במרבית תחומי הפעילות שלהן".

לדברי לוי, "על פניו המחיר המוצע עבור פרטנר אינו גבוה, אולם אנו לא פוסלים כי אלטיס תעלה את ההצעה". היא העריכה בנוסף כי ההערכות הגוברות בנוגע לאפשרות שהאצ'יסון לא תקבל היתר שליטה בפרטנר, מגבירות את הסיכוי לעסקה. "בכל מקרה, אנו מעריכים כי במקרה שתאושר, לעסקה תהיה השפעה חיובית על ענף התקשורת", ציינה לוי.