ועדת הבחירות פסלה את מועמדותה של היבא יזבק; יזבק: "לא התכוונתי להלל את השימוש באלימות"

הפסילה עברה ברוב של עשרים ושמונה בעד ושבעה נגד • נציגי כחול לבן והעבודה הצביעו בעד וכך גם כל נציגי יהדות התורה • ועדת הבחירות המרכזית לכנסת דחתה את בקשת מפלגת עוצמה יהודית לפסול את הרשימה המשותפת

ח"כ היבא יזבק / צילום: איציק הררי, ועדת הבחירות המרכזית
ח"כ היבא יזבק / צילום: איציק הררי, ועדת הבחירות המרכזית

ועדת הבחירות המרכזית החליטה לפסול את מועמדותה של חברת הכנסת היבא יזבק מהרשימה המשותפת, בשל הסתה לטרור ושלילת יסודות המדינה, ברוב גדול של עשרים ושמונה בעד ושבעה נגד. נציגי כחול לבן והעבודה הצביעו בעד וכך גם כל נציגי יהדות התורה, ורק נציגי המשותפת ומרצ התנגדו.

אין מדובר בפסילה סופית, שכן עכשיו העניין יעלה לבית המשפט העליון שידון בפסילה. בדיון שהיה בבקשת הפסילה של מפלגת בל"ד התבטאו שופטי העליון, לרבות הנשיאה אסתר חיות, כי דבריה והפוסטים ששיתפה "חמורים במיוחד" ועשויים לשמש עילה לפסילתה.

הרשימה המשותפת הגיבה: "ההתעלמות המוחלטת של ועדת הפסילות מהדברים שאמרה ח"כ יזבק כמו ההתעלמות הבוטה מהעובדות המשפטיות שקיבלו משנה תוקף מהחלטת היועמ"ש, מוכיחה פעם נוספת שאין בוועדה דבר מלבד ריטואל קבוע של פסילה וקרקס פוליטי. אנחנו נמשיך להיאבק למען חופש הביטוי ודמוקרטיה לכולם על אפם וחמתם של הימין הקיצוני ואלה שנגררים אחריהם".

יו"ר רשימת עוצמה יהודית, עו"ד איתמר בן גביר: "אני שמח שלפחות בוועדת הבחירות הצדק נעשה ותומכת הטרור נפסלה ברוב גדול, כשכל התומכים בפסילה מבינים דבר אחד בסיסי: למעריצה של סמיר קונטאר אין מקום בכנסת. אני מקווה שהצדק ייעשה גם בבית המשפט העליון, ולראשונה מי שבאמת צריך להיפסל ייזרק מכנסת ישראל".

הדיון בפסילה היה וער והופסק כמה פעמים בשל התבטאויות קשות ועימותים בין נציגי המשותפת לבין חברי הועדה שתמכו בפסילה. כך למשל עורך הדין יעקב מצא מנציגי הליכוד אמר "אי אפשר לתת למחבלים האלו להפריע כל הזמן". מה שנתן את האות להתפרעות וצעקות בין ח"כ אוסאמה סעדי לבן גביר וקריאות "מחבל", "רב מחבלים" "טרוריסטים", "פאשיסט" ו"גזען". יושב ראש הועדה, השופט, הנדל אמר כי אי אפשר להשתמש בביטוי הזה כלפי חברי כנסת.

חבר הכנסת אופיר כץ מהליכוד, שהגיש את אחת משלוש הבקשות לפסול את חברת הכנסת, אמר כי "יזבק היא בעלת דפוס קבוע של תמיכה במחבלים ומרגלים. אין פה שום פרשנות אחרת. הפרשנות היחידה היא תמיכה במחבלים והנצחת פועלם". לדבריו, "לשיטתו של מנדלבליט כל מועמד יכול להביע תמיכה במחבלים ואז לעשות סיבוב פרסה כדי לקבל תעודת הכשר מזוהמת לכהן כחבר כנסת. נדרש מבג"ץ להפסיק עם הסלחנות לחברי בל"ד ולקטוע את הרצף ההזוי של חברי כנסת שתומכים בטרוריסטים".

יזבק: "מעולם לא הטפתי לאלימות"

נציג היועמ"ש, עו"ד ענר הלמן, הציג את עמדת מנדלבליט נגד הפסילה, שזכתה לביקורת רבה ולטענות של איפה ואיפה לעומת עמדתו על מועמדי עוצמה יהודית שנפסלו בבחירות הקודמות: "דברים חמורים כתבה ח"כ יזבק. דברים קשים ומחפירים". אבל הוסיף כי עמדת היועמ"ש היא שח"כ יזבק התקרבה מאוד לקו האסור אך לא חצתה אותו וכי בראיון בחדשות 13 לא היה ברור אם היא תומכת או מתנגדת לפגיעה בחיילי צה"ל ובחפים מפשע, ותצהירה שהוגש בתחילת השבוע מבהיר שהיא מתנגדת ומתחרטת על הפוסטים שכתבה. עם זאת, ענר התקשה להצביע היכן בתצהיר מושמעת חרטה של יזבק על הדברים.

עורך הדין איתמר בן גביר מעוצמה יהודית השתמש בפרפרזה לגדעון האוזנר במשפט אייכמן: "במקום בו אני עומד לפניכם אני לא עומד לבד, יחד איתי עומדים עוד מליוני אזרחי מדינת ישראל, אלפים שנרצחו ונטבחו ונשרפו. דמם זועק, אך קולם לא יישמע. אהיה אני להם לפה. היא לא צריכה להיות בכנסת ישראל, היא לא יכולה להיות בכנסת ישראל". הוא הזכיר את בני משפחת הרן שנרצחו בידי סמיר קונטאר, המחבל הלבנוני שיזבק שיתפה פוסט ובו כינתה אותו שאהיד.

איתמר בן גביר / צילום: איציק הררי, ועדת הבחירות המרכזית
 איתמר בן גביר / צילום: איציק הררי, ועדת הבחירות המרכזית

יזבק עצמה הייתה נרגשת בהופעתה ובין השאר אמרה: "מי שהגיש נגדי פסילה הוא אנטי דמוקרטי. מעולם לא הטפתי לאלימות. כל חיי אני פועלת למען החיים ולמען הדמוקרטיה. הרשימה המשותפת מאתגרת את החשיבה של הימין וקשה לכם להתמודד עם זה. לא התכוונתי לפגוע במישהו או להלל מישהו או את מעשיהם. זה היה בהקשר מסוים. הניסיון כאן הוא להסתיר את הכיבוש ואת דיכוי העם הפלשתיני. מדינת ישראל מדכאת את העם הפלשתיני ובקשת הפסילה לא תשנה זאת. זה ניסיון למנוע מח"כ ערבי את הזכות הבסיסית לבחור ולהיבחר - חלק מהריטואל הקבוע בכל מערכת בחירות. לא התכוונתי להלל את השימוש באלימות".

הועדה, כאמור, לא התרשמה ופסלה אותה. כעת הכדור בידי שופטי בית המשפט העליון וההערכה היא כי עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה נגד הפסילה, עשויה לשנות את הרוח שנשבה מהתבטאויותיהם נגד יזבק ולהביא לביטול הפסילה.

נדחתה הבקשה לפסול את הרשימה המשותפת

ועדת הבחירות המרכזית לכנסת דחתה את בקשת מפלגת עוצמה יהודית לפסול את הרשימה המשותפת כולה מהתמודדות בבחירות לכנסת. 13 נציגי כחול לבן, העבודה מרצ גשר והמשותפת עצמה התנגדו וארבעה, שניים מהליכוד ושניים מישראל ביתנו תמכו בפסילה. נציגי ימינה נעדרו מההצבעה וכך גם נציגי יהדות התורה וחלק מחברי הליכוד.

בדיון, הציגו נציגי עוצמה יהודית, עו"ד איתמר בן גביר ועו"ד חנמאל דורפמן, את מה שהגדירו ראיות המעידות על תמיכת חברי הרשימה המשותפת בטרור, ובהן הודעה רשמית של בל"ד לאחר חיסול המחבל סמיר קונטאר, שבה נכתב כי הוא "לוחם חופש".

בדיון פרץ עימות בין בן גביר ליו"ר המשותפת ח"כ איימן עודה, שאמר בנאומו כי הוא "ערבי פלסטיני, בן הארץ". בן גביר קרא לעברו "אתה מחבל, מקומך בסוריה. רצח של חיילים אתה לא מוכן לגנות".

בתום הדיון וההצבעה תקף בן גביר את ח"כ נפתלי בנט יו"ר ימינה: "אחרי שבנט פסל אותי מהצטרפות לרשימה אחת, הוא הכשיר בידיו את תומכי הטרור מהרשימה המשותפת. כנראה שהנסיון לקרוץ לשמאל ולחבור ללפיד וגנץ מכשיר הכל - כולל הלבנת כניסתם של טיבי ועודה לכנסת".