ארגון הבריאות העולמי הכריז: מצב חירום עולמי, וירוס הקורונה מתפשט

הבוקר פורסם כי מומחי בריאות עולמיים הביעו "חשש גדול" כי המחלה מתחילה להתפשט בין אנשים מחוץ לסין •  מאז שהופיע הנגיף המסתורי לפני פחות מחודש בווהאן בסין, הספיק הקורונה להדביק יותר אנשים מאשר מגיפת הסארס מ-2003

הרכבת התחתית בבייג'ין / צילום: רויטרס
הרכבת התחתית בבייג'ין / צילום: רויטרס

ארגון הבריאות העולמי הכריז בדקות האחרונות על מצב חירום עולמי בעקבות התפשטות וירוס הקורונה בשבועות האחרונים. עד כה מתו מהנגיף 171 אנשים שאובחנו במחלה ועוד 8,235 איש שאובחנו כחולים. כמו כן 143 איש הבריאו כתוצאה מטיפול רפואי. משמעות הגדרת המצב כחירום יאפשר לארגון ולסין לגייס תמיכה כלכלית ופוליטית כדי לנסות לעצור את ההתפרצות שכבר התפשטה לעשרות מדינות.

 

מאז שהופיע הנגיף המסתורי לפני פחות מחודש בווהאן בסין, הספיק הקורונה להדביק יותר אנשים מאשר מגיפת הסארס מ-2003. אז נדבקו כ-8,100 אנשים במשך תשעה חודשים - מתוכם מתו כ-800 איש.

המחלה החדשה מייצרת מגוון של תסמינים, כאשר כ-20% מהמטופלים מפתחים מחלות קשות, כולל דלקת ריאות ואי ספיקת נשימה. הודעת ארגון הבריאות העולמי הערב מגיעה אחרי שסירב בשתי ישיבות חירום בשבוע שעבר להכריז על הנגיף כמצב חירום בריאותי עולמי.

"במהלך השבועות האחרונים אנו עדים להופעתו של נגיף שלא היה מוכר בעבר ושהביא להתפרצות חסרת תקדים", אמר מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד״ר טדרוס אדהנום גברהיסוס, במהלך מסיבת עיתונאים במטה הארגון בז'נבה ביום חמישי. "עלינו לפעול יחד עכשיו כדי להגביל את ההתפשטות".

ארגון הבריאות העולמי מגדיר חירום בריאות עולמי, המכונה גם "מצב חירום לבריאות הציבור הנוגע לדאגה בינלאומית", כ"אירוע יוצא דופן חמור, חריג או בלתי צפוי.

הכרזת מצב חירום אינה מעניקה למוסד העצמאי מימון נוסף או כוח, אך היא מאפשרת לו להמליץ למדינות ולארגונים אם להטיל איסורי נסיעות או סחר. הגדרת המצב החדשה יכולה לאפשר גם לגייס משאבי בריאות ולזרז פעולה ציבורית ופוליטית.

ביום רביעי מסר ארגון הבריאות העולמי כי "המשך הגידול במקרים והעדויות להעברה בין אדם לאדם מחוץ לסין הם כמובן מטרידים ביותר ולמרות שהמספרים מחוץ לסין עדיין קטנים יחסית, הם בעלי פוטנציאל להתפרצות הרבה יותר גדולה."

ארגון הבריאות הבינלאומי הגדיר מצבי חירום רק חמש פעמים מאז אמצע שנות האלפיים. הפעם האחרונה הייתה בשנת 2019 עם התפרצות האבולה במזרח קונגו, שהרגה יותר מ-2,000 בני אדם. ב-2016 הוכרז מצב חירום לאור התפרצות נגיף הזיקה, ב-2009 בגין שפעת החזירים והתפרצויות פוליו ואבולה בשנת 2014.

מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי אמר הערב עוד כי ההכרזה הנוכחית אינה אומרת שההכרזה אינה הצבעת אי אמון בסין ובירך את מאמצי הממשלה הסינית על מאמציהם להכיל את ההתפרצות למרות ההשפעות הכלכליות הפוטנציאליות. "הדאגה הגדולה ביותר שלנו היא פוטנציאל הנגיף להתפשט למדינות עם מערכות בריאות חלשות יותר ואינן מוכנות להתמודד איתו", אמר.