הברקזיט בוצע: בריטניה פרשה אמש פורמלית מהאיחוד האירופי

אחרי קרוב לחמישה עשורים של חברות בארגון, ועל רקע הבטחות ראש הממשלה בוריס ג'ונסון למערכת יחסים "חברית" עם היבשת בעתיד, חגגו אמש אלפי תומכי "ברקזיט" מול הפרלמנט הבריטי

מפגינים בעד הברקזיט / צילום: רויטרס, Dylan Martinez
מפגינים בעד הברקזיט / צילום: רויטרס, Dylan Martinez

בריטניה פרשה אמש רשמית מהאיחוד האירופי, אחרי קרוב לחמישה עשורים של חברות בארגון, ועל רקע הבטחות ראש הממשלה בוריס ג'ונסון למערכת יחסים "חברית" עם היבשת בעתיד, וכי מדובר ב"הזדמנות להתחדשות לאומית" בעבור הממלכה המאוחדת. אלפי תומכי "ברקזיט" חגגו מול הפרלמנט הבריטי, כשהם מנופפים בדגלי אנגליה ובריטניה, בעוד שבעבור רבים שהעדיפו כי בריטניה תישאר באיחוד - ערב הפרישה אתמול היה עצוב. הפרישה שמה קץ לסאגה שנמשכה יותר משלוש שנים וחצי, מאז הכריעו תושבי בריטניה ביוני 2016 ברוב של 52% לפרוש מהאיחוד.

שעון וירטואלי שהוקרן על חזית מעון ראש ממשלת בריטניה ב"דאונינג 10" אמש ספר לאחור את השניות עד לפרישה, שהתבצעה ב-23:00 שעון בריטניה (חצות שעון בריסל). לא רחוק משם, אלפי החוגגים בכיכר הפרלמנט קיבלו בתרועות את נייג'ל פאראג', הפוליטיקאי הבריטי שפעל ללא לאות בשני העשורים האחרונים כדי להוציא את בריטניה מהאיחוד. הוא התקבל בתרועות על-ידי הקהל, "הלילה אנחנו לוקחים מחדש את המושכות", הצהירו המארגנים לקול צהלות הקהל, "לא עוד תנועה חופשית של אנשים, לא עוד העברת כסף לבריסל". בשעת הפרישה עצמה שרו הנוכחים את ההמנון הבריטי. "בריטניה מסיימת כעת 47 שנות חברות באיחוד האירופי, בשם הריבונות והעצמאות", הכריזה קריינית רשת החדשות "סקיי ניוז".

כשעה לפני כן פרסם ג'ונסון נאום מוקלט מראש לאומה, שבו הוא מפציר בתושבי הממלכה "לשחרר את הפוטנציאל של בריטניה" אחרי הפרישה מהאיחוד. "זה לא הסוף, אלא ההתחלה", אמר ג'ונסון, שהיה אחד מהפעילים הבולטים למען פרישת בריטניה במשאל העם ביוני 2016, ולמעשה הפך לראש ממשלה בגלל ה"ברקזיט". "זה הרגע שבו המסך עולה ומערכה חדשה בדרמה הלאומית שלנו מתחילה", הוסיף, "זוהי הזדמנות להתחדשות לאומית, לצורך שלנו להתאחד. אנחנו רוצים מערכת יחסים חברית בין האיחוד לבין בריטניה אנרגטית". ג'ונסון לא השתתף בשום חגיגות פומביות אתמול.

בבריסל הקדימו פקידי האיחוד האירופי וקיפלו בזה אחר זה את דגלי בריטניה משלל המקומות שהוצבו בהם כמה שעות לפני מועד הפרישה. הם הוחלפו באופן זמני בדגלים אירופיים, עד שהאיחוד האירופי יסתגל להפחתה הקבועה במספר החברות בו - מ-28 אתמול ל-27 כיום. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר אתמול, כי הפרישה היא "סימן אזהרה" לאיחוד האירופי כולו.

כלי התקשורת הבריטיים הרבו להזכיר אמש עד כמה בריטניה חלוקה ומפוצלת בתוכה סביב סוגיית ה"ברקזיט" ודנו בצורך לאחות את הקרעים. "Make Leave, not War", היתה הכותרת הבוקר של ה"סאן".

סוגיית ה"ברקזיט" פיצלה משפחות בבריטניה, הפכה לסוגיה טעונה בין הדורות המבוגרים לצעירים וגם הגבירה את המתח בתוך הממלכה המאוחדת, במיוחד מכיוון שתושבי סקוטלנד הצביעו בעד הישארות באיחוד במשאל העם. כעת תחל הממלכה המאוחדת בגיבוש הסכמי סחר עם האיחוד ועם מדינות נוספות, ותצא לדרך עצמאית, שאמורה להיכנס לתוקף בתום "תקופת מעבר" שתסתיים בסוף השנה הנוכחית.