דעה: מוזר שאיש מהאופוזיציה לא דרש לדעת מה המחיר שנשלם על נעמה יששכר

"הכול יהיה בסדר", אמר פוטין לאימה של נעמה יששכר. הוא לא אמר לה כמובן מה התנאים. את החשבון הזה הוא יגיש לביבי, תוך ידיעה שהוא ישולם

בנימין ושרה נתניהו פוגשים את יפה ונעמה יששכר / צילום: קובי גדעון, לע"מ
בנימין ושרה נתניהו פוגשים את יפה ונעמה יששכר / צילום: קובי גדעון, לע"מ

ולדימיר פוטין הדגים בצורה יוצאת מן הכלל איך לנצל תקרית קטנה ולא חשובה, ולהפוך אותה למשבר אשר תוצאותיו הם הישגים גדולים לרוסיה. העובדה שישראל הייתה חייבת להסגיר לארה"ב את ההאקר המבוקש על-ידי השלטונות, הפכה להזדמנות-פז עבור רוסיה לנצל זאת לטובתה. על כן, באופן מוזר ביותר הם עורכים חיפוש במטענים של ישראלים שעוברים דרך רוסיה כתחנת ביניים, ומוצאים במטענה של נעמה יששכר כמות קטנה של סמים.

התוצאה: גזר דין חמור ביותר של 7.5 שנות מאסר ללא שום הצדקה, גם בהשוואה לפסיקות קודמות בבתי המשפט ברוסיה.

הפרשה מסעירה את ישראל, ואכן הגלגל מסתובב. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מציג אדישות לעניין, וברור שהמחיר עולה, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צריך לגייס עוד קולות אוהדים לקראת הבחירות. פוטין יודע כבר זמן רב על ציון המאורע בישראל של 75 שנים לשחרור אושוויץ, שאליו יגיעו מנהיגי העולם והוא עצמו. ברור שרוסיה מכינה שורה של תביעות כדי לקדם עניינים ואינטרסים רוסיים בישראל, הכוללים את ענייני הכנסייה הרוסית בישראל ונושאים רבים נוספים.

על-פי הפרסומים היה ברור לגמרי לכל בר-דעת כי בעת הזאת של בחירות מתוחות, ירצה ראש הממשלה לעשות הכול כדי לשחרר את נעמה יששכר. אלא שגם פוטין יודע זאת, ולכן הוא "מתנחמד" וכבר בבואו לישראל הוא בונה תקווה ואומר לאמה של נעמה ש"הכול יהיה בסדר". הוא לא אומר לה כמובן מה התנאים. את החשבון הזה הוא יגיש לביבי, תוך ידיעה שהוא ישולם.

טוב שנעמה שוחררה מהמאסר ומהעונש הדרקוני שנגזר עליה בגין עבירה קלה יחסית. אבל המהלך הזה יוצר סטנדרטים חדשים לטיפול בסוגיות של אסירים ישראלים בחו"ל, ויש רבים כאלה. אלה ימי בחירות, ומוזר שאיש מהאופוזיציה לא אמר דבר בעניין ולא דרש לדעת מה המחירים שישראל משלמת על כך. האם צריך להקים ועדה נוסח ועדת שמגר בענייני החזרת שבויים ונעדרים, והאם צריך לקבוע מחירים מקסימליים ותנאים?

לא מאוחר, ואף רצוי שהנושא יעלה לדיון במליאת הכנסת תוך דרישה לקבלת כל הפרטים על המחירים ששולמו, ובעיקר לקבוע הליכים מתאימים לעתיד. 

הכותב הוא ראש ההתמחות במנהיגות, אסטרטגיה וניהול בכיר בתוכנית ה-MBA במרכז האקדמי רופין, לשעבר שר בממשלות ישראל. בין השאר כיהן כשר האוצר וכשר המשפטים.