בצל ההצפה בקניון נהריה: מגה אור מבטלת את העסקה לרכישת ארנה גרופ

זאת על רקע "שינוי מהותי לרעה" בשווי הממכר ו"לאור נזקי מזג האוויר עליהם דיווח ארנה" • מגה אור בשליטת צחי נחמיאס אמורה הייתה לרכוש את השליטה בארנה גרופ בתמורה ל-135 מיליון דולר • קניון ארנה הוצף בתחילת ינואר ונותר סגור לפעילות במשך כחודש וחצי

קניון ארנה ביום שמשי וחניון קניון ארנה המוצף עקב השיטפון בנהריה / צילומים: ערן גילווארג, קודקוד מזג אוויר
קניון ארנה ביום שמשי וחניון קניון ארנה המוצף עקב השיטפון בנהריה / צילומים: ערן גילווארג, קודקוד מזג אוויר

עסקת מגה אור-ארנה מתפוצצת בצל ההצפה שהתרחשה בקניון נהריה בחודש שעבר. מגה אור שבשליטת צחי נחמיאס מדווחת הבוקר (א') כי העסקה לרכישת מניות השליטה בחברת ארנה סטאר מבוטלת, וזאת על רקע "שינוי מהותי לרעה" בשווי הממכר, בין היתר "לאור נזקי מזג האוויר" עליהם דיווחה ארנה בתחילת החודש שעבר ביחס לקניון נהריה שבבעלותה.

מגה אור אמורה הייתה לרכוש את השליטה (61%.86) בארנה גרופ, המחזיקה בין היתר בקניון ארנה נהריה וב-75% ממתחם הסטאר סנטר באשדוד, תמורת 135 מיליון דולר, אלא שחודש בלבד לאחר מכן הדברים החלו להשתבש.

קניון ארנה נהריה, שנפתח לקהל לפני ארבע וחצי שנים בלבד, הוצף קשות ב-8 בינואר 2020. בדיווח לבורסה מסרה אז החברה כי "בשל תנאי מזג האוויר והנזקים שנגרמו בשל כך, היום נסגר קניון ארנה נהריה". בחברה ציינו אז כי "לא ניתן להעריך את הנזקים שנגרמו". אלא שכעת מתברר כי מדובר בנזקים שהביאו כאמור לשינוי לרעה בשווי הנכס מבחינת מגה אור.

כך, החניון של הקניון בשטח של כ-12 אלף מ"ר הוצף לחלוטין, כשהמים הגיעו לגובה של 10 מטרים וגרמו לנזק רב לתשתיות ולמערכות התמיכה המרכזיות של הקניון. כמו כן נפגעה מערכת החשמל, ותשתיות נוספות ניזוקו כליל ושקעו בבוץ הרב שחדר לקניון.

שבוע לאחר מכן דיווחה ארנה כי הקניון צפוי להיפתח להערכתה בתוך חמישה שבועות, וכי היא מעריכה שהנזקים הרבים שנגרמו למתחם מכוסים במלואם על-ידי פוליסת הביטוח של הקניון. עם זאת, בחברה סירבו להתייחס לשאלת "גלובס" בנוגע להיקף הכספי של הנזק, או לשאלה האם ההערכה הזו השתנתה מאז הדיווח באופן שהיה בו בכדי להשפיע על העסקה.

בדצמבר האחרון דיווחה חברת הנדל"ן המניב מגה אור על עסקה לרכישת השליטה בחברה הבורסאית ארנה סטאר גרופ מידיו של מרכוס וובר תמורת 135 מיליון דולר. מגה אור אמורה הייתה לשלם לוובר בתוך כחודש וחצי את מלוא הסכום (כ-470 מיליון שקל). זאת, בתנאי שבדיקת הנאותות שתבוצע לחברה תושלם לשביעות-רצונה, אלא שהיום מתברר כי הנזקים הללו הביאו למעשה לפיצוץ של העסקה.

ביטול העסקה מהווה מכה לא פשוטה לארנה גרופ, שמצבה הפיננסי לא פשוט כבר תקופה ממושכת. זאת אחרי כמה שנים של הפסדי ענק שהצטברו למאות מיליוני שקלים, ואשר נרשמו בעקבות כישלונות עסקיים בתחומי הנדל"ן בחו"ל וחיפושי הנפט (קידוח "שמן" מול חופי אשדוד), בהם החלה החברה לפעול עוד טרם כניסתו של וובר לחברה.

את הדוחות הכספיים של ארנה גרופ מלווה בשנים האחרונות הערת "עסק חי" של רואי החשבון, בשל חוסר ודאות לגבי יכולתה של החברה לעמוד בפירעון התחייבויותיה וחוסר ודאות של תכניות ההנהלה לגביהן.

בדוחות הכספיים האחרונים שפרסמה ארנה גרופ, למחצית הראשונה של 2019, הפנו רואי החשבון את תשומת-לב המשקיעים בין היתר לגירעון של 461 מיליון שקל בהון החוזר של החברה, "הנובע בעיקרו מהלוואות מבעל שליטה ומהלוואות מבנקים", לגביהם הוסיפו כי החברה "פועלת לדחיית מועד פירעון ההלוואות או לאיתור מקורות מימון חלופיים". עוד ציינו רואי החשבון את חוסר הוודאות השוררת סביב הקרקע של החברה בקזחסטן.

מניית ארנה גרופ , שהציגה זינוק דו-ספרתי מאמצע דצמבר האחרון, אז נודע על דבר העסקה מול מגה אור, מחקה היום את עיקרן, והירידות בה התגברו במהלך היום ובשעות הצהריים נעו סביבות 30%, כל זאת במחזור מסחר זעום של כמה עשרות אלפי שקלים.

מניית מגה אור  נחלשה היום בכ-3%-4%, כחלק מהמגמה השלילית החדה שאפיינה היום את המסחר בבורסה המקומית.

בתוך כך נציין כי בתחילת השבוע שעבר דיווחה מגה אור על עסקת ענק אחרת, כך שמבחינת מגה אור, ייתכן שמדובר בעיתוי נוח. מדובר על העסקה לרכישת הבעלות בחברת הקניונים ישפרו מידי חברת נכסים ובניין שבשליטת דסק"ש (דיסקונט השקעות) של אדוארדו אלשטיין. מגה אור תשלם סכום של כ-855 מיליון שקל לרכישת 100% ממניות ישפרו והלוואות הבעלים שלה בסך של 222 מיליון שקל. בכל אופן, השלמת העסקה כפופה בין היתר לאישור הממונה על רשות התחרות, מיכל הלפרין. לישפרו יש שבעה קניונים בערים מודיעין, קריית גת, נס-ציונה, באר-שבע, ירושלים, בית שאן וערד.