לאן נעלמו הדמויות המצוירות מדגני הבוקר של תלמה?

יוניליוור החליטה "לחסל" את התנין של עוגי ואת התוכי של שוגי, המופיעים על דגני הבוקר ועל חטיפי הדגנים של המותג תלמה המיועדים לילדים • הסיבה: מדובר במוצרים שנושאים סימון אדום, ובחברה החליטו להימנע משימוש בדמות שתעודד ילדים לצרוך מוצרים אלה

דגני הבוקר שוגי - לפני ואחרי / צילום: גלובס
דגני הבוקר שוגי - לפני ואחרי / צילום: גלובס

לאן נעלמו הדמויות המצוירות מדגני הבוקר של תלמה? אם תהיתם מדוע על אריזת דגני הבוקר שלכם לא תוכלו למצוא יותר את התוכי של שוגי, את התנין של עוגי ואת הילד של קוקומן - זו התשובה: 

אחרי עשרות שנים בהן תלמה שבבעלות יוניליוור מייצרת את דגני הבוקר לילדים עם הדמויות המצוירות, מתברר כי בחברה הוחלט "לחסל" אותן. הסיבה: ביוניליוור החליטו שלא להציג דמויות מצוירות על מוצרים שמיועדים לילדים ושיקבלו סימון אדום במסגרת רפורמת סימון המוצרים של משרד הבריאות. ככל הידוע, המהלך כולל את הסרת הדמויות מכ-16 דגנים בוקר וחטיפי דגנים לילדים.

למעשה, יוניליוור ניצלה את החלפת האריזות שנדרשה לבצע במסגרת רפורמת סימון המזון של משרד הבריאות, במסגרתה נדרשות ספקיות המזון לסימון אדום על חזית האריזה של מוצרים שמכילים כמויות חריגות של סוכר, שומן ונתרן, ובמסגרת שינוי האריזות הסירה מהן גם את הדמויות המצוירות.

ישראל, אגב, אינה המדינה היחידה בה תאגידי מזון נדרשים לסוגיית הדמויות המיתולוגיות שאפיינו לאורך שנים את המותגים שפונים לילדים. בתחילת 2016 נכנס לתוקף חוק סימון המזון הצ'יליאני, שעל בסיסו נוסחה הרפורמה הישראלית. עם זאת, לעומת הרפורמה הישראלית, זו הצ'ילאנית נוקשה הרבה יותר: בנוסף לסימון על המוצרים שנחשבים מזיקים ומתוך ניסיון להתמודד עם שיעורים גבוהים של השמנה באוכלוסייה, דרשו בצ'ילה מיצרניות המזון "לחסל" את הדמויות המצוירות המוכרות ברחבי העולם.

כך, צ'ילה "הרגה" את טוני הנמר של קלגוס, "חיסלה" את הצ'יטה של צ'יטוס ואסרה לשיווק את ביצי השוקולד של קינדר שמסתתרת בתוכן הפתעה. פפסיקו, היצרנית של צ'יטוס (שבארץ משווק על-ידי חברת החטיפים המשותפת לה ולשטראוס), וקלוגס, היצרנית של דגני הבוקר, עתרו לבית המשפט וטענו כי התקנות פוגעות בקניין הרוחני שלהם. התיק תלוי ועומד. והם לא היחידים שנעלמו: גם הקופסאות של אבקת השוקו של נסקוויק כבר לא כוללות את הארנב המפורסם של נסטלה, וגם העדשים המרקדות של M&M נעלמו מהאריזות.

להבדיל, בישראל משרד הבריאות לא חייב בחקיקה את חברות המזון להסיר את הדמויות מהאריזות שלהן, כך שהמהלך של יוניליוור מתבצע כעת באופן וולנטרי. יוניליוור, לצד חברות נוספות בענף המזון, חתומה על אמנה וולנטרית העוסקת בשיווק לילדים. באמנה נקבע כי פרסום לילדים יהיה אחראי ויעודד צריכה אחראית ומאוזנת שמעודדת אורח חיים בריא. נקבע בה גם כי עבור מוצרי מזון שיסומנו בתוויות "סמל מזון אדום" במסגרת רפורמת הסימון, לא יתקיים פרסום ישיר לילדים.

ואולם, דגני בוקר של יוניליוור-תלמה שלא יקבלו סימון אדום, ימשיכו לשאת עליהם דמויות שמיועדות לילדים. כך למשך, דגני פרוזן החדשים של החברה ימשיכו לשאת את הדמויות מהסרט, שכן המוצר עומד בקריטריונים של משרד הבריאות ולא סומן באדום.

האם המהלך יביא חברות נוספות ישראליות או בינלאומיות לבצע מהלכים דומים בשוק הישראלי - או דווקא ליהנות מהיתרון שיוניליוור מוותרת עליו בפנייה לילדים? ימים יגידו.