"איתקה תחלק כבר השנה דיבידנד של 200-150 מיליון דולר לקבוצת דלק"

"השמועות שהופצו בנוגע לצינור הגז ממצרים - שקריות", אמר היום יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, בכנס משקיעים שערכה החברה • "העשור הקרוב יעמוד בביסוס מעמדה של קבוצת דלק כחברת אנרגיה בינלאומית מובילה", אמר המנכ"ל החדש, עידן וולס

"אתמול בשעות מאוחרות בלילה הפיצו ערוצים אנטי-מצריים שמועות שקריות בנוגע לצינור הגז ממצרים. אלה שמועות שאינן נכונות" - כך פתח היום יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק , כנס משקיעים שערכה החברה במלון הילטון בתל אביב. לצדו נשאו דברים בכירי הקבוצה, לרבות המנכ"ל הטרי, עידן וולס, וקודמו בתפקיד, אסי ברטפלד. תשובה התייחס לידיעות שהתפרסמו אמש, על פיצוץ צינור הגז המחבר בין מצרים לישראל של חברת EMG, שמשמש להובלת הגז למצרים.

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים , הוסיף בהקשר זה כי "בשנתיים-שלוש האחרונות, במהלך המגעים עם המצרים, היינו בעולם של פייק ניוז שנועד לעצור את ההשקעה. הידיעה מאתמול הגיעה מאתר של האחים המוסלמים. אינני יודע אם נפגע אתמול איזשהו צינור גז בסיני, אבל אני יודע בוודאות שהוא לא שלנו או צינור שמזרים גז ללקוחות שלנו".

לדברי אבו, "יש מערכת אבטחה משמעותית מאוד לצינור היצוא, ואנו שותפים עם חברות ממשלתיות במצרים, שלהן אינטרס חזק כמו שלנו להבטיח את הזרמת הגז התקינה. התהליכים שעשינו מול המצרים נועדו להבטיח את תקינות הצינור, יכולת לתת מענה מהיר לכל תקלה שלא תתרחש, עם מערכת צנרות חלופיות וכן מערכת ביטוחית שמכסה כל נזק שעלול להיגרם להוצאתו לפועל של הסכם היצוא למצרים וירדן. אנחנו לא עיוורים לסיכון, ונערכנו לכל תרחיש".

"שברון - עסקה של אחת לדור"

תשובה ציין כי "2019 הייתה שנת הגשמת חלום, והתחלנו להפיק גז מ'לווייתן'. תקופת הסכמי השיווק עם הירדנים והמצרים היא ל-15 שנה. ייצרנו תזרים ודאי וארוך-טווח, שישמש את קבוצת דלק למשך שנים".

הוא התייחס גם לרכישת מאגרי הגז והנפט של חברת שברון בים הצפוני, בידי חברת איתקה (חברה בת של קבוצת דלק), ואמר כי "עסקת שברון הסתיימה בהצלחה רבה ותוצאותיה יבואו לידי ביטוי. זוהי עסקה של אחת לדור, ואנחנו שמחים על האינטגרציה עם איתקה. אנחנו בוחנים להפריד בין נכסי הנפט והגז של איתקה לבין התשתיות, כפי שעשינו בדלק US. אנחנו פועלים להנפיק את איתקה ב-2020. לאיתקה יש הגנות על מחירי הנפט והגז לפי מחיר ממוצע של 64 דולר לחבית, וגם נכס מס, שיבוא לידי ביטוי ברווחים העתידיים. כל אלה יציפו ערך רב מאוד לקבוצה ולמשקיעים".

המנכ"ל הנכנס וולס הציג את חזון החברה לעשור הבא: "אם בעשור הקודם הפכנו את ישראל לשחקן אזורי מרכזי, העשור הקרוב יעמוד בביסוס מעמדה של קבוצת דלק כחברת אנרגיה בינלאומית מובילה". לדבריו, "השלמנו שורה של מהלכים אסטרטגיים מובילים - מכירת הפניקס ב-1.57 מיליארד שקל, השלמת מכירת ההחזקה בדלק רכב ב-404 מיליון שקל, והשלמנו את רכישת נכסי שברון בידי איתקה. מדובר בנכסים שיודעים לייצר תזרים חזק ו-EBITDA חזק לקבוצת דלק. נוסף על כך, התחלנו את הפקת הגז מ'לווייתן' ואת הזרמת הגז לירדן ולמצרים. מדובר בעסקאות מורכבות, שהניבו תזרים חזק לקבוצת דלק, והוכחנו שאנחנו יודעים לעמוד ביעדים".

עידן וולס  / צילום: קבוצת דלק
 עידן וולס / צילום: קבוצת דלק

עוד אמר וולס: "יש לנו כמה יעדים שאנחנו רוצים להשיג ב-2020. קבוצת דלק היא כיום חברת אנרגיה בינלאומית, שכוללת את דלק ישראל, דלק קידוחים וחברת DKL, שכוללת את הפעילות הבינלאומית. השלב הבא ב-2020 הוא לבצע מהלך הוני באיתקה, שיכלול בשלב הראשון הכנסת שותפים לאיתקה בדומה לעסקה שעשינו עם BP. זאת סנונית שבעקבותיה יגיעו חברות נוספות, ואנחנו כבר מנהלים משאים ומתנים".

בהקשר זה הוסיף: "אנחנו רוצים להכין את איתקה להנפקה בלונדון ב-2020, ולהוציא את ההנפקה לפועל כשהשווקים יהיו מוכנים. בחרנו שני בנקים שיובילו את ההנפקה: HSBC ו-BNP פאריבה. מתחת לאיתקה נקים חברה בת, שתחזיק את כל התשתיות של איתקה, ונבחן להכניס אליה שותפים".

לדבריו, "איתקה היא החברה שמרכזת את הפעילות בים הצפוני עם 18 שדות מפיקים. יש לה נכסי נפט וגז מפיקים, עם יכולת הפקה של 75-70 אלף חביות ביום ורזרבות של 260 מיליון חביות. לאיתקה EBITDA מוערך של 1-0.9 מיליארד דולר ב-2020, עם מגן מס של 2.4 מיליארד דולר. ב-2020 איתקה כבר גידרה 80% מהתפוקה שלה, וגם ב-2021 איתקה השלימה גידורים של 60% מהתפוקה, וזה חשוב מאוד, בגלל התנודתיות במחירי הגז והנפט. אנחנו מעריכים כי ב-2020 איתקה תחלק לקבוצת דלק 200-150 מיליון דולר, ללא קשר להנפקה שלה".

המנכ"ל התייחס גם לדלק קידוחים, שמרכזת את הפעילות בים התיכון ומחזיקה במאגרי "לווייתן" ו"תמר". "ב-2020 אנחנו מדברים על סך הכנסות של יותר מ-1 מיליארד שקל ותזרים נקי מוערך של 600 מיליון דולר ברמת דלק קידוחים. מה שחשוב להבין שגם דלק קידוחים אמורה להוות תזרים משמעותי עבור קבוצת דלק. גם במפרץ מקסיקו יש לנו שבעה מאגרים עם פוטנציאל של מעל ל-400 מיליון חביות. במהלך השבועות האחרונים עשינו גם מהלכים שצמצמו ב-1.3 מיליארד שקל את הפירעונות שלנו ב-2020".

מניית דלק ירדה 33% בשנה האחרונה

אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, אמר: "'לווייתן' נמצא כעת בשלב ההרצה (RAMP-UP), כשהיעד הוא להגיע להפקה מלאה במאי. לפני כמה שבועות דיווחנו על עלייה של 1.5 TCF ברזרבות ב'לווייתן' ל-23 TCF". ביחס להסכם מכירת הגז לירדן הוא הדגיש כי ההספקה לירדן יציבה. "אנו מספקים לחברת החשמל הירדנית גז מתחילת ינואר, ושיתוף הפעולה מול הרשויות חזק", אמר, והוסיף כי "למצרים התחלנו להזרים גז מאמצע ינואר בקצב של 2.1 BCM (מיליארד מ"ק) ביום, שיעלה ל-3.6 BCM ביום ביוני".

אבו גם התייחס למאגר "לווייתן" והדגיש כי הרחבתו אינה שאלה של "אם" אלא שאלה של "מתי". לדבריו, "תוכנית הפיתוח של 'לווייתן' מדברת על הגדלה של כמויות ההפקה ל-16 BCM, ואחר כך ל-24/21 BCM. "הגדלת ההפקה מ'לווייתן' תעלה 1.5-2.0 מיליארד דולר, כשאת ההשקעה הראשונית המשמעותית כבר עשינו".

בנוגע להחזקה במאגר "תמר", שממנו מחויבת דלק קידוחים להיפרד במסגרת מתווה הגז, אמר אבו: "אנו עובדים במקביל על מימוש מתווה הגז ומכירת חלקנו ב'תמר' עד סוף 2021. יש לנו כמה אלטרנטיבות: הנפקה של חלקנו ב'תמר', או האלטרנטיבה הריאלית יותר מבחינתנו, שהיא חלוקה בעין של חלקנו ב'תמר' למשקיעים שלנו. כך נימנע מהצפת השוק, נאפשר למשקיעים שלנו להישאר בפוזיציה לדיבידנדים, וזה יאפשר לנו לשמור על מבנה החוב הקיים". הוא הוסיף כי "למעשה, אנחנו צפויים לחלק כ-50% מערך השותפות כיום כדיבידנד במהלך השנתיים הקרובות. אנחנו רואים שווי של לפחות 11 מיליארד דולר למאגר 'לווייתן', ובשוק זה לא מתבטא".

למרות הדברים, ירדה היום מניית קבוצת דלק בכ-2.5% והשלימה נפילה של כ-33% בשנה האחרונה. גם דלק קידוחים נסחרה היום בירידה של כ-4%, והשלימה צניחה של כ-36% בתוך שנה.