מיטב דש יוצא מתחום מתן שירותי הוסטינג לקרנות נאמנות חיצוניות

לפי ההערכות, מיטב דש, המנהל הכי גדול בשוק קרנות הנאמנות הישראלי, ייצא מההוסטינג כבר בשבועות הקרובים • ככל הידוע, לתפיסתו של בית ההשקעות, תחום ההוסטינג אינו ליבת העסקים של מיטב דש קרנות נאמנות, ולאחרונה הוא לא שיווק את הפעילות לגופים מתארחים חדשים

רפי ניב, מנכ"ל מיטב דש קרנות נאמנות / צילום: איל יצהר
רפי ניב, מנכ"ל מיטב דש קרנות נאמנות / צילום: איל יצהר

חברת קרנות הנאמנות של בית ההשקעות מיטב דש , שאותה מנהל רפי ניב, יוצאת מתחום מתן שירותי ההוסטינג למנהלי השקעות חיצוניים לקרנות נאמנות. מנהל הקרן הודיע במערכת הדיווחים של הבורסה כי בעקבות החלטה שהתקבלה בדירקטוריון חברת הניהול "לצמצום מתן שירותי אירוח למנהלי השקעות חיצוניים המנהלים את תיקי ההשקעות של הקרנות - 'הוסטינגים', הודיע מנהל הקרן להוסטינגים כי בכוונתו לסיים את ההתקשרות עימם בהתאם למועדים הקבועים בהסכמים הפרטניים של כל אחד מההוסטינגים".

לפי שעה מיטב דש לא הודיעו מתי הם יוצאים, אך לפי הערכות זה יקרה כבר בשבועות הקרובים. ככל הידוע מיטב דש, המנהל הכי גדול בשוק קרנות הנאמנות הישראלי, יוצא מתחום ההוסטינג שהגיע אליו בירושה עם מיזוג גאון לתוך מיטב, לימים מיטב דש, משום שלתפיסתו תחום ההוסטינג אינו ליבת העסקים של מיטב דש קרנות נאמנות. למעשה, מיטב דש לא שיווק את פעילות ההוסטינג במטרה לצרף גופים מתארחים חדשים. על פי הערכות, לאחרונה הוחלט בבית ההשקעות כי במצב שבו יש לחברת הניהול יותר מ-300 קרנות נאמנות, עלה כי ההוסטינג צורך יותר מדי תשומת-לב ניהולית, וההכנסות ממנו זניחות ביחס לפעילויות האחרות של קרנות הבית.

ניהול בהוסטינג הוא ניהול השקעות בקרנות שמתופעלות ומנוהלות מבחינה רגולטורית באמצעות חברת ניהול קרנות נאמנות בעלת רישיון מרשות ניירות ערך, בתמורה לחלק מדמי הניהול. מי שמנהל את הקרן שבהוסטינג הוא מנהל ההשקעות החיצוני והקטן, ומי שאחראי על הקרן הוא חברת הניהול. ההתקשרות לניהול בהוסטינג מאפשרת למנהל תיקים תחליף להקמת חברה לניהול קרנות, תוך חיסכון ניכר בעלויות שונות - בין היתר מנגנון תפעולי, דירקטוריון והוצאות ביקורת.

כיום יש מספר קטן של מנהלי קרנות נאמנות שמספקים שירותי הוסטינג לקרנות שמנהלות יחדיו נכסים בשווי של כ-8.1 מיליארד שקל. בראש ובראשונה מדובר במיטב דש, שקרנות ההוסטינג אצלו שוות כ-2.4 מיליארד שקל, ובאיילון - שקרנות ההוסטינג אצלו שוות כ-3.4 מיליארד שקל. עד לאחרונה אלומות היה פעיל בהוסטינג ולאחרונה הוא נרכש על קסם, שבינתיים משדרת שתישאר בתחום. גם אפסילון והראל נותנים הוסטינג, אך במודל מיוחד ולא שגרתי ושפתוח לשוק כולו.