יורוקום | בלעדי

מנהלי יורוקום לפרקליטות: אין אינטרס ציבורי להעמיד לדין את הקבוצה בתיק בזק

המנהלים המיוחדים של החברות, שהיו בבעלות שאול אלוביץ' וכיום נמצאות בפירוק, מבקשים מהמשנה לפרקליט המדינה לבטל את הזימון לשימוע • לטענתם, ההליך יהיה יקר יותר מגובה הקנס שיושת על קבוצת יורוקום אם תורשע

שאול אלוביץ' / צילום: תמר מצפי
שאול אלוביץ' / צילום: תמר מצפי

המנהלים המיוחדים של קבוצת חברות יורוקום תקשורת והחזקות, לשעבר בעלת השליטה בבזק, נפגשו עם המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, עו"ד ליאת בן-ארי, וניסו לשכנע אותה לבטל את הזימון לשימוע לחברות יורוקום במסגרת תיק בזק. הפגישה, שהתקיימה לאחרונה בנוכחות למעלה מ-15 איש, נערכה לבקשת המנהלים המיוחדים, עורכי הדין פנחס רובין, אמנון לורך ואורי גאון.

בספטמבר 2019 הודיעה הפרקליטות כי היא שוקלת להעמיד לדין במסגרת פרשת בזק, שממנה התפתח תיק 4000, גם את חברות יורוקום. הפרקליטות גם הודיעה על העמדה לדין של שאול אלוביץ', לשעבר בעל השליטה בחברה ושל נושאי משרה בכירים נוספים בקבוצה ובחברת yes בתקופה הרלוונטית, ביניהם בנו אור אלוביץ' ומנכ"ל yes רון איילון. הפרקליטות הודיעה כי היא שוקלת להגיש נגדם כתב אישום בכפוף לשימוע, בחשד לעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך.

הפגישה בין המנהלים המיוחדים של החברות לא נגעה לגוף החשדות בתיק בזק, אלא התמקדה בטענה כי אין שום אינטרס ציבורי וכלכלי להעמיד לדין את החברות שפורקו, ובמיוחד לאור העובדה כי לגבי יורוקום החזקות נקבע מועד לצו חיסול. בדיון נטען כי "כשם שאדם שמת לא מעמידים לדין, כך לא מעמידים לדין חברה שפורקה שלמעשה מתה. אין עובדים, אין מנהלים, אין נכסים. מה האינטרס להעמיד לדין מלבד סימון וי ופלפולים משפטיים שאין להם כל נפקא מינה בעולם הזה או בעולם הבא?"

המנהלים הזכירו כי אלוביץ' כבר איננו נושא משרה בחברה, וכי יורוקום שוקלת לתבוע אותו אזרחית על הנזקים שגרם לחברה בסיום ההליך הפלילי. לחברות ניתן צו פירוק, והטלת קנס על החברה תפגע ביכולת לפרוע את החוב לנושים, ברובו לבנקים. לטענתם, היקף החובות עומד על כ-2 מיליארד שקל, ואילו הנכסים של החברות יגיעו לכל היותר ל-80 מיליון שקל. עוד נטען כי עלות ההליך עבור המדינה ועבור הנושים תהיה פי כמה וכמה מגובה הקנס שייגזר בסופו של דבר על קבוצת יורוקום אם תימצא אשמה בדין.

שאלת ההעמדה לדין של יורוקום בתיק בזק מגיעה על רקע הסערה סביב ההעמדה לדין של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיקי האלפים, ללא שהועמדו לדין התאגידים "ידיעות אחרונות", בזק, "וואלה" ויורוקום, המעורבים בפרשה. לטענת סנגורי נתניהו, הדבר מוכיח את האכיפה הבררנית נגד נתניהו. עו"ד מיכאל דבורין, המשמש כיועץ אסטרטגי של הליכוד, שלח בשם ארגון "לביא" ליועמ"ש התראה לפני עתירה בדרישה להעמיד לדין את התאגידים.

במענה היועמ"ש לפניית דבורין נכתב כי אפשרות העמדת התאגידים עדיין נבחנת על-ידי הפרקליטות, וטרם התקבלה החלטה בעניין. "קיימים הבדלים מהותיים בין שיקולי העמדה לדין של חשודים 'בשר ודם' לבין שיקולי העמדה לדין של ישויות משפטיות. עם השלמת בחינת הנושא יתקבלו ההחלטות בעניינם של התאגידים המדוברים".

מהפרקליטות נמסר: "הפרקליטות זימנה לשימוע חברות מקבוצת יורוקום בפרשות שחקרה רשות ניירות ערך ועוסקות בחשדות לביצוע עבירות על-ידי נושאי משרה, וביניהם שאול אלוביץ', בקשר לעסקאות בין בזק ליורוקום וחברות בשליטתה. המנהלים המיוחדים של החברות, שמצויות בפירוק, ביקשו להגיע לפגישה לפני שימוע כדי לנסות ולשכנע את הפרקליטות לוותר על ההעמדה לדין. בשלב זה טיעוניהם נבחנים".

גורם בפרקליטות מעריך כי המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד ליאת בן-ארי, לא תבטל את השימוע לקבוצת יורוקום, והחברות יצטרכו להשיב לגופן של הטענות. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול אלוביץ' ושאר המעורבים לא הורשעו בביצוע עבירה, מכחישים את המיוחס להם בכתב האישום, ושמורה להם חזקת החפות.