אושרה תוכנית פינוי-בינוי עם מכפילים של 1:6 בשכונת רמת לח"י בבית שמש

מהנדסת העיר בית שמש, ענבר וייס: "אנחנו מדברים על מקדם של 1:6. צריך לומר שבמדינת ישראל של 2020, כשאני מדברת על בינוי תוספתי בתוך הערים, בינוי של 20 קומות זה לא הרבה"

בית שמש / צילום: איל יצהר, גלובס
בית שמש / צילום: איל יצהר, גלובס

שכונת רמת לח"י, הממוקמת בחלק הצפוני והוותיק של העיר בית שמש, הוקמה לפני כ-60 שנים וכוללת שמונה מבני שיכוני רכבת טרומיים, ובהם 176 יח"ד, הנמצאים במצב רעוע וירוד. רעידת אדמה קלה שהתרחשה ב-2004 גרמה לקריסת אחד הבניינים כליל ולנזקים לבניינים אחרים. אתמול אושרה בוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) תוכנית התחדשות עירונית לשכונה. יזמי התוכנית הם "החברה להתחדשות עירונית" ששיתפו פעולה עם עיריית בית שמש. מתכנן התוכנית הוא משרד בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים.

התוכנית החדשה מתפרשת על שטח של 40 דונם וכוללת 1,053 יחידות דיור שיוקמו ב-10 מבנים חדשים בגובה של 9 עד 24 קומות. תמהיל הדירות מגוון והוא כולל גם דירות קטנות בגודל של עד 80 מ"ר. 100 דירות של עמידר יוחלפו בדירות חדשות. התוכנית כוללת 5,200 מ"ר שיוקצו עבור שטחי ציבור לצורך הקמת בית ספר יסודי, גני ילדים, מעונות ולצרכים קהילתיים שחלקם ישתלבו במבני המגורים. עוד כולל הפרויקט כ-1,400 מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר.

מהנדסת העיר בית שמש, ענבר וייס, חושבת שמדובר בתוכנית חשובה: "זה מתחם של שיכון סטנדרטי משנות ה-50, קלאסי, עם הרבה שטחי ציבור שפזורים בין הבניינים ומוזנחים. היה פה יזם שאסף את התושבים והגיע ל-100 אחוז חתימות, והציע תוכנית שהופכת את המתחם הזה לשכונה חדשה, עם שטחי ציבור, חניות תת קרקעיות ומערכת דרכים מותאמת. הפרוייקט הזה מתואם עם תוכנית המתאר שלנו".

אתם מציעים הכפלה של כמות הדירות מ-176 ל-1,053. אנשים שגרים במבנים בני 4 קומות יעברו למגדלים. זה מתאים לבית שמש? איך אוכלוסיה לא אמידה תצליח לתחזק בנייה מהסוג הזה?

"אנחנו מדברים על מקדם של 1:6. צריך לומר שבמדינת ישראל של 2020, כשאני מדברת על בינוי תוספתי בתוך הערים, בינוי של 20 קומות זה לא הרבה. בת"א, מגדל זה לא פחות מ-80 קומות. אני מדברת על רבע מזה. אנחנו מאמינים שבעתיד ערכי הקרקע בבית שמש קצת יעלו ואז נדבר על מכפילים אחרים. אנחנו מאמינים שפרוייקטים מהסוג הזה ישביחו גם את האזורים שמסביב".