המס על הטיפים: פגישה שלישית בין המסעדנים לרשות המסים הסתיימה ללא הסכמות

הבוקר התקיימה פגישה נוספת בין נציגי המסעדנים לנציגי רשות המסים במטרה להגיע להסכמות בנוגע להיקף המס שתגבה המדינה בעקבות מהפכת "חוק הטיפים" • הפגישה - שהתקיימה בהמשך לשתי פגישות קודמות שנחשפו ב"גלובס" – הסתיימה שוב ללא תוצאות

תומר מור / צילום: גיל קרמר
תומר מור / צילום: גיל קרמר

הבוקר (ה') התקיימה פגישה נוספת בין נציגי המסעדות והמסעדנים לנציגי רשות המסים במטרה להגיע להסכמות בנוגע להיקף המס שתגבה המדינה בעקבות מהפכת "חוק הטיפים". הפגישה - שהתקיימה בהמשך לשתי פגישות קודמות שנחשפו ב"גלובס" - הסתיימה שוב ללא תוצאות וללא הסכמות.

בראשית הפגישה הציג ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, פתרון מוצע שיכלול הטבות לענף המסעדנות (מסעדות, בתי קפה וברים) במקביל למיסוי הטיפים. לפי הצעתו, רשות המסים תעניק באופן מיידי הטבות למסעדנים בגין שווי ארוחות הניתנות לעובדים (כיום מתקיימים ויכוחים רבים על נושא); רשות המסים תתמוך בביטול היטל עובדים זרים (קיימת הצעת חוק של ח"כ משה גפני לביטול ההיטל); וכל עוד המעסיק לא עשה שימוש בטיפים לצורך תשלום שכר המינימום של העובד, לא יוטל מע"מ על הטיפ. עוד על-פי ההצעה, אם בעל המסעדה עשה שימוש בטיפ, וישלים באמצעותו את הוצאות המעביד בפנסיה ובביטוח לאומי - יחול מע"מ רק על הסכום בו עשה שימוש, ובכל מקרה לא יחול מע"מ על החלק של העובד בפנסיה ובביטוח לאומי.

בנוסף ביקש גינדי כי תוענק דחייה של שנה טרם תחל רשות המסים לגבות את המע"מ על הטיפים, לצורך הסתגלות הענף למצב החדש.

ואולם נציגי תעשיית המסעדנות - שי ברמן מאיגוד המסעדות ותומר מור, מנכ"ל עמותת "מסעדנים חזקים ביחד" - התנגדו להצעתו של ירון גינדי ועמדו על כך שיש לתת פתרון מעמיק באמצעות חקיקה מקיפה, שתביא בחשבון לא רק את ההטבות שיכולות להינתן על-ידי רשות המסים, אלא גם על-ידי משרדי ממשלה אחרים, רשויות וסוכנויות שלהן יש סמכויות ואכיפה על הענף, סוגיית העובדים הזרים, ההיטלים והפיקדונות.

עוד ציינו נציגי הענף כי הצעתו של גינדי היא שרשות המסים תתמוך בביטול היטל עובדים זרים, ואילו לגישתם ההיטל צריך להתבטל לאלתר, ולכן אין די בתמיכת הרשות.

תומר מור, מנכ"ל עמותת "מסעדנים חזקים ביחד", ציין בפגישה כי מאז הישיבה האחרונה בנושא שהתקיימה ב-30 בדצמבר 2019, התקיימו שיחות ופגישות עם מאות רבות של חברי העמותה בראשה הוא עומד, אשר התנגדו לגביית המע"מ, בשל היעדר יכולת כלכלית לעמוד בגזרה כלכלית נוספת, אשר עלולה להביא לקריסה כלכלית של עסקים רבים בענף.

עו"ד עמית גרוס, שותף בפירמת עורכי הדין דורון, טיקוצקי, עמית גרוס ושות', המייצג בעלי מסעדות, בתי קפה וברים ומכהן כיועמ"ש של עמותת "מסעדנים חזקים ביחד", ציין כי חשוב לייצר פתרון הוליסטי, שייבחן את שלל ההיבטים הקשורים לענף המסעדנות ויאזן נכונה בין ההוצאות, הגזירות ומיסוי היתר שקיים בענף המסעדנות לבין רצונה של רשות המסים לגבות מע"מ על הטיפים.

לשם כך, לדבריו, יש להמתין לכינונה של הכנסת לאחר הבחירות ולקבלת החלטה על הקמתה של ועדה בין-משרדית, בה יהיו חברים נציגי משרד האוצר, הכלכלה, העבודה, הפנים והתיירות וכן נציגי הענף, אשר יוכלו לשקול בפריזמה רחבה את כלל ההיבטים וצרכי הענף.

לטענת עו"ד גרוס, עמדת רשות המסים, לפיה המסעדנים צריכים להעביר שיעור של 17% מהטיפים, מהווה הפרה חד-צדדית של האיזון בו מתנהלות המסעדות בין רווח להפסד, ומבדיקה כלכלית שערכו עלה כי חלק גדול מהמסעדות יעברו ממצב של רווח להפסד וייאלצו לחסל את עסקיהן, וכתוצאה מכך ייגרם נזק כלכלי בגין ההשקעה בעסק וכמובן גידול באבטלה, ומאות רבים של עובדים ייצאו ממעגל העבודה. 

בניגוד לנציגי ענף המסעדנות, נציגי רשות המסים לא הסתייגו מעמדתו של גינדי להסדרת סוגיית שווי הארוחות, והביעו נכונות גם למתן ארכה לצורכי הסתגלות לענף.

יחד עם זאת, נוכח סירובם של נציגי ענף המסעדנות לקבל כל מתווה שהוצע, הישיבה הסתיימה בהצהרה מצד רשות המסים כי הצוות המקצועי ישקול כיצד לנהוג בהמשך, והאם הדבר ייעשה בשיתוף-פעולה עם הלשכות המקצועיות או במהלך חד-צדדי מצד הרשות.

בשבוע הבא (ב') תערוך "עמותת מסעדנים חזקים ביחד" כנס שנתי שבו ישתתפו מאות מחברי העמותה, במסגרתו תושק שדולת תעשיית המסעדנות ובה חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית, וכן יתנהל רב-שיח בנושא המע"מ על הטיפים - מצוי, רצוי ולאן ממשיכים.

המחלוקת סביב המע"מ על הטיפים של המלצרים פרצה ב-1 בינואר 2019, אז נכנסה לתוקף הקביעה של בית הדין לעבודה בנוגע למיסוי הטיפים. המהלך שינה את האופן שבו נתפסו הטיפים שמקבלים המלצרים והכניס את הכספים הללו למעגל המדווח, המבוטח (בביטוח לאומי) והמופרש (לפנסיה). בדרך נכנסו הכספים הללו גם למעגל המדווח לרשות המסים, ואחוזים מהם היו אמורים להתחיל לזרום לקופת המדינה. כמה אחוזים? התשובה לכך לא ניתנה בהחלטה שהולידה את המהפך בנוגע לטיפים.

מאז שניתן פסק הדין, התעוררה מחלוקת חריפה בין המסעדות ומייצגיהם בתחום המס לבין רשות המסים, בנוגע לשאלת המע"מ שיוטל על המסעדה בעקבות הכנסת הטיפים לקופה הרושמת, יחד עם התשלומים על הסעודה. בעוד המסעדנים טענו כי הטיפ לא נחשב להכנסה של המסעדה, ולכן אין שום אפשרות לגבות מע"מ בגינו - עמדתה של רשות המסים היא כי הטיפ כן ייחשב כהכנסה של המסעדה, שתחויב במע"מ.