דיווחים בגרמניה: היורשת המיועדת של מרקל פורשת מראשות המפלגה

אנגרט קראמפ-קארנבאואר סבלה מפופולריות נמוכה, חוסר תמיכה בצמרת המפלגה ונכשלה גם בטיפול במשבר הפוליטי בתורינגיה בו שיתפה ה-CDU פעולה עם "אלטרנטיבה לגרמניה" • כלי התקשורת בגרמניה דיווחו כי הודיעה היום שתתפטר בקיץ

אנגלה מרקל ואנגרט קראמפ קארנבאונר / צילום: Markus Schreiber, AP
אנגלה מרקל ואנגרט קראמפ קארנבאונר / צילום: Markus Schreiber, AP

אנגרט קראמפ-קארנבאואר, יושבת ראש המפלגה השמרנית הגרמנית (CDU) ומי שנחשבה על ידי רבים ליורשת המיועדת של קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, הודיעה היום במפתיע כי היא פורשת מהתפקיד ולא תתמודד על תפקיד מנהיגת גרמניה בעתיד; כך דיווחו היום (ב') כלי התקשורת בגרמניה.

קראמפ-קארנבאואר (57), המכונה בקיצור בתקשורת הגרמנית אק"ק, סבלה משיעורי אהדה נמוכים מאוד בציבור מאז שמונתה לתפקיד בדצמבר 2018, שלא השתנו למרות מינוייה לשרת ההגנה כחצי שנה מאוחר יותר. היא גם התמודדה עם אופוזיציה בתוך מפלגתה, שביקרה את הדרך שבה הגיבה להצלחות היחסיות של "אלטרנטיבה לגרמניה" ושל הירוקים במערכת הפוליטית הגרמנית.

לפי הדיווחים היום ב"שפיגל" ו"בילד", בפגישה של צמרת המפלגה הבוקר בברלין הודיעה אק"ק כי היא מתכוונת לארגן את המפלגה לבחירות חדשות בקיץ הקרוב, ואז לפרוש מתפקידה. היא גם אינה מתכוונת להתמודד בעתיד על תפקיד מי שתוביל את המפלגה בבחירות. עם זאת, היא מעוניינת להישאר בתפקיד שרת ההגנה.

הדיווח על הפרישה נעשה על רקע דיווחים בימים האחרונים כי מי שהתמודד מולה בדצמבר על התפקיד - וכמעט ניצח - פרידריך מרץ, פרש מתפקידו בקרן ההשקעות "בלאק-רוק" ו"מעוניין למלא תפקיד חשוב יותר ב-CDU".

מרץ זכה ב-482 קולות (מתוך 999) בבחירות שנערכו לתפקיד בדצמבר 2018, לעומת 517 בהם זכתה אק"ק. כעת הוא נחשב על ידי כלי התקשורת למועמד המוביל לעמוד בראשות המפלגה. הוא הודיע כי ינהל מלחמה מול "אלטרנטיבה לגרמניה" והוא צפוי להוביל את המפלגה בכיוון ימני יותר. על תפקודה של אק"ק העיבה בימים האחרונה פרשת התנהגות המפלגה בתורינגיה, שם שיתפה פעולה עם "אלטרנטיבה לגרמניה" בבחירתו של מועמד לכהן כראש הממשלה של מדינת המחוז. המשבר הפוליטי שנוצר כתוצאה משבירת החרם על "אלטרנטיבה", המתנגדת להגירה ומציבה את עצמה מימין ל-CDU, הביא לקריאות לקיים בחירות חדשות בתורינגיה.

פרישתה של אק"ק מהווה מכה קשה למרקל, שהודיעה כבר בעבר כי לא תתמודד על ראשות המפלגה או על המועמדות מטעמה לתפקיד הקאנצלרית בבחירות הבאות, שמתוכננות להתקיים בספטמבר 2021. קראמפ-קארנבאואר נחשבה למקורבת אליה ולמי שנבחרה על ידה להיות היורשת המיועדת בתפקיד.