קרן נוקד מממשת חלק מהרווחים באטראו, המחזיקה בילין לפידות; אלטשולר שחם מגדיל חשיפה למתחרה

מאז שנהפכה קרן נוקד לבעלת עניין בחברת אטראו, נסקה המניה ב-130% • בית ההשקעות אלטשולר שחם הגדיל החזקתו ל-11.6% ממניות אטראו, המחזיקה במחצית מילין לפידות

יאיר לפידות ודב ילין/ צילום: איל יצהר
יאיר לפידות ודב ילין/ צילום: איל יצהר

בימים האחרונים נרשם מימוש של חלק מרווחי ההשקעה של קרן הגידור נוקד בחברה הציבורית אטראו , שהנכס העיקרי שלה הוא החזקה פיננסית במחצית ממניות בית ההשקעות ילין לפידות. מנגד, הגדילו גופים בניהול אלטשולר שחם את החשיפה העקיפה שלהם למתחרה הגדול.

לפני ימים אחדים רכשו קרנות הנאמנות של אלטשולר שחם, המתחרה ישירות בילין לפידות בשוקי קרנות הנאמנות והחסכון לטווח ארוך, כ-2.4% ממניות אטראו (אף שקרן הגידור של אלטשולר שחם ינשוף מכרה כ-0.1% ממניות החברה הציבורית). באותה תקופה מכרה קרן הגידור נוקד, שנוסדה על ידי רועי ורמוס ושלומי ברכה (שבעבר הובילו את בית ההשקעות פסגות), כ-2.9% ממניות אטראו - וירדה להחזקה נוכחית של 7.6%.

כתוצאה משינויים אלה, יש כיום לפחות שלושה גופי השקעה מובילים שמחזיקים בנתחים ניכרים ממניות אטראו, הנסחרת בשווי של מיליארד שקל - ובכך מביעים אמון במתחרה ילין לפידות: אלטשולר שחם, שמחזיק דרך קופות הגמל, קרנות ההשתלמות, קרנות הפנסיה, קרנות הנאמנות וקרנות הגידור שלו ב-11.6% ממניות אטראו; קבוצת הביטוח והפיננסים הראל , שמחזיקה בכ-8.5%% ממניות אטראו; וכאמור, נוקד.

הנכס המרכזי של אטראו, ובוודאי זה שמניב לה את רוב השווי שלה, הוא החזקה ב-50% ממניות בית ההשקעות ילין לפידות, שנחשב לאחד מבתי ההשקעות הגדולים ורווחיים ביותר בשוק המקומי. ילין לפידות הוקם ב-2004 והוא מנוהל רק על ידי שני מייסדיו, יאיר לפידות ודב ילין, שמחזיקים יחד בכ-48.8% ממניות בית ההשקעות. את יתר המניות, קצת יותר מ-1.2%, מחזיקה דליה שני, שותפתם של המייסדים ומנהלת הגמל וההשתלמות בקבוצה.

אטראו רשמה ב-2019 תוצאות שיא

בדיווח למשקיעים של קרן נוקד לונג ל-2019, שהגיע לידי "גלובס", היתה התייחסות של הקרן לאטראו שוקי הון, ובה צוין כי "החברה, שמחזיקה במחצית ממניות ילין לפידות, בית ההשקעות הרווחי בישראל, רשמה השנה תוצאות שיא ונהנתה מהעליות בשווקים ומההנפקה המוצלחת של אלטשולר שחם גמל. החברה (ילין לפידות; ר"ש) מנוהלת מיום הקמתה על ידי בעלי השליטה, ומציגה לאורך זמן ביצועים מרשימים ויציבים. החברה ממשיכה לשלוט בהוצאות ולשמור על מטה רזה, באופן שמייצר תזרים איתן ותומך בחלוקת דיבידנדים משמעותית".

קרן הגידור נוקד נהפכה לבעלת עניין באטראו ביוני 2018, אז הגיעה באמצעות שורת רכישות להחזקה של 5.6% ממניות החברה. מסוף יוני 2018 ועד היום נסקה מניית אטראו בכ-130% לשווייה הנוכחי - כמיליארד שקל.

מנגד, בית ההשקעות מור  חדל מלהיות בעל עניין באטראו בסוף 2018, כשמכר אז כ-0.75% ממניות החברה וירד מהחזקה של 5.05% ל-4.3% במניות. למול זאת, מור בית השקעות מחזיק ב-9.5% ממניות החברה האם של אטראו, לידר השקעות, שנמצאת בשליטת יורשי דן דוד, שם מור נמצא בעימות מתמשך מול בעלי השליטה ונציגם, יצחק (צחי) אפלויג.

כחלק ממאבק זה, האסיפה הכללית בלידר השקעות, שהתקיימה ב-13 בינואר, החליטה "לא לאשר את הארכת הסכם ההעסקה של יו"ר הדירקטוריון הפעיל של החברה, אפלויג, בתנאים זהים, לתקופה בת שלושה שנים החל ביום 4 באוקטובר 2019". כשבוע לאחר מכן, הודיעה החברה הבת אטראו שוקי הון על "כביש עוקף" למתן התשלום לאפלויג, הרחק מבעלי המניות בלידר השקעות, ובראשם קרנות הנאמנות של מור.

אטראו התייחסה לכך בדיווח למשקיעים שפרסמה באחרונה, תוך שציינה כי "בוצע שינוי של אופן ההתקשרות ביחס לשירותי יו"ר דירקטוריון החברה, אפלויג, באופן שבו נוצרה התקשרות ישירה בהסכם העסקה עם אפלויג, חלף קבלת שירותים אלו מלידר השקעות". עוד פירטה אטראו באותו דיווח כי התשלום לאפלויג עבור שירותיו כיו"ר אטראו, נוסף על תפקידו כיו"ר לידר השקעות, יישאר בעלות של 27.5 אלף שקל בחודש (כ-330 אלף שקל בשנה). את תפקידו באטראו ממלא אפלויג ב-30% משרה.