המירוץ לנשיאות: סנדרס מוביל בניו המפשייר, ובוטג'ג' צמוד אחריו

בספירת מעל ל-85% מקולות הבוחרים בניו המפשיר, עולה שהסנטור ברני סנדרס מוביל בהתמודדות, אך ראש עירית סאות׳ בנד אינדיאנה, פיט בוטג'ג', צמוד מאחוריו

 

ברני סנדרס ופיט בוטג'ג' / צילום: רויטרס
ברני סנדרס ופיט בוטג'ג' / צילום: רויטרס

בספירת מעל ל 85% מקולות הבוחרים בניו המפשיר, עולה שהסנטור ברני סנדרס מוביל בהתמודדות, אך ראש עירית סאות' בנד אינדיאנה, צמוד מאחוריו. השניים הוציאו תוצאה צמודה עם הובלה קלה לבוטג'ג' גם בהצבעה הראשונה, לפני כשבוע באיווה.

נכון לשעה זו, סנדרס השיג 26.1% מן הקולות, בוטיג'ג' השיג 24.3% קולות.

הסנטורית איימי קלובשאר הפתיעה והתמקמה שלישית בהתמודדות הדמוקרטית עם 20% מקולות הבוחרים.

הסנטורית אליזבת וורן נמצאת במקום הרביעי עם 9.3% מן הקולות וסגן נשיא ארה"ב לשעבר הגיע למקום החמישי עם 8.5% מן הקולות. עבור השניים האחרונים המשמעות היא שלא יזכו בהקצאת צירים ממדינת ניו המפשיר וזאת כיוון שלא חצו את רף 15%.

המפלגה מחפשת תוצאה שתבהיר את המצב

אחרי המבוכה הגדולה במדינת איווה לפני שבוע, במפלגה הדמוקרטית קיוו להשיג הלילה תוצאה שתבהיר את המפה הפוליטית ותשמש אינדיקיציה באשר לרצון הבוחרים ותפיסתם לגבי מי הוא המועמד/ת המסוגל/ת לנצח את הנשיא טראמפ בנובמבר 2020.

אולם גם בשעה זו, השטח מפוצל כאשר סנדרס המוביל לא פתח פער מרשים בהצבעה במדינת ניו המפשיר, אותה סחף לחלוטין (60%) לפני ארבע שנים כאשר הוא התמודד מול הילרי קלינטון. ראש העיר בוטג'ג', צעיר שהיה אלמוני לחלוטין עד לפני כמה חודשים, נתן פייט מרשים לסנטור הותיק, גם בערים וכפרים מרוחקים מן המרכז של ניו המפשיר.

עניין מטריד נוסף עבור המפלגה הדמוקרטית, הינם שיעורי ההצבעה המתונים. הן באיווה לפני שבוע וגם אתמול (ג') במדינת ניו המפשיר, הבוחרים הדמוקרטים הגיעו להצביע, אך לא בשיעורים הגבוהים להם קיוו בצמרת המפלגה. בבחירות אמצע הקדנציה, בנובמבר 2018, זרמו הדמוקרטים לקלפיות בהמוניהם, אך הפעם, אולי בשל הפיצול הרב בתוך המפלגה הדמוקרטית, ההתייצבות אינה מרשימה והמפלגה לא מצליחה לשחזר את המספרים העצומים של שנות אובמה.

ביידן בונה על השחורים

סגן הנשיא ביידן, שתוצאתו היתה מאכזבת במיוחד, לא המתין בניו המפשיר לקריאת התוצאות והמריא כמה שעות לפני סגירת הקלפיות למדינת דרום קרולינה, שם הוא מקווה להתחזק באמצעות בוחרים שחורים. אולם ההצבעה בדרום קרולינה מתחילה רק אחרי המדינה הבאה, נבדה (שבת הבאה), שם שיעור גבוה של בוחרים הם היספנים/מקסיקניים.

בנאום שנשא ביידן בהגיעו לדרום קרולינה הוא אמר שבכוונתו להמשיך את הקמפיין וכי ההצבעה עד כה, של שתי מדינות ראשונות לא כללה בוחרים המגיעים מן המיעוטים של המפלגה, ועל כן אינן הצבעות מייצגות.

פיט בוטג'ג' נאם הלילה בעיר נשואה, בדרום ניו המפשיר ואמר שהוא מודה לסנדרס על קמפיין מכבד. לדבריו, למרות הוויכוחים בתוך המפלגה הדמוקרטית, הם כולם מאוחדים ברצונם להביס את הנשיא טראמפ בנובמבר.

הסנטורית קלובאשר נאמה אף היא בעיר קונקורד, וניצלה את הדקות בשידור חי, כדי לספר ולחשוף את חייה האישיים: את האופן בו גדלה במינסוטה, ואת הוריה ומשפחתה. הסיבה לכך היא שקלובאשר, אשר הגיעה שלישית, אינה דמות מוכרת ברחבי ארה"ב.

יצויין שהצלחתם היחסית של השניים, בוטג'ג' וקלובשאר מלמדת על רצון חזק של דמוקרטים לבחור בדמויות מן המרכז הפוליטי ולא בסנדרס שדעותיו הסוציאליסטיות עשויות להרחיק בוחרים מן המרכז הפוליטי.