תחת אי ודאות גדולה: החברות הסלולריות נכנסות למרוץ הדור החמישי

בלית ברירה מוצאות את עצמן החברות הסלולריות במאמץ להגשת הצעות ראשוניות במכרז הדור החמישי בשבוע הבא • זאת מבלי שהן יודעות מה יהיה מבנה הבעלות שלהן בעוד כמה שבועות

דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי דוברות הכנסת
דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי דוברות הכנסת

החברות הסלולריות נערכות להגשת הצעות משותפות במכרז הדור החמישי בסלולר. לאחר שנדחתה העתירה שלהן נגד המכרז, ובעקבות הודעת משרד התקשורת שההצעות הראשוניות צריכות להיות מוגשות עד ה-17 בפברואר, נכנסות החברות ללוח זמנים קשוח, והשאלה הגדולה היא בעיקר סביב המתיחות הקיימת בין הוט ופרטנר בנושא המיזוג ביניהן וכיצד ישפיע הדבר על הגשת ההצעה.

ההצעה המשותפת אינה נוגעת לפלאפון שמתמודדת לבד במכרז ,אלא ליתר המפעילים (הוט ופרטנר החולקות רשת סלולרית PHI, וסלקום, גולן טלקום ואקספון החולקות רשת CMG). החברות הפסיקו את המגעים בחודש האחרון בנוגע להגשת ההצעה המשותפת וזאת בשל העתירה נגד תנאי המכרז. בזמן הזה נכנסו חלק מהחברות לניסיונות למיזוגים ורכישות שהקשו מאד על הצדדים לשבת ולהתקדם וכיום, בעקבות הדחייה של העתירות נגד המכרז, נאלצות החברות לשבת ולהתדיין מחדש ולהגיע להבנות למרות שחלקן מאד לא מעוניינות בכך.

המתיחות המרכזית היא בין הוט לפרטנר. כידוע, הוט הגישה הצעה לרכישת פרטנר ובתוך כך החלה פרטנר לבחון חלופות אחרות כמו מיזוג שהיא תעשה בעצמה במקום להירכש, ובעניין הזה מתקיימים מגעים עם גולן טלקום, שלא ברור עד כמה יש להם סיכוי.

לכן, הסיטואציה בתקופה הזאת בין החברות היא מאד מתוחה ומורכבת והשאלה היא האם החברות יצליחו להגיע להסכמות ביניהן על התמודדות משותפת, כאשר ברקע הדברים שתיהן לא יודעות מה יהיה מבנה הבעלות שלהן בעוד כמה שבועות.

סלקום אף היא מנהלת מגעים לרכישת גולן טלקום, אך שם הבעיה פחות חריפה היות וגולן טלקום יושבת על הרשת של סלקום והיחסים בין החברות תקינים ונטולי מתיחות אישית. לכן, מכיוון ששתי החברות רוצות להתמזג, יותר קל להן להתקדם בהצעה במכרז.

הגשת הצעה משותפת למעשה כובלת את השחקנים ותקשה מאד על פירוק השותפות, היות ומדובר בהשקעות כבדות ששתי החברות נדרשות לבצע בדור החמישי לאורך שנים. לכן, מטבע הדברים למערכת היחסים שבין החברות ובעיקר למערכת היחסים האישית בין בעלי התפקידים יש משמעות גדולה לפעילות הסדירה של הרשת המשותפת ולהשקעות בה.