ארה"ב מזהירה: וואווי יכולה לחדור לרשתות סלולר דרך "דלתות אחוריות"

פקידים אמריקאים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי חברת הטכנולוגיה הסינית יכולה לחדור בחשאי לרשתות סלולר ברחבי העולם דרך גישה שמיועדות לשימוש של רשויות אכיפת החוק • וואווי מכחישה

וואווי / צילום: Eric Gaillard, רויטרס
וואווי / צילום: Eric Gaillard, רויטרס

פקידים אמריקאים אומרים שחברת וואווי יכולה לחדור בחשאי לרשתות סלולר ברחבי העולם דרך "דלתות אחוריות", שמיועדות לשימוש של רשויות אכיפת החוק. הדברים נאמרים בזמן שבוושינגטון מנסים לשכנע את בעלות הברית של ארה"ב להוציא את וואווי מחוזים עתידיים להקמת רשתות הדור ה-5 שלהן.

לדברי הפקידים, על פי מידע של המודיעין אמריקאי, לוואווי יש את היכולת הזו כבר יותר מעשור. החברה דוחה את ההאשמות הללו. "וואווי לא עשתה ולעולם לא תעשה משהו שיפר או יסכן את האבטחה של רשתות ונתונים של לקוחותיה", מסרה החברה. "אנחנו דוחים בתוקף את ההאשמות האחרונות הללו. שוב, האשמות חסרות בסיס מושמעות שוב ושוב ללא הצגת ראיות קונקרטיות כלשהן".

ארה"ב החזיקה את המודיעין הזה מסווג מאוד עד סוף השנה שעברה, כאשר מקורות רשמיים אמריקאיים העבירו פרטים על כך לבריטניה ולגרמניה - כך לפי מידע שהגיע ל"וול סטריט ג'ורנל" מפקידים משלושת המדינות. ההחלטה להעביר את המידע הזה הייתה מפנה טקטי מצד ארה"ב, שטענה בעבר שהיא אינה חייבת להציג ראיות קשות לאיום שלדעתה מציגה וואווי לביטחון הלאומי של מדינות.

כאשר יצרניות ציוד טלקום מייצרות ומוכרות חומרה כמו ציוד מיתוג, תחנות בסיס ואנטנות לרשתות סלולר - ציוד שמרכיב את הרשתות שמאפשרות תקשורת ומחשוב ניידים - הן מחויבות על פי החוק לבנות בחומרה שלהן אפשרות גישה לרשתות לצרכי אכיפת חוק. הן גם מחויבות לייצר את הציוד כך שהן לא יוכלו לקבל גישה לרשת בלי הסכמת המפעילה שלה. רק אנשי חוק או עובדים של הרשתות שהוסמכו לכך רשאים להפעיל את "הדלתות האחוריות", בדרך כלל בהסכמת הרשת. כניסה כזו מפוקחת בחוק ובפרוטוקולים ספציפיים לכל מדינה.

הממשל האמריקאי טוען שוואווי בנתה ציוד ששומר בחשאי על יכולת היצרן להיכנס לרשתות דרך הממשקים הללו ללא ידיעת מפעילות הרשתות. פקידי הממשל לא סיפקו פרטים טכניים, והסתפקו באמירה שליצרנים אחרים אין יכולת כזו.

"יש לנו ראיות לכך שלוואווי יש את היכולת החשאית לגשת למידע רגיש ואישי במערכות שהיא מתחזקת ומוכרת ברחבי העולם", אמר היועץ לביטחון לאומי רוברט אובריין. "וואווי אינה חושפת את הגישה הזו בפני לקוחותיה המקומיים, או בפני סוכנויות הביטחון הלאומי של המדינות", אמר פקיד אמריקאי אחר.

הפקידים האמריקאים לא מסרו אם ארה"ב תפסה את וואווי על חם כשהיא משתמשת ב"דלתות האחוריות". הם גם לא סיפקו פרטים על הגישה דרך הדלת האחורית לכאורה, מלבד הקביעה שהם מודעים לכך כבר מ־2009 בציוד רשתות הדור הרביעי המוקדמות.

בחודש שעבר, למרות לובינג חזק של ממשל טראמפ, בריטניה הסכימה להמשיך להתיר ציוד של וואווי בחלקים הלא מרכזיים של בניית רשת הדור החמישי שלה. פקידים בריטים אמרו לפני שבוע שהמידע על וואווי שהוצג להם על ידי ארה"ב לא חדש, וכבר הוכנס לשיקולים של איום אפשרי מצד ציוד טלקום סיני.

ארה"ב טוענת זה זמן רב שוואווי יכלה לעמוד בלחצים של בייג'ין לשימוש בציוד שלה לצרכי ריגול או שיבוש של רשתות סלולר זרות. וואווי אומרת שהיא מעולם לא ריגלה בשביל שום מדינה, ותסרב לכל בקשה כזו של בייג'ינג.

בכיר בחברה ביטל את האפשרות שוואווי יכולה לגשת לממשק באופן שאותו תיארו אנשי הממשל האמריקאי. "השימוש בממשק למטרות אכיפת חוק מוסדר בצורה נוקשה, ויכול להיעשות רק על ידי כוח אדם מוסמך של הרשתות. שום עובד של וואווי אינו רשאי לגשת לרשת ללא אישור מפורש של מפעילת הרשת", הוא מסר. אותו עובד בכיר הוסיף שקבלת גישה לרשת ללא אישורה היא פעולה "מאוד לא סבירה, שתיחשף מיד".