אל על | ניתוח

אל על הציגה הרעה מתמשכת בתוצאות עוד לפני השפעות הקורונה

הנזקים הכלכליים של הנגיף מצטרפים לפגיעה המתמשכת מצד טיסות הלואו קוסט • חשש לגבי הקו החדש לטוקיו שייפתח בקרוב

מטוס אל על / צילום: סיון פרג'
מטוס אל על / צילום: סיון פרג'

להתפשטות וירוס הקורונה יש שתי השפעות מרכזיות על חברות התעופה, ובהן אל על כמובן: מצד אחד הן סופגות ירידה דרמטית בהזמנות כרטיסי טיסה חדשים, בעיקר ליעדים במזרח הרחוק, אבל מהצד השני הן נהנות מצניחת מחיר הנפט, שמוזילה את מחיר הדלק הסילוני (דס"ל).

אל על שיגרה השבוע דיווח לבורסה, לפיו היא צפויה לספוג ירידה בהכנסות בהיקף של כ-30 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה, עקב ביטולי טיסות ועצירה בהזמנות - "בעיקר ביעדי המזרח הרחוק". חברת התעופה דיווחה לבורסה כי היא "עוקבת באופן שוטף אחר ההתפתחויות בעולם בקשר עם נגיף הקורונה ובוחנת את ההשלכות על פעילותה".

כבר לפני כשבועיים החליטה אל על להפסיק את טיסותיה לבייג'ין עד לסוף חודש מרץ. יש להניח כי הקו להונג קונג, שכרגע נמשך בהיקפים מצומצמים מאוד ועם תפוסה נמוכה, ייפסק בקרוב. בשלב זה מאפשרת אל על למי שהזמין כרטיסים לבטל או לשנות עד 15 במרץ ללא קנס. אפשרות זו משפיעה על שיעורי התפוסה, כשרבים לא רוצים לקחת סיכון ומוותרים על טיסות להונג קונג.

בשלב זה גם הטיסות הישירות לבנגקוק בתאילנד ממשיכות כרגיל - אחרי ביטול הטיסות של ארקיע בקו לפני מספר חודשים, אל על היא היחידה שמפעילה טיסות ישירות לבנגקוק מתל-אביב. בעוד כשבועיים אמורה אל על לחנוך היסטוריה אווירית עם קווים ישירים לטוקיו. הטיסות צפויות לפעול בתדירות של שלוש טיסות שבועיות. על הקו הזה תקבל אל על מענק של 750 אירו ממשרד התיירות.

קו אחר שאל על תבחן הוא למלבורן אוסטרליה. אל על אמורה להפעיל טיסות ניסוי לאוסטרליה במהלך חודש אפריל לבחינת הקו, ובמקרה שהוא יופעל (ויפתיע אם אכן כך יהיה), זו תהיה הטיסה הארוכה ביותר של אל על ואחת הארוכות בעולם, כשתימשך 18 שעות.

להערכת אל על, מרבית הירידה בהכנסות צפויה להתקזז "עקב צמצום הוצאות תפעוליות של החברה". כלומר, אל על מעריכה כי התייעלות תפעולית תאפשר לה לצמצם את היקף הפגיעה. למשל, מחיר הנפט צנח בכ-20% מתחילת השנה לרמה נוכחית של כ-55 דולר לחבית (חוזה מסוג ברנט), מה שאמור להביא לירידה משמעותית גם בהוצאות התפעוליות של אל על.

נזכיר כי עוד לפני התפרצות הקורונה, אל על הציגה בשנתיים האחרונה הרעה מתמשכת בתוצאותיה, בעיקר על רקע התגברות התחרות בנתב"ג מצד חברות הלואו קוסט. את הרבעון הראשון של 2019 (שהוא באופן מסורתי רבעון חלש שלה) סיימה החברה עם עלייה של 25% בהפסד הנקי שלה, שהגיע ל-55 מיליון דולר.

בשורה העליונה, הכנסותיה הרבעוניות של חברת התעופה נשחקו ב-7% ל-429 מיליון דולר, ובהמשך לכך הרווח הגולמי נשחק. אולם צמצום בהוצאות אפשר לאל על לשמור על יציבות בהפסד התפעולי הרבעוני, שהסתכם בכ-53 מיליון דולר. לצד השחיקה בהכנסות - אותה ייחסו באל על בין היתר לעיתוי חג הפסח, להשפעות מט"ח ולירידה בהכנסות ממטען - החברה הציגה ירידה בנתח השוק שלה, שעמד על קצת יותר מ-25%, לעומת קרוב ל-28% ברבעון הראשון של 2018.

אל על עדיין לא פרסמה את הדוחות המלאים ל-2019, אולם גם ברבעון השלישי של השנה, הרבעון החזק ביותר של החברה, אכזבה אל על את מחזיקי מניותיה והציגה שחיקה של 36% ברווח הנקי שלה לעומת הרבעון המקביל ב-2018. הרווח הסתכם ב-27 מיליון דולר בלבד, לצד עלייה מתונה של כ-1% בהכנסותיה, שעמדו על 647 מיליון דולר.

בסך-הכול בשלושת הרבעונים הראשונים של 2019, בין ינואר לספטמבר, הפסדיה של אל על גדלו ב-37% לעומת התקופה המקבילה ב-2018 והגיעו ל-28 מיליון דולר. זאת בעת שבשורה העליונה נרשמה יציבות בהכנסות, ברמה של 1.65 מיליארד דולר.

אל על, שבשליטה בה מחזיקים בני הזוג תמי ודדי בורוביץ באמצעות חברת כנפיים, החזיקה בסוף ספטמבר ב-43 מטוסים, שגילם הממוצע ירד לכ-10 שנים, במקום קרוב ל-13 שנים ברבעון המקביל ב-2018, והעסיקה כ-6,350 עובדים.

מניית אל על , שלא נחשבת לאחת החברות המובילות בשוק ההון (נסחרת במדד SME 60), הגיבה לדיווח ששלחה בירידה מתונה יחסית של 1.4% בבורסה. עם זאת, מאז הציגה החברה את דוחותיה הכספיים האחרונים בנובמבר 2019, צנחה המניה ב-38% והשלימה נפילה של 75% בשנתיים וחצי. שווי החברה הצטמק לכ-450 מיליון שקל.