מלחמת הסחר הקטנה: ארה"ב מעלה מכסים על מטוסים מאירופה

המניע להעלאת המכסים נובע מאי-שביעות רצון מהסובסידיות מהן נהנית חברת המטוסים האירופית איירבוס

טראמפ במפגש עם עובדי בואינג, 2017/ צילום :  \   Mic Smith AP
טראמפ במפגש עם עובדי בואינג, 2017/ צילום : \ Mic Smith AP

ממשל טראמפ הודיע כי יעלה את המכס על מטוסים מתוצרת האיחוד האירופי מאחר והמחלוקת שלו עם האירופים על סבסוד יצרניות המטוסים לא נפתרה. החל מה-18 במרץ, מטוסים מתוצרת צרפת, גרמניה, ספרד ובריטניה יהיו כפופים למכס בשיעור 15% במקום מכס של 10% שנכנס לתוקפו באוקטובר.

המניע להעלאת המכסים נובע מאי-שביעות הרצון של ארה"ב מהסובסידיות מהן נהנית חברת המטוסים האירופית איירבוס.

כבר למעלה מעשור שארה"ב והאיחוד האירופי שרויות במאבק הדדי לגבי מדיניות הסובסידיות שלהן - כאשר כל אחד מהצדדים טוען כי השני מעניק סובסידיות "לא חוקיות" לחברות המטוסים המקומיות - ארה"ב לבואינג, והאיחוד האירופי לאיירבוס. גם ארה"ב וגם האיחוד משלמים מיליארדי דולרים לחברות אלה כדי להשיג יתרון בשוק העולמי.

לאחר מאבק משפטי ארוך בין וושינגטון לבריסל, ארגון הסחר העולמי (WTO) קבע עוד ב-2018 כי הסובסידיות שמעניקה אירופה גרמו ל"השפעות שליליות" על ארה"ב.

במסגרת המחלוקת, נציב הסחר האמריקאי בממשל הטיל באוקטובר מכס גם על מגוון מוצרי מזון מהאיחוד האירופי, כולל יינות מסוימים, גבינות וזיתים. מכס הזה נקבע באוקטובר על 25% ולא הועלה שלשום. לדברי הנציב, מכס זה משפיע על מוצרים בשווי 7.5 מיליארד דולר בשנה.

נציב הסחר האמריקאי, שהוא במעמד של שר לסחר חוץ, אמר גם שהוא עשוי לשנות את הפריטים שיהיו תחת מכס. בינתיים בסוף השבוע הוא ביצע רק שינוי קל ברשימה המקורית, והוציא ממנה מיצי שזיפים מיובשים לטובת כמה סכיני מטבח מצרפת וגרמניה, שמעתה המכס עליהם יהיה 25%.

על פי החלטת ארגון הסחר העולמי, ארה"ב יכולה לעלות את המכס עד רמה של 100%. שלשום, כאמור, החליט משרדו של נציב הסחר על העלאת מכס נמוכה בהרבה על מטוסים ולא שינה את המס על המוצרים האחרים. "ארה"ב פתוחה להסדר במו"מ שמתייחס לסבסוד נוכחי ועתידי לחברת איירבוס, שמספקים האיחוד האירופי וכמה מדינות-חברות בעבר ובהווה", נמסר מלשכת נציב הסחר בוושינגטון.

המחלוקת שהחלה ב-2004 על סבסוד מטוסים הפכה לחלק מדיוני הסחר של ממשל טראמפ עם אירופה - שני הצדדים מנהלים מו"מ רשמי מ-2018 במספר נושאי סחר, אך ההתקדמות הייתה מעטה בלבד. השיחות הואצו תחת נציב סחר חדש באיחוד האירופי, אך עדיין לא הובילו לפריצת דרך בנושא סבסוד המטוסים.

ארגון הסחר העולמי צפוי להכריע מאוחר יותר השנה בתלונה-תגובה, שהגישו האירופים נגד סבסוד אמריקאי של בואינג. בשלב זה האיחוד האירופי יוכל להטיל מכסי נגד על ארה"ב. נציבות הסחר האמריקאית הודיעה שלשום שהיא ערוכה להעלות את המכסים על סחורה מאירופה אם יוטלו "מכסים נוספים על מוצרים אמריקאים במסגרת המחלוקת".