פתאל נגד מנכ"ל משרד הבריאות: "אמירות חסרות אחריות ולא מקצועיות"

מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת עונה למשה בר סימן טוב: "אמירות חסרות אחריות ולא מקצועיות" • ושר החקלאות מבקש לא לאשר כניסת עובדים חדשים מתאילנד

החמרת ההנחיות של משרד הבריאות שכוללות את תאילנד, יעד שבו מבקרים כ-200 אלף ישראלים בשנה, נוגעות לא רק לתחום התיירות, כי אם גם לענף החקלאות, זאת בשל העובדים הזרים מתאילנד. משרד החקלאות הוציא הבוקר (ב') בקשה להאריך את שהות העובדים שנמצאים בארץ ולא לאשר כניסת עובדים חדשים.

"לאור הנחיית משרד הבריאות לבידוד לנוסעים השבים מתאילנד, ולנוכח העובדה שבעוד שעות אמורה לצאת טיסה מתאילנד ועליה עשרות עובדים זרים למשקים חקלאיים, מבקש שר החקלאות להאריך את שהיית העובדים הזרים מתאילנד בישראל, ולא להביא חדשים במקומם", כך הודעת משרד החקלאות. הטיסה אמורה להביא לישראל עשרות עובדים זרים למשקים חקלאיים.

במהלך השבועות הקרובים מתוכננת הגעת מאות עובדים נוספים מתאילנד. השר צחי הנגבי הנחה את מנכ"ל משרדו, שלמה בן אליהו, לפנות למשרדי הבריאות, הפנים והחוץ, ולהביא בפניהם את עמדת משרדו, לפיה מן הראוי להימנע בעת הזו מהגעת עובדים חדשים. "החקלאים אינם יכולים לעמוד בהנחיות משרד הבריאות ולהבטיח כי העובדים החדשים יהיו בהשגחה מתמדת, יהיו מבודדים מן הסביבה, יעברו בדיקות רפואיות קבועות ויישארו בבידוד במקרה של חשש למחלה.

"יש בארץ מספיק עובדים זרים מתאילנד ששהו כל השנה בישראל ואמורים לצאת מן הארץ. כל עוד קיימת סכנת מחלת הקורונה, צריך להאריך את אשרת שהייתם בישראל, במקום לסכן את הציבור באמצעות הגעת עובדים חדשים", כך אמר הנגבי, שציין כי לישראל יש יחסים חמים וידידותיים עם תאילנד, ומן הראוי לגבש את המדיניות החדשה בתיאום מלא עם שלטונות תאילנד.

"אמירות חסרות אחריות ולא מקצועיות"

גם בין גורמי התיירות הנכנסת נזעקו לנוכח ההנחיות המחמירות של משרד הבריאות. במכתב ששיגר מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, יוסי פתאל, למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ציין פתאל כי אמירות לגבי חשש מקיום כנסים בישראל "גורמות נזק רב".

פתאל כתב כי למנכ"ל משרד הבריאות "החל מאתמול בערב מתפרסמים ציטוטים בשמך כי הנך בוחן מניעת כנסים בינלאומיים בישראל. עוד צוטט בשמך: 'אנשים המגיעים ממקומות שונים יכולים להוות מקור להדבקה... הנטייה שלנו היא להימנע מכנסים'.

"אנו סבורים כי אמירות מהסוג הזה, לא רק שהן חסרות אחריות ולא מקצועיות, הן גורמות נזק רב בתקופה רגישה ומבולבלת... כל אמירה ושמועה מתלקחים לממדי ענק ויוצרים גלי הדף כלכליים שאינם מחויבי המציאות. הציטוט בשמך כבר גרם לביטולים, וזאת עוד טרם החלטת בינך לבין עצמך ובינך לבין הצוותים המקצועיים אם אכן יש היגיון בהנחיה מוכוונת מבקרי כנסים בלבד.

"הניסיון לאסור כניסה לישראל לפי מטרת הביקור ולא מקור התיירים, אינו סביר. אין מדינה בעולם שהודיעה על הנחיה דומה ובוודאי שלא נתנה הד תקשורתי להתלבטויות ומחשבות בנושא.

"אומנם יועדנו להיות אור לגויים, אך כדאי שלא נגזים ונסנוור אותם, אנו מבקשים כי תפרסמו לאלתר כי טרם התקבלה החלטה, ואין שינוי מההנחיות הקיימות, בכדי שנוכל להעביר זאת לגורמים בחו"ל. ללא הודעה רשמית ימטירו עלינו גל של ביטולים לכנסים מתוכננים בחצי השנה הקרובה, וייגרם נזק כלכלי אדיר שמקורו 'במחשבה בקול רם' בלבד".

אוניית הקורונה 

בתוך כך, הבאת הישראלים שנצורים באוניית הקורונה נמצאת בהליך מתקדם. משרד הבריאות ומשרד החוץ פרסמו הודעה משותפת, לפיה "פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, נפגש יחד שגרירת ישראל ביפן יפה בן ארי ועם נציגי משרד הבריאות היפניים, זאת על-מנת לסכם את מצבם ואת שחרורם של הנוסעים הישראלים בספינה 'דיימונד פרינסס' מהבידוד".

הנוסעים האמריקאים הם הראשונים שחולצו בטיסה מיוחדת שהטיסה אותם לארה"ב, כשעליה בתנאי בידוד גם הנוסעים שאובחנו כנשאי הנגיף. שלושה מתוך הישראלים אובחנו כנשאי הנגיף, הורדו מהספינה והועברו לטיפול רפואי ביפן.