החלטה גורלית של שאול אלוביץ': מוותר על השימוע בתיק בזק

ל"גלובס" נודע כי אלוביץ' החליט לוותר על זכותו להליך שימוע בפני פרקליטות מיסוי וכלכלה ב"תיק בזק השני" - פרשת המרמה בבזק • המשמעות: ייאלץ להתמודד כנאשם במקביל עם שני משפטים פליליים – תיק 4000 ותיק בזק

שאול אלוביץ' / צילום ארכיון: יוסי כהן
שאול אלוביץ' / צילום ארכיון: יוסי כהן

שאול אלוביץ' החליט לוותר על זכותו להליך שימוע בפני פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) ב"תיק בזק השני", שבו הוא חשוד בקבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים, עבירות דיווח ושיבוש מהלכי משפט - כך נודע ל"גלובס".

המשמעות הכמעט ודאית של ההחלטה של אלוביץ' שלא לנצל את זכותו לשימוע בפני הפרקליטות היא שהוא יועמד לדין פלילי, וינוהל נגדו משפט בתיק פרשת המרמה בבזק. עם זאת, אלוביץ יכול לקוות ששאר החשודים בתיק, שמתייצבים להליכי השימוע, יצליחו לשנות את עמדת הפרקליטות גם ביחס אליו.

החלטת אלוביץ' לוותר על זכותו לשימוע לא התקבלה במנותק מהתיק הנוסף שבו אלוביץ' עומד לדין פלילי - תיק 4000, שבו הוא מואשם במתן שוחד לראש הממשלה בנימין נתניהו. אלוביץ ספג מפלה משפטית בהליך השימוע שאליו התייצבו סנגוריו בתיק 4000. באותו מקרה נדחו כל טענות ההגנה של אלוביץ' בשימוע, והוחלט, כאמור, להעמידו לדין פלילי בגין מתן שוחד לנתניהו, ואת נתניהו בגין קבלת שוחד ומרמה והפרת אמונים.

השימוע לאלוביץ' בתיק 4000, "תיק בזק הראשון", נערך בפני המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, עו"ד ליאת בן-ארי, ופרקליטים נוספים מפרקליטות מיסוי וכלכלה, וגם הליכי השימוע ב"תיק בזק השני" נערכים בפני בן-ארי ואנשיה. המעורבות של אלוביץ' בשני התיקים, "בזק הראשון" ו"בזק השני", מהווה אתגר חריג עבור הפרקליטות וכמובן גם עבורו.

לאחר הוויתור על השימוע, כאמור, אלוביץ' צפוי לעמוד בפני שני משפטים פליליים במקביל על-ידי אותה פרקליטות מחוז (מיסוי וכלכלה): האחד בבית המשפט המחוזי בירושלים והשני במחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. המצב החריג הזה, אם יתרחש, יאלץ את הפרקליטות ואת הנאשם וסנגוריו "לג'נגל" בין שני בתי המשפט ובין האישומים, שגם קשורים במידה מסוימת זה בזה.

כפי שחשפנו ב"גלובס", הליכי השימוע ב"תיק בזק השני", שעניינו שורה של מעשי מרמה ודיווח לכאורה שנעשו בבזק בחברת yes ובחברות נוספות, החלו בשבוע שעבר. תחילה נערך הליך שימוע לסטלה הנדלר, לשעבר מנכ"לית בזק, החשודה בעבירות של מרמה והפרת אמונים, עבירת דיווח ושיבוש. לאחר מכן נערך הליך השימוע לעמיקם שורר, לשעבר סגן יו"ר יורוקום ומי שהיה יד-ימינו של הבעלים אלוביץ'. שורר חשוד בביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך.

בהמשך יתקיימו הליכי השימוע של החשודים הנוספים: בנו של שאול, אור אלוביץ'; יועץ התקשורת אלי קמיר; מנכ"ל yes לשעבר' רון איילון; ולינור יוכלמן, שהייתה מזכירת בזק.

כתב החשדות שנשלח לחשודים מתייחס לחשדות בפרשות שונות: הראשונה נוגעת לכך שאלוביץ' ושורר קיבלו באמצעות יוכלמן פרטים חסויים מוועדה בלתי תלויה שהייתה אמורה לדון ברכישת יתרת מניות yes מיורוקום; הפרשה השנייה נוגעת להדלפות של יוכלמן לבכירים גם מתוך הוועדה הבלתי תלויה שעסקה בהתקשרות yes עם חברת חלל ועדכנה אותם באופן שוטף, כולל בחומרים חסויים שהוכנו לקראת הדיונים; בפרשה השלישית נאשם אלוביץ', שבמסגרת הסכם רכישת מניות yes, הוא הנחה את מנכ"ל yes איילון לנפח את תזרים המזומנים של החברה כדי להגדיל את הסכום שיעבור לבזק ל-170 מיליון שקל; בפרשה הרביעית מעורבים שלמה פילבר, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת - שהפך לעד מדינה ואינו נאשם - קמיר, הנדלר ואלוביץ'. האישום נוגע להעברה של מסמכים רשמיים של משרד התקשורת שפילבר העביר לשלושה, והם "תיקנו" אותם. 

הנדלר והחשודים הנוספים לא מתייצבים בעצמם להליכי השימוע אלא מיוצגים בו בידי סנגוריהם. הנדלר מיוצגת בידי עורכי הדין צבי אגמון ונתי שמחוני ועורכי דין נוספים ממשרדיהם. שורר מיוצג בידי עו"ד איתן מעוז. מהצד של הפרקליטות מנוהלים הליכי השימוע, כאמור, על-ידי עו"ד ליאת בן-ארי, שליוותה את החקירה מראשיתה ומשמשת כראש צוות התביעה גם בתיקי ראש הממשלה נתניהו. עוד מייצגים את המדינה בשימוע עו"ד יונתן תדמור, שצפוי להחליף את בן-ארי בראשות פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה); מנהלת מחלקת ניירות ערך, עו"ד יהודית תירוש; סגן מנהלת המחלקה, עו"ד אמיר טבנקין; ועו"ד ניצן וולקן.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול אלוביץ' ושאר המעורבים לא הורשעו בביצוע עבירה, מכחישים את המיוחס להם בכתב האישום, ושמורה להם חזקת החפות.