משבר הקורונה הוא “מהחמורים שידע ענף הספנות בעשור האחרון”

האטת הכלכלה הסינית מביאה להשעיית עשרות קווים ימיים ומעכבת את קצב הבנייה של אוניות חדשות

 

 

הובלת מכולות מסין לקליפורניה / צילום: רויטרס
הובלת מכולות מסין לקליפורניה / צילום: רויטרס

תעשיית הספנות הבינלאומית והתובלה הימית ניצבת בפני אחד המשברים החמורים בעשור האחרון כתוצאה מהתפרצות וירוס הקורונה - כך מעריך מקור בכיר בענף הספנות המקומית, שמעדיף להישאר בעילום-שם. לדבריו, עיקר ההשפעה מורגשת בתחום התובלה הימית במכולות ובצובר (BULK). מתחילת החודש בוטלו קרוב ל-50  הפלגות מתוכננות של אוניות מטענים מסין לאסיה ולאירופה, ונפח התובלה התכווץ בכ-350 אלף מכולות מאז התפרצות הנגיף.

המשמעות תהיה ירידה משמעותית באספקת הסחורות לקמעונאים בארה"ב ובאירופה, שתלויים בתובלה ימית מסין, ופגיעה מתמשכת בעסקים. יצוין כי התובלה הימית כבר ספגה בשנתיים האחרונות מכה בשל מלחמת הסחר בין סין לארה"ב, וכעת משבר הווירוס צפוי לעכב את ההתאוששות.

במקביל נפגעים גם יצואנים של סחורות וחומרי גלם מהעולם לסין. זאת, בשל עיכובים מתמשכים בפריקת סחורות בנמלים הגדולים של סין ובשל פגיעה בשירותי מכס ולוגיסטיקה חיוניים כתוצאה ממחסור בכוח-אדם והגבלות על תנועה בכבישים ובכניסה לערים.

בענף מנסים לעקוף את המגבלה באמצעות פריקה בנמל הונג קונג, ומשם להשתמש בתובלה יבשתית לתוך סין.
מעגל פגיעה נוסף צפוי בהארכת לוח הזמנים לבניית אוניות חדשות במספנות בסין וביצוע שיפוצים ותיקונים באוניות. המספנות הגדולות בסין הן כיום הקבלניות הגדולה בעולם לבניית אוניות חדשות ותחזוקת אוניות.

המקור העריך ל"גלובס" כי צפויה שורה של אזהרות רווח של חברות ספנות ותובלה ציבוריות בעולם, שחלק גדול מפעילותן מתמקד בקווים לסין וממנה. זאת, בהמשך לפגיעה הקשה בביקוש לשייט נופש (קרוזים) והעובדה שמספר מדינות במזרח אסיה מסרבות לאפשר לספינות תיור לעגון בתחומן. נציין כי צים הישראלית טרם התייחסה למצב.

בענף מציינים כי אם התפשטות הנגיף לא תצליח להיבלם עד סוף הרבעון, תהיה לכך השפעה גם על הנמלים בישראל וייתכן שאף על המכרז להפרטת נמל חיפה הישן.